Jump to content
Forum Sköldpaddor

Bevittnade Nyss Parning

ElinaSthlm
 Share

Recommended Posts

Blev nyss vittne till mina sköldpaddprs parning (kan inte kalla det kärleksstund för det såg så grovt ut).

Blir det alltid ägg vid parning så jag ska ställa in mig på att få ägg eller kan det vara som för oss människor att man kan skjuta lösa skott? :) Kanske en dum fråga, men hittade inget bra svar när jag googlade runt. Därför vänder jag mig till er som har lite koll :)

Om hannen lyckades befrukta honan så blir det ägg. Men det är inte alltid som hanen lyckas med det

vid parning, tex om honan inte släpper in hanens organ eller om något av djuren inte är könsmoget.

Tack för svar.

Det här var en fillbordad parning, där de satt ihop i ca 10 min.. Såg när han släppte henne och hans penis efteråt.. (såg ju värsta läskig ut) ;)

När är de könsmogna då? Jag har en hane på 11 år och en hona på 21 år..

Det kan bli ägg utan parning också. Med könsmogna honor måste man alltid ha beredskap för äggläggning. Det betyder att man måste ha möjlighet att åtminstone kunna lägga in en tillräckligt stor behållare med sand/jord blandning då "tiden är inne".

Blir det alltid ägg vid parning

Nej, det beror på om honan har "ägg på gång" i rätt stadium. Detta i sin tur beror på årscykler och i vilket skick honan är och att hon är könsmogen.

Sen beror det förmodligen också på om hanen är av rätt underart/ras och i bra kondition.

Sköldpaddshanar brukar kallas "testosteron i ett skal" p g a att dom oftast har stort intresse av fortplantning :)

Vi har visserligen landsköldpaddor men vi har hos en underart av T graeca sett parningar under flera år och det kan dröja flera år mellan äggläggningar.

Tack för alla svar. Vi har idag varit och kollat på material till bättre landdel. Nu lutar det åt att vi köper material och bygger ett större akvarium och landdel i ett.. Så att hon har det riktigt bra om hon lägger ägg..

Återkommer när vi vet mer :)