Jump to content
Forum Sköldpaddor

Svårigheter Med Hibernering?


Raphael
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag har en tre-årig grek som ska dvala för andra gången. Han har en väl preparerad låda i en kyl. Temperaturen är 3-4 grader. Men, han den här gången vill han inte riktigt...

Förra året fungerade dvalningen ok - Han grävde inte ned sig men kurade ihop och sov i ca 10 veckor. Nu är han fortfarande halvvaken - Kryper omkring ibland - Tittar upp när jag tittar till honom... Han är inte sitt normala spralliga jag, men givetvis blir jag lite oroad. Så här har det varit i snart en vecka...

Jag kan lägga till att alla förberedelser har följt rekommendation.

Vad ska jag göra? Avvakta, eller kanske avbryta dvalningen? Jag har vatten i lådan så han kan dricka ifall han behöver...

Mvh

/Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Vad innebär "väl preparerad låda"?

En låda 25*40*50 cm. Fylld med en blandning av sand och kaktusjord - lätt fuktig - täckt med löv - jordlagret är ca 25 cm djupt. Det finns en liten vattenskål...
Link to comment
Share on other sites

Det låter perfekt.

Kryper den fram om du lägger löv över?

Har den varit nergrävd någon period under sommaren?

Kanske bäst att ta fram den eftersom den inte verkar vara redo.

Link to comment
Share on other sites

Det låter perfekt.

Kryper den fram om du lägger löv över?

Har den varit nergrävd någon period under sommaren?

Kanske bäst att ta fram den eftersom den inte verkar vara redo.

Jag ska nog avvakta lite till. Nu har han dragit in benen, men lite av huvudet sticker fortfarande ut. (jag har lagt löv på honom).

Hela förberedelsefasen har annars gått utmärkt (nedtrappning - diet - matfri period). Han har sovit allt mer och mer i sitt krypin - nätterna har tillbringats ute i lådan när temperaturen så medgivit. Det är nu i kylen jag har märkt att han har rört på sig...

Han är ingen storgrävare - det händer oftast när han får ny jord i lådan. Han har ny jord nu, men som sagt vid förra dvalningen så grävde han inte ned sig...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hej,

Gubben är nu i full gång efter dvalan. Det blev 11 veckors dvala så han har varit i "farten" ett tag nu.

Hans aptit är minst sagt glupande, men han har min fulla förståelse. Det kan inte vara enkelt att först bli satt på diet för att senare stängas in i en vinkyl under 3 månader. Det måste ju skrika i magen när man kommer ut...

Mvh

/Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...