Jump to content
Forum Sköldpaddor

Läckage På Akvarium, Försäkring?


Edvin-89
 Share

Recommended Posts

Har nu efter några timmars panik och stress äntligen kunnat sätta mig ner och hämta lite luft.

Fick den tråkiga nyheten av min flickvän att sköldpaddornas akvarium på 375L hade börjat läcka, själv befann jag mig ca 10 mil bort.

Som tur var var jag redan på väg hem så det tog inte sådär jätte lång tid, så det var kvickt hem och börja tömma akvariet, plocka ur sköldisarna och fiska upp alla fiskar samtidigt som vi ringde vänner och bekanta i hopp om att dom hade något akvarium stående som vi kunde låna. Var in på blocket och letade i panik efter ett ersättnings akvarium, för vi visste inte hur lång tid eller om det ens skulle gå och laga det vi har nu.

Fick iaf tag på en bekant som hade ett stående som vi fick låna som tur var, hade till och med sådan tur att vi fick tag på stans glasmästare innan han gick hem för helgen, och han skulle försöka fixa det under helgen (alltså jobba under röd dag).

Så efter all denna tur i oturen undrar jag nu om någon här vet om försäkringsbolaget tar på sig något sådant här.?

Ska såklart ringa på måndag, om dom inte har öppet imån förstås.

/Edvin

Link to comment
Share on other sites

Oj kan inte ge dig nåt bra svar, men jag hoppas att er försäkring gäller. Håller tummar för er!

Link to comment
Share on other sites

Tackar, får se hur det går med det gamla parkettgolvet, förhoppningsvis så behöver vi inte riva upp det.

Link to comment
Share on other sites

Ojoj.. Håller all tummar och tår för er.. Inget kul med sånt där..

Link to comment
Share on other sites

Hoppas dom inte tycker det är allt för illa i sitt tillfälliga hem :)

post-9129-0-04997000-1351880357_thumb.jppost-9129-0-37858100-1351880397_thumb.jppost-9129-0-08111200-1351880424_thumb.jppost-9129-0-07137000-1351880459_thumb.jppost-9129-0-40121800-1351880486_thumb.jp

Larry passade på att testa ut ett nytt skal medans Garry spanade in grottan ^^

Link to comment
Share on other sites

vad skönt att det löste sig i alla fall!!! kan tänka mig att man blir väldigt panikslagen i en sån situation.

Link to comment
Share on other sites

Så efter all denna tur i oturen undrar jag nu om någon här vet om försäkringsbolaget tar på sig något sådant här.?

Ska såklart ringa på måndag, om dom inte har öppet imån förstås.

/Edvin

Vad sa de på ditt försäkringsbolag?

Link to comment
Share on other sites

Har pratat med dom igår och idag, jag hade tydligen varit så duktig att jag hade tecknat en extra allriskförsäkring, så dom skulle stå för alla reparationskostnader på akvariet och golvet.

Dom trodde inte golvet skulle vara så farligt skadat (enligt min beskrivning av vad/hur som hänt) att det skulle behövas bytas, men de skulle skicka ut någon som skulle kolla på det ändå, för säkerhets skull.

Slipa och lackas om behöver det göras där vattnet läckte ut men det fixar vi själva, så ska försöka tala med dom att slippa betala självrisken om vi gör arbetet. Det var inte så längesedan vi slipade och lackade om hela golvet så det kommer inte skära sig med lite ny lack :P

Så nu väntar vi bara på att det ska komma någon och kolla på golvet :)

Link to comment
Share on other sites

Vad skönt att höra!

Första dagen vi hade sköldpaddorna hemma kom jag hem och var så orolig att akvariet inte var helt.. Visste ju vilket hemmabygge akvariet var och hur vi hade fått hem det.. Hoppas slippa allt du råkat ur för!

Link to comment
Share on other sites

Ja det känns bra efter alla omständigheter, tråkigt bara att allt tar så lång tid och att det är en sådan röra hemma.

Hoppas att ni alla slipper läckage :)

Link to comment
Share on other sites

Nu har försäkringsbolaget haft en gubbe som kollat på golvet och han konstaterade att det måste rivas upp :(

Iofs så betalar försäkringsbolaget allt men det blir en massa jobb med att flytta ut ett helt rum med möbler som är lika stort som de andra två rummen är tillsammans, som redan är fulla med möbler :S

Blir tvungen att rigga upp akvariet lite panikartat i ett annat rum där det inte riktigt får plats för dom måste ju ha sitt akvarium tillbaka, det tillfälliga fungerade knappt i två veckor med 3 vattenbyten.

Nu får vi bara hoppas att det omsilikonerade akvariet håller tätt, för annars finns det inga rum kvar att bo i ^^

Link to comment
Share on other sites

Ojdå. Jobbigt att det var så pass stora vattenskador på golvet. Som sagt, tur då att försäkringen täckte det hela, annars hade det blivit än värre. Positivt är ju att ni får ett nytt, fint, golv istället ;)

Link to comment
Share on other sites

Jahop, då var det dags igen....

Värsta mardrömmen jag haft på bra länge. Vaknade av ett porlande ljud och tänkte först, usch vilket jävla regn det är ute. Men tyckte inte det lät som att det kom från fönstret i sovrummet, så jag gick upp för att titta ut men inget regn, gick då raskt till akvariet och där öste vattnet ner så det stod härliga till, nästan halva akvariet var tomt.

När vi fick tillbaka akvariet från glasmästaren så sa han att det skulle stå och härda i minst en till två dagar, det hade stått i 5 dagar, sedan fyllde vi det med vatten och lät det stå över ett dygn utan att det var en tillstymmelse av läckage, så tänkte att nu är allt frid och fröjd. Men så fel man kan ha...

Så nu har vi två rum som är vattenskadade i våran 3´a, och väggen in till sovrummet som akvariet stod mot är en garderobsvägg som det finns risk för att den måste rivas :(

Plus att vattnet rann ner i en förgreningsdosa så strömmen gick, det var blött, mörkt och panikartat. Hoppas bara att lysramperna och ytterfiltret klarade sig.

Så nu är humöret inte på topp, särskilt inte när man har två sjuka paddor som inte har något hem, igen.

Link to comment
Share on other sites

Maximal otur!!! Jag har haft akvarier både för fiskar o sköldpaddor i nästan 30 år och aldrig haft ett läckage...

Link to comment
Share on other sites

Som det ser ut så måste vi flytta ut, dom måste riva upp golvet i rummet där akvariet stod i plus vårt sovrum och bryta upp betonglovet för att lufta ur (eller hur dom nu gör) och riva garderobs väggen mellan rummen. Golvet är tydligen så att det först är ett lager med betong, sedan sand och betong igen, och vattnet har tagit sig ner i sanden.

Stora rummet där akvariet stod från början ska dom bara riva upp parketten och byta ut, helt plötsligt lät det enkelt och smidigt :(

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten uppdatering om hur det går och hur paddorna mår.

Nu är alla 3 rum utrivna, garderobsväggen mellan sovrummet och rummet vi ställde akvariet i andra gången är riven, och vi ar ett stort hål i golvet.

Men snart är det äntligen torrt nog för dom att ska kunna börja renovera allt. vattnet hade runnit ner så pass i betongen att föreningens försäkringsbolag var tvungna att blandas in, och just nu är det tjafs mellan Länsförsäkringar(mitt), Trygghansa(föreningens) och mig/min sambo angående garderobsväggen, Länsförsäkringar säger att det inte är deras sak eftersom det är en vägg som tillhör byggnaden, medans Trygghansa säger att det inte är deras eftersom det är garderober, och jag/min sambo bråkar med dom angående att få det någorlunda som vi hade det innan, eftersom det var våra enda garderober så skulle det vara skönt om vi kunde ha våra kläder/saker någonstans ^^

Paddorna mår nu mycket bra och är friska från infektionerna på tassarna som vi behandlade med jodopax (Läs mer här), dom äter och solar som vanligt igen vilket är skönt :)

Hoppas alla haft en god jul och önskar er alla ett gott nytt år :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 years later...

I förebyggande syfte håller jag på att konstruera en bassäng under akvariet som ska samla upp eventuellt läckage. Det plus en extraförsäkringar för 11 kronor i månaden hos Trygg HANSA ska kanske kunna hjälpa mig att sova gott… Hoppas det löser sig bra med din lilla olycka! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...