Jump to content
Forum Sköldpaddor

Hur "bantar" Jag Mina Sköldpaddor


ElinaSthlm
 Share

Recommended Posts

Jag tog för snart 7 veckor sen över 2 omplaceringssköldpaddor (rödörade) från en bekant som inte kunde ha dem kvar. Jag har ingen erfarenhet av sköldpaddor sedan tidigare men jag har läst på så mycket jag bara kan. Det var en dröm som besannades när jag fick hem dem.

Ganska fort insåg jag att min äldsta sköldpadda farit rätt dåligt (båda har det men Zelda 21 år värst). Hon är riktigt överviktig och när hon kom till oss kunde hon inte ens dra in benen i skalet. Benen (fett?) vällde ut och det gjorde mig så ledsen att se hur de haft det innan.

Det enda mina stackars sköldisar haft var ett akvarium som är för litet för dem båda (90x50x45), de har haft för lite vatten och de har haft pumpen felvänd så den har inte gett någon funktion alls. De har bott hos senaste ägaren i drygt 2 år. Zelda är 21 år och Steve är 11 år.

Vi letar för fullt efter ett större akvarium samt hur vi ska ordna en bra landdel till dem (än så länge har de flytöar och vi har byggt upp en landdel med uv-lampa)

De har fått alldeles för mycket mat,och jag tror också de fått fel mat.

Sedan vi tog över dem ser man ändå att de mär bättre, de kan simma fritt, de har två ordentloga pumpar, vi har ordnat värmeslingor, uv-lampor, lite dekorationer i alvariet mm. Zelda börjar bli mindre det ser vi, men det gör mig orolig att hon fortfarande har så mycket vid bakbenen som hänger ut.

Jag har försökt att ge henne grönsallad, men det duger inte för lilla fröken. Har ni tips på hur jag kan göra och vad jag kan ge dem för att utfordra dem så att de blir lite nyttigare och deras hälsa blir bättre?

Tacksam för all hjälp :)

Link to comment
Share on other sites

ge henne 90% grönsaker. Roman salad, squash, morötter, gurka osv.

Du kan också köpa zoomed-pellets, de är väldigt bra, jag läser mycket på internationella forum osv de flesta rekomenderar de.

Ge till så att de kan simma och röra sig ordentligt med.

När du skaffar akvarium se till att skaffa ett som är godkänt. Och bygg en "ATBA"(above tank basking area) så de får maximal simm-plats.

Link to comment
Share on other sites

Tack Pierced doll för ditt svar.

Men hur får jag henne att äta det, idag tokvägrar hon och är inte det minsta intresserad av grönsaker. Hur stora bitar ska jag ge henne?

Simmar gör de massor och eftersom akvariet är så litet får hon springa runt lite här hemma under kortare stunder. Hon älskar at klättra och en av hennes favoritsysslor är att klättra upp i bokhyllan och riva böcker..

Jag kollar blocket varje dag efter begagnade akvarium eftersom nya är så dyra, men jag hittar bara sådana med lock på.. Dvs fisktankar.. Och det är jag ju inte ute efter..

Men det sköna är att jag vet att trots att de inte har det optimalt hos mig så är de lyckligare och mer välskötta hos mig!

Link to comment
Share on other sites

Ja, det är väldigt svårt när de gäller grönsaker. Min är sån också, vägrar äta vissa saker med älskar andra. Det är bara att prova sig fram, ge de inget annat bara grönsaker. De svälter inte ihjäl :) och mata inte så ofta, några gånger i veckan bara.

Jag köpte ett 500liters på blocket, 2 ytterfilter syrepump och lite småsaker för 1500kr :) riktigt tur jag hade.

Ofta om det är lock så kan man ta loss de, de var lock på mitt med med jag tog bara bort de. Du kan ju mejla och fråga :)

Det är synd att de är så många sköldpaddor som missköts:( min bodde också i ett litet akvarium utan rätt belysning. Några hittade till och med en ute för nån månad sen här! bra att du ger dom ett bra hem :)

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja påstå att om sköldpaddan är så fet klarar den sig utmärkt på att få mat en gång/vecka. Det är naturligtvis mer "riktigt" att ge den mat oftare, men se i så fall till att det bara rör sig om pyttesmå mängder/gång. Har du några bilder på den? Det låter lite skumt att den skulle bli se tjock att den inte ka få in benen längre. Är den pigg i övrigt? Ordentliga simöjligheter ocg en balanserad och ransonerad kost borde kunna slimma den, men det vore kanske ingen dum idé att ta med den till en hälsokoll hos en veterinär.

Zoomedpellets kan absolut vara en bra grund i kosten, men se till att det är dom som är beräknade till vuxna vattensköldpaddor.

Link to comment
Share on other sites

Absolut har jag bilder, det här är ändå efter att hon blivit smalare..

I övrigt är hon jättepigg och hon är en social liten krabat..Hon älskar att klättra i bokhyllor, på ben, på skohyllor mm.. Så jag tror inte hon mår dåligt.. Menjag mår dåligt över att se hennes övervikt..

IMG_2139.jpg

Edited by ElinaSthlm
Link to comment
Share on other sites

Oj! det där ser verkling inte normalt ut :o

Jag skulle rekomendera dig att gå till vetrinären.

Link to comment
Share on other sites

Har en landsköldpadda jag, så jag kan inte så mycket om vattenskalisar, men det där ser ut som en böld eller tumör...

Link to comment
Share on other sites

Hon har likadant på båda sidorna och de minskar hela tiden.. Nu kan hon dra in benen nästan helt..

Har en vän som jobbat på terrariet på Skansen och hon sa att hon bara va fet.. Kan hon ha fel?

Link to comment
Share on other sites

Hon har likadant på båda sidorna och de minskar hela tiden.. Nu kan hon dra in benen nästan helt..

Har en vän som jobbat på terrariet på Skansen och hon sa att hon bara va fet.. Kan hon ha fel?

JAG skulle inte lita på skansen, eftersom deras djurperson, han som brukar vara med på tv....ja du vet...,

han säger i alla fall att man ska ge landskölpaddor kattmat... så nej jag skulle inte lita på dem.

bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite...tycker jag då =).

Link to comment
Share on other sites

Hm okej :(

Usch nu blev jag ju orolig för min lilla älskling!

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte på varken böld eller tumör, det ser väldigt mjukt ut, stämmer det?

Link to comment
Share on other sites

Ja det är jättemjukt, inget hårt alls.. I början trodde vi det berodde på att hon la ägg det första hon gjorde när hon kom till oss. Men det minskade inget efteråt..

Har tagit lite nya bilder på henne idag då det syns att hon är mycket mindre, men fortfarande för stor. Lägger upp dem när jag kommer åt min dator.

Link to comment
Share on other sites

JAG skulle inte lita på skansen, eftersom deras djurperson, han som brukar vara med på tv....ja du vet...,

han säger i alla fall att man ska ge landskölpaddor kattmat... så nej jag skulle inte lita på dem.

bättre att kolla upp en gång för mycket än en gång för lite...tycker jag då =).

Jonas sköter inte djuren. De som gör det har bättre kunskaper.

Link to comment
Share on other sites

Jonas sköter inte djuren. De som gör det har bättre kunskaper.

Jag tror du har rätt.. Min vän fick jobb där just eftersom hon haft egna sköldpaddor, andra reptiler mm under flera år. Jag hoppas ju att hon har nån koll på vad hon gör eftersom det var hennes jobb..

Edited by ElinaSthlm
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle ta den till vetrinären ändå. De kan ju röntka och kolla ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Mitt största problem är ju att hon redan hade det här när jag fick henne, så den försäkringen jag tagit täcker inte detta..

Är det någon som vet vad ett veterinär-besök kostar för sköldpaddor och var man ska gå?

Link to comment
Share on other sites

Jonas sköter inte djuren. De som gör det har bättre kunskaper.

aha ok. sorry...det bådar ju gott i alla fall =).

Link to comment
Share on other sites

Så här såg hon ut idag. Som ni ser inte lika stor..

IMG_22651.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ännu en bild på mitt lilla hjärta:

IMG_2268.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bilderna ovan gör att jag hoppas på enbart fetma.. men ska nog ta henne till en veterinär för hälsokoll.. hon är den som farit mest illa.. vill ju bara det bästa åt mina små älsklingar!

Link to comment
Share on other sites

Mina paddor har också lite "gäddhäng" vid bakbenen ibland, men inte alls i den mängd som dina/din har, tar dom ordentligt med luft eller andas tungt kan man se att det putar ut lite, men inte så dom har problem med att dra in benen.

Kan dock inte svara på om det är fett eller vad det kan tänkas vara :/

Hoppas att det inte är något farligt iaf.

/Edvin

Link to comment
Share on other sites

Pratade idag med förra ägsren om dem, frågade hur länge honhaft så här.. Hon kunde inte svara... så mkt för hur bra koll hon hade...

Link to comment
Share on other sites

Verkar nog vara fett. Min kärrskölpaddshona såg liknande ut då jag fick henne. Hade ätit bl.a. ost! Bättre mat, fastedagar o möjlighet att röra sig borde hjälpa.

Link to comment
Share on other sites

jag tror heller inte det är ngt farligt.Det har ju minskat betydligt som du säger om man jämför bilderna med varandra.Hon harnog ätit lite för mycket och fel kost.Försvinner det eller minskar undan för undan som det faktiskt gör tror jag ej du behöver oroa dig.har själv ett gäng omplaceringspaddor och det blir ofta så att ingen vet något tyvärr.Folk skaffar bara och sköter dem helt fel,så får vi paddvänner ta över och då kan man hitta allt möjligt på sina små älsklingar.Tog över en liten marginata som hade bott i ett akvarium på 50 cm med en tidning som enda inredning.hon hade papper och allt och jag köpte henne.det var det bästa jag gjort.Nu syns det att hon trivs.man undrar vad beror det på att sköldpaddor är så utsatta för fel omvårdnad eller rent av vanvård?????har ni några teorier om det? är det bara ren okunskap??de människor jag hämtat hem mina paddor från har alla varit trevliga,det är det som är det konstiga.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...