Jump to content
Forum Sköldpaddor

Material Att Klä Insida Av Inomhushage Med?


ellpeh
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag ska bygga nya hem till mina ryska landsköldpaddor och jag undrar om ni har några bra tips på material att klä insidan av lådorna med så att det tåls att vattnas i dom?

Det måste vara ett material som sköldpaddorna inte kan krafsa sönder, alltså inte pressenning, vaxduk eller liknande, det har jag haft tidigare och det slutade med att trälådorna blev fuktskadad då sköldpaddorna grävt sönder materialet och av bevattning av grästuvor mm.

Finns det kanske något sorts plastgolv man kan lägga?

Det allra bästa skulle jag tycka vore att ha stora plastlådor, de är lätta till vikten, lätta att rengöra och tål att vattnas i. Men dessvärre verkar det inte finnas så stora plastlådor på marknaden. Jag har googlat som en tok.

Råkar ni känna någon som gjuter plastlådor efter önskat mått så tar jag gärna telefonnummret till denne :P

Tacksam för alla tips!

Hälsningar

Ellinor och 7 glada sköldpaddor

Link to comment
Share on other sites

Vi har använt fuktspärr för badrum och rollat på i lådorna. Det blir som en gummiyta och det har funkat bra hos oss! Vi köpte den på Bauhaus.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte vilka mått du behöver men jag köpte stora lådor på IKEA t ex 79 x 56 Då har jag lagt flera st i trälådan och har kunnat inreda olika, t ex gräs i en, stenar i en, sand och grus i en etc.

Link to comment
Share on other sites

Jag använder flera stora plastbaljor (murarbaljor som jag sågat ner till en lägre höjd) bredvid varandra. Sedan bygger jag en ram runt om som passar precis. Jag har alltså ingen botten i mina lådor, ett par mindre står på golvet och min stora - med sju baljor - står på ett underrede med ribbotten. Murarbaljorna är ungefär 45x70 cm efter att jag sågat ner dem till 15 cm höjd. Lådan på bilden är alltså ungefär 70x135 cm och sidorna är 40cm höga. På sommaren tar jag isär den och ställer undan. Fungerar kalasbra.

post-7957-0-64035200-1350501063_thumb.jp post-7957-0-56637600-1350502097_thumb.jp post-7957-0-63042900-1350500437_thumb.jp

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

Kolla in gummiduk som är till för trädgårdsdammar. Då skulle jag bli mycket förvånad om dom lyckas ta sönder eller få hål i...

Edited by Anders_s
Link to comment
Share on other sites

jag tror också på att lacka med fuktspärr, det finns speciellt terrarielack, heter dock akvarielack men det är nog samma. det kommer vi använda när lille hector ska få flytta till större. husse har lovat att bygga ett samt ett till hectors lillebror thor dabbagam...dem är givetvis inte i samma terrarie nu, terrarierna står brevid varandra med en svart skiva emellan så dom inte ser varandra.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla bra tips!

Jag har nu handlat en massa "Dilling" plastlådor på IKEA och ska åka till brädgården i veckan för att införskaffa material till ramarna. Det var ju en toppen idé! Då blir det lätt att rengöra också, bara bära ut plastlåtorna och tömma dom.

Hoppas att paddorna ska bli nöjda. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...