Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mask


anol03
 Share

Recommended Posts

Provade att använda wormcount.com

Kostade 6.5£ per prov plus extra porto.

Tog tre dagar från att jag skicka tre prov två från testudo hemanni och ett från Furculachelys nabeulensis.

Tuniska sköldpaddan var ok, den ena hermannin var ok, men den minsta hermannin som växta sämst hade mycket pin worm, så det är förmodligen orsaken till den dåliga tillväxten, så kommer börja behandla med axilur. För övrigt är sköldpaddan väldigt aktiv och äter bra.

Så här såg resultatet ut.

2fc9abd0c6fb345b19fe42f3d4bd0477.jpg

Den tunisiska sköldpaddan har tidigare blivit avmaskade och behandlad med flagyl eftersom jag själv såg protozoa och mask i mikroskop. Så behandligen verkade ha fungerat. :-)

Så här såg protozoan ut ( i alla fall det jag tror det var)

http://i1238.photobucket.com/albums/ff494/anol03/test_zps5c9a9249.mp4

En annan fråga, vilket namn är det som gäller för tunisk sköldpadda?

Furculachelys nabeulensis eller testudo graeca nabeulensis?

Med vänlig hälsning,

Anders

Edited by anol03
Link to comment
Share on other sites

Furculachelys nabeulensis eller testudo graeca nabeulensis?

Testudo graeca nabeulensis

Bra tips om maskkontroll, tack!

Link to comment
Share on other sites

Det är ngn slags flagellat man ser i din film (och alltså mkt riktigt en protozo). Olika arter flagellater är vanligt förekommande i tarmkanalen hos reptiler och i måttliga mängder varken skadliga eller behandlingskrävande. Flagyl (metronidazol) fungerar bra mot många protozoer, men det hjälper inte mot mask.

Link to comment
Share on other sites

Nej mot mask använder jag axilur.

Anledningen till att blåstjärnan och jag behandlar med flagyl är att tunisiska honan nyser och har RNS, ibland bättre ibland sämre.

Behandlade först med axilur, men hon blev inte bättre, iofs av med masken, har nyss avslutat flagyl behandlingen, och hon är mycket bättre än innan men nyser fortfarande. Så får bli ett besök till, till blåstjärnan.

Man har tagit blodprov på henne, alla blodvärden är jättebra, njurar ok, ingen infektion, ok calcium.

Bo på blåstjärnan såg inga fel på henne, men ändå nyser hon.

Får hoppas det inte är mykroplasma eller herpes.

Någon som har några ideer om vad som man kan prova mer, baytril? Är det någon idée att testa för herpes eller mykroplasma?

Köpte mikroskopet med kamera på ebay, rätt intressant.

Link to comment
Share on other sites

Då är jag med :) Bosse är kanonduktig, så där är du i trygga händer.

Visst kan det vara idé att testa för mycoplasma/herpes men ett negativt resultat behöver inte betyda att djuret inte bär runt på en infektion.

Det ser inte ut som att paddan har ngn aktiv infektion vid provtagningen, men du ska nog överlåta tolkningen av resultatet till Bo.

Kul med mikroskopet! Vad fick du ge för det om man får fråga? Du får hellre än gärna skicka bilder om du hittar nåt spännande (till jeptile@hotmail.com).

Kan i övrigt rekommendera "Parasitology in snakes, lizards and chelonians, a husbandry guide" av Schneller och Pantchev om man är intresserad av reptilparasitologi.

Link to comment
Share on other sites

Denna köpte jag. Kostade ca 80€

http://www.ebay.de/itm/Bresser-Biolux-NV-nachfolger-des-AL-monokulares-Mikroskop-Laboruntersuchung-/150923173262?pt=Lernspielzeug&hash=item2323b8dd8e#ht_3635wt_806

Är ett väldigt enkelt mikroskop, lågbudget, men det räcker för en glad amatör :-) ,än så länge i alla fall.

Såg ca 20 protozoa till men fick tyvärr inte med dom på film.

Jag köpte understanding reptile parasites, väldigt intressant bok.

Skall kolla in boken du tipsade om också.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det blev ett besök till och provtagning för mycoplasma och en snabbkurs i hur man gör våtutstryk :-)

Fick svar i dag att det var positivt.. Så nu blir det behandling med baytril, får hoppas att man kan få henne symptomfri.

Frågan är hur vanligt det är?

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Spännande höll jag på att säga, men det är kanske inte så du känner just nu. Hoppas att antibiotikakuren hjälper.

En brittisk artikel från 2002 rapporterar om en Mycoplasma agassizii prevalens på drygt 15%. Dom tog prover från 146 Testudo sp. Vet att det har varit en del snack om det här i Danmark, men skulle inte våga sätta några tal på. Jag skulle dock tippa på att det finns en hel del asymptomatiska bärare hemma hos folk utöver dom kliniskt sjuka djur som dyker upp.

Link to comment
Share on other sites

Det är intressant i alla fall. Bra att veta det vad är som orsakar problemet i alla fall.

Tror att det är vanligare än vad man tror speciellt när man har kliniska problem med URI.

Skall tillbaka till Bo på tisdag och hämta baytril och något annat läkemedel som doseras med hjälp av nebulisator.

Kan rekomendera att läsa en intervju med Mary Brown som forskar på ämnet.

http://tortoise.org/archives/brown1.html

"Mary Brown: We have tested over six or seven thousand Gopher and Desert tortoises. Most of the samples are from veterinarians, and private collectors, as well as various studies. We have observed a very high correlation between clinical signs, runny noses, and ocular discharge. Clinically ill tortoises that have histology or microscopic evidence of damage are almost always uniformly positive for M. agassizii. I would say it is greater than 90%.If you look at the tortoises that have been tested for M. agassizii, the majority were seronegative. I would say approximately 25% or less actually tested positive. I will also say that the highest percentage of positive animals come from captive tortoises -by far. We also have data on tortoises that look clinically fine, perfectly healthy and test positive for M. agassizii. Actually, the worst microscopic lesions we have seen were from tortoises that looked healthy and tested seropositive. So just because it looks healthy it does not mean that it is!"

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Spännande läsning, tack!

Kommentaren du saxat in är dock i mina ögon inte särskilt informativ om man är ute efter ren prevalens, men de ca 25% hon nämner är ju markant högre än prevalensen i den brittiska studie jag nämnde. Man ska dock alltid vara lite försiktig med förtolkningen av sådana tal, som hon nämner kommer en stor del av deras prover från veterinärer, men det framgår (i denna intervju) inte huruvida det rör sig om randomiserade prover, eller om alla proverna kommer från djur som faktiskt kommit in till kliniken p.g.a. luftvägsbesvär. I det sistnämnda fallet hade resultatet ju blivit väldigt missvisande.

Oavsett, tror jag, liksom du, att det är en relativt vanlig infektion hos landsköldpaddor i fångenskap. Den stora frågan är väl kanske om det är något nytt eller om det mest handlar om att vi nu har möjlighet att diagnosticera etiologin bakom problem som länge förekommit hos landsköldpaddor.

Ska du nebulisera hemma alltså?

Vet du förresten vad det var för diagnostiskt test som kördes på dina prover? Hade för mig att det ffa var PCR som använts (åtminstone i Europa), men hon pratar ju om ELISA i intervjun...

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jo det är sant, man får vara försiktig med statistik. Kan ju vara som du säger att det är sköldpaddor med symptom som testats hos vetrinär.

Bra fråga, jag frågade alldrig vad provet heter, har läst att man ofta testar med hjälp av blodprov, men i detta fallet tog man svabbprov i munnen och skickade till tyskland för analys.

Ja, tanken är att jag skall nebulisera hemma. Kanske kan vara overkill, låter som att baytril har ganska bra effekt.

Men vet inte hur länge hon har haft problem. Tyckte jag läste någonstans att dom kan få kroniska följdinfektioner om dom får gå för länge ombehandlande??

Tycker att det är bra att man har tagit reda på vad som är orsaken och inte bara skrivit ut baytril.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Om det var en svabb så har dom kört PCR, ELISA är ett serologiskt test och kräver blod.

Vet inte med overkill, har läst/hört om en del långvariga antibiotikabehandlingar där symptomen likt förbaskat kommit tillbaka efter ett tag. Nu får du ju i alla fall satt press på infektionen från två håll. Var mest intresserad i om du faktiskt hade en nebulisator hemma, dom är väl iofs kanske inte jättedyra efterhand.

Ombehandlade? Menar du obehandlade? Det är ju en kronisk infektion i sig, men det är klart att infekterade djur kan riskera att få sekundära infektioner/kroniska skador på luftvägar.

Håller tummarna på att behandligen blir effektiv. Låter i alla fall som ni/du har gjort en grundligt förarbete :)

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Jag har beställt en nebulisator, borde dyka upp i nästa vecka. Försökte få tag på den med minst partikelstorlek.

Tror jag kopplar den till plastlåda och behandlar i den (finns ju inga masker för sköldpaddor.. ), får prata med Bo om hur man löser det bäst.

Jepp, menade obehandlad.

Tack, skickar en updatering när vi kommit igång med behandlingen.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Är inne på 4:e behandlings dagen, behandlar med baytril och nebuliserar med Biklin.

Tycker redan att det har effekt, i princip inga nysningar alls längre.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Vad bra! Hur ofta nebuliserar (eller kanske nebuliserade?) du? Får man fråga var du hittade din nebulisator, om du är nöjd med den, och vad du gav för den?

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Jag nebuliserar fortfarande, 4 dagar kvar.

Väldigt skönt att det verkar ha effekt, har inte hört någon nysning alls dom senaste dagarna, nysningarna var egentligen enda symptomen och varierade från dag till dag.

Köpte en Omron NE-C801, den har en mikron storlek på mindre än 3 mikron, man skall ha så lite som möjligt för bra effekt. Kostade ca 500-600 sek på ebay ny. Har inte så mycket att jämföra med, men den fungerar, tar ca 1 timma att nebulisera ordinerad dos.

Hon har ingen jättebra aptit ännu, men kan nog beror på att hon inte får vara i fred, både spruta, nebolisering och ger henne också bad emellanåt, hoppas på att det mildrar effekten av antibiotikan på njurarna.ne-c801_box-1865.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...