Jump to content
Forum Sköldpaddor

2 Frågor


klala
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis flyttat min reeves hona till ett större akvarium och undrar om det räcker med uv-lysrör eller om det behövs en lampa över landdelen också?

Jag vill även ha lite mer liv i akvariet och funderade på att skaffa fiskar och släppa i till henne (hon är ca. 8-9 cm över skalet), Jag har varit i två djuraffärer och frågat och i den ena sa de att gurami funkar bra men i den andra sa de att det inte skulle funka med några fiskar alls.

Vad tror ni?

/Klara

Link to comment
Share on other sites

Ja, du måste ha en till lampa, med uba och uvb. finns glödlampor som är specilla för repiler :)

Jag har neontetror och zebrafisk.

Har sett hon naffsa lite efter dom någon gång, men hon har ingen chans. Mest så ignorerar hon dom.

Testa att skaffa rätt stora fiskar och snabba. Typ chicklider. Vet många som har oscar/påfågelchicklider, men de blir rätt stora och smutsar också ner.

Edited by PiercedDoll
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har precis flyttat min reeves hona till ett större akvarium och undrar om det räcker med uv-lysrör eller om det behövs en lampa över landdelen också?

Ett UV-rör ger för lite allmänbelysning. Jag skulle komplettera med ett dagsljusrör eller en compact-lampa t ex Solar Glo 2.0.

Över landdelen bör det finnas en värmelampa.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren!

Lysröret jag har är en Repti Glo TRopical terrarium lamp UVB 5.0. Jag har även ett vanligt lysrör i akvariet.

Akvariet har lock så det blir svårt att ha en värmelampa :S

Link to comment
Share on other sites

Ja, du måste ha en till lampa, med uba och uvb. finns glödlampor som är specilla för repiler :)

Jag har neontetror och zebrafisk.

Har sett hon naffsa lite efter dom någon gång, men hon har ingen chans. Mest så ignorerar hon dom.

Testa att skaffa rätt stora fiskar och snabba. Typ chicklider. Vet många som har oscar/påfågelchicklider, men de blir rätt stora och smutsar också ner.

Jag tror jag kommer försöka med zebra fiskar :D

Link to comment
Share on other sites

Akvariet har lock så det blir svårt att ha en värmelampa :S

Din sköldpadda behöver värmestrålning för att må bra. Ta bort locket.

Link to comment
Share on other sites

Det går inte för den sitter fast :/

Då har du nog ett akvarium som inte är lämpligt för vattensköldpaddor.

Link to comment
Share on other sites

Okej :(

Men funkar det att öppna locket och ha värmelampa ett par timmer om dagen?

Link to comment
Share on other sites

Det går inte för den sitter fast :/

Men funkar det att öppna locket och ha värmelampa ett par timmer om dagen?

Går det att öppna eller sitter det fast?

Link to comment
Share on other sites

Det går att öppna men sitter fast på baksidan så det går inte att ta av helt.

Link to comment
Share on other sites

Om det går så ta bort locket helt och hållet. Om UV-lampan sitter ovanpå glaset så gör den ingen nytta, dessutom måste värmelampan vara på hela dagen.

Link to comment
Share on other sites

Okej. Men det känns som det kommer mycket värme från lysröret för när jag stack ner handen genom matningsluckan kändes det väldigt varmt. Hon ligger även och solar nästan hela dagarna. Kan det vara så att det blir tilräckligt med värme från lysröret?

Link to comment
Share on other sites

Skulle du kunna lägga upp en bild på akvariet och på locket (hur det sitter fast) så kan vi lite lättare ge förslag på hur du ska göra med belysning mm :)

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju ut att vara bra belysning. Mät temperaturen på landdelen. Rören sitter ju rätt nära så värmen kanske räcker.

Link to comment
Share on other sites

Borde ju ha nån form av gångjärn som borde gå att ta loss.

Annars kan ju ha den öppen så dygnetrunt, du kan ju ställa upp den med något typ som en stort plast lock som du kan klä i folie så de reflekterar ljus.

Sköldpaddor andas ju luft, de måste få in frisk luft precis som vi. Det är som att vi skulle vara instängt i en nästan helt tät låda, vi skulle inte må bra.

Förresten hur stor är akvariumet i mått? och hur stor är sköldpadda?

Link to comment
Share on other sites

Men om jag tar bort locket så försvinner ju lysrören också.

Locket är inte helt tätt så det kommer in luft. Jag brukar även ha matningsluckan öppen ibland så det kommer in extra mycket luft.

Sköldpaddan är 8-9cm över skalet och akvariet är 109x44cm.

Edited by klala
Link to comment
Share on other sites

Vad du kan göra annars är att skaffa en sån här (eller liknande);

www.guldfisken.se/beta/catalog/hagen-glomat-lysroershaallare-p-2376?osCsid=5669f6d7094971ca94229e5eb2f1345a

Kapa till en planka i passande storlek och fästa lysrörshållaren i den. Då har du gott om öppen yta upptill för ventilation, samt plats för en värmelampa.

Det va en liknande lösning jag fick komma på för mitt kar.

Men köp först en termometern (gärna digital, då jag har upplevt att dom analoga kan stämma dåligt) och kolla temperaturen på landdelen först.

Men mer ventilation kommer du nog behöva ändå.

Link to comment
Share on other sites

Jag har precis kollat tempraturen på landdelen men termometern verkade inte funka så jag får köpa ny och göra det senare.

Jag har också kollat om det går att ta av locket men det verkar inte så :(

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det bästa är att ta bort locket och sedan köpa en ljusramp att ha över akvariet, kan tipsa om Hagen Glo T5 HO, har två stycken i olika storlekar till mitt akvarium som jag är mer än nöjd med. (kolla i tråden Inspirationstråd För Landdel)

Sedan kan du sätta upp en värmelampa så blir det både bra ljus, värme och god ventilation :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...