Jump to content
Forum Sköldpaddor

Antal Befruktade Ägg?


hvh@home.se
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag har fått en hel del ägg av mina 4 honor i olika omgångar. Allt från 1 till 6 ägg per tillfälle.

Honorna väger mellan 950 och 1600gr, är Testudo Hermanni Boegetti, Ålder mellan 8-10 år.

Jag har sett några av dem blivit parade av min 10- åriga hane.

Ungefär är bara var tredje ägg befruktat och då i samma "äggkull".

Är det normalt att det bara blir ungar av vart tredje ägg ungefär?

Kan det bero på annat?

Mina vuxna har aldrig blivit dvalade av sina tidigare ägare eller av mig.

Kan det även vara för många honor på en hane?

Tacksam för höra hur det går får andra, eller om ni har en teori om varför

så många ägg är obefruktade.

Hälsningar

Helen

Link to comment
Share on other sites

Är det just greker du tänker på eller landsköldpaddor av alla arter?

Link to comment
Share on other sites

Även jag är nyfiken... jag misstänker att dvalningen är boven i dramat...?!

Jag tror att dvalningen påverkar djurens sädesvätska och ägg positivt samt höjer deras fertilitetsnivå över lag?!

mvh / P

Link to comment
Share on other sites

Långt ifrån alla ägg går fram.

Vi har bättre kläckningsgrad för höstägg än för vårägg.

Jag tror att det är viktigt att sköldpaddorna är friska och i god kondition och att dom är "kompatibla" dvs av samma typ/ras/geografiskt ursprung inom underarten.

Honor på 950-1600 g tyder för mig på olika raser.

För en enskild hona som har fått många ungar under några år kan det komma en "downperiod" förmodligen välbehövlig utan äggläggning.

Kläckningsgraden kan också variera mellan olika år. Jag tror att även hanarna kan ha mindre produktiva perioder. Vissa påstår att det är bra med konkurens för hanarna men just nu får vi bäst utdelning i en grupp med en hane. Den med två hanar har sämre produktivitet men honorna i den gruppen är äldre. Man kan också läsa att dvalning är positivt för reproduktionen och så kanske det är, jag vet inte. Efter dvalning brukar hanarna vara mer intresserade av parning än att börja äta men våräggen ger mycket dålig utdelning.

Är nu i Frankrike och får rapporter hemifrån om kläckning på löpande band från våra T graeca. Där är kläckningsgraden mycket högre än för T hermanni. Vi dvalar dom inte och det är en hane och en hona som går tillsammans. I naturen har denna art förmodligen en mycket lång sommardvala (aestivation) och förmodligen en vinterdvala i någon form.

Är den högre kläckningsgraden ett tecken på att denna art är bättre anpassad till de miljöer/kost vi erbjuder eller beror det på att hanen och honan är mer kompatibla?

Link to comment
Share on other sites

Tack för era svar!

Ja det verkar som det kan finnas många anledningar.

Lite sämre utdelning med våräggen stämmer nog på mina Testudo Hermanni Boegetti.

Min ena hona la 5 ägg häromdagen. Blir spännande att se om detta blir något.

Sedan mina skalisar nu flyttade in i värmen är där mer fart i min hane. Han parade med ett långt "häng" i början av veckan.

Tog säkert 5 minuter innan de vara klara. Har nu ett rum med 8 kvm till dem som jag har fyllt med mycket sand, jord och växter mm. Vågar inte gissa hur många kg jag lagt in i detta rum. De verkar som de trivs med den nya innemiljön i allafall.

Har en webbkamera så att jag kan se om något spännande händer där.

Kan varrmt rekommendera att ha detta.

Hälsnigar

Helen

Link to comment
Share on other sites

Hej Helen,

Vore kul att se ditt rum. Har du bilder eller lägger du ut vad webkameran filmar på nätet?

Link to comment
Share on other sites

Här kommer lite bilder..

Webbkameran kan man bara se om man loggar in på mitt Dlink-konto.

Skall sätta upp lite fler lampor. Just nu är där bara 3 "stora" kombinationslampor (150w), plus lysrörer av olika slag.

I förrgår fyllde jag på med mer sand och jord i den högra delen längst in ("äggläggningsplatsen", ca. 15-18cm att gräva i)...

.. nu när jag kom ut och checkade låg där 2 fina ägg nergrävda.

Såg att en hona grävde igår och idag hade hon varit där igen :D

:-) Helen

post-8760-0-93332400-1348410126_thumb.jp

post-8760-0-94224100-1348410140_thumb.jp

post-8760-0-54529400-1348410164_thumb.jp

post-8760-0-97475400-1348410175_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Helen,

Vad mutade du din man med så du fick ett helt sköldpaddsrum? :o

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...