Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vacker Hermanni


Ronnie
 Share

Recommended Posts

T hermanni från Korsika. En riktigt vacker sköldpadda enl mig.

/R

Ljuspadda1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Riktigt fin.

Tror dom brukar bli lite större än italienska hermanni som jag har.

Är det din? :)

Skickar med en bild på två av mina

9da155baf6c61f595f8a08ea6a1e4cbf.jpg

b3fce0862498a7f9ba29bbe56078a8a8.jpg

02cdc105fb7e5fb932f609ed4874bdea.jpg

/Anders

Edited by anol03
Link to comment
Share on other sites

Ja! det gör den tillsammans med ett antal andra likadana. Men jag vill poängtera att det inte är jag som äger eller håller dessa djur.

/L

Link to comment
Share on other sites

Jag funderade om de är ett typiskt utseende för T hermanni hermanni från Corsica.

Hittade denna bild på T hermanni från Corsica på en fransk sida:

111dc1.jpg

Jag undrar om det speciella utseendet är individrelaterat eller om det är skötselrelaterat.

Link to comment
Share on other sites

Ja du P-A!

jag vet varken det ena eller det andra. Däremot vet jag att hela gruppen har detta utseende.Kan du utveckla hur du tänker i fallet "skötselrelaterat"?

/R

Link to comment
Share on other sites

Det kanske är att svära i kyrkan, men hittade samma bild på ett annat forum.

http://www.nhf.dk/phpBB/viewtopic.php?t=50690&p=224246

Om jag förstår danskan rätt så håller ägaren på med försök med att få paddan att växa så fort som möjligt.

Åandra sidan brukar väl västliga hermanni vara färggrannare och mer kontrastrika.

Men dom ljusa partierna ser väldigt ljusa ut, jag har iofs bara sett ungar av t.h.h från korsika, dom var inte lika ljusa.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Ja det är samma forum som jag hittade bilden i, som du säger så ska dom tydligen utföra ett experiment där dom ska se hur tillväxten blir med olika foder. Däremot så har ju paddorna denna färgteckning redan innan detta foderexperiment så det var därför jag "undrade" och beundrade färgen.

/R

Link to comment
Share on other sites

Man kan fundera på vad det är för foder han använder och vad resultatet av testet blir.

"Since it is an experiment I will not tell before I have seen the final results. Plan is to let it run for 3 years, and then I plan to write an article about the outcom. It could be, that it all goes down the drain before that, so just to be sure, I wouldn`t let others try the same before it is proven to be OK.

A similar experiment is described in Sauria some 20 years ago. That went well on T. marginata growing to 300g in a year and they were PERFECT looking. Still there are questions about fat liver, reproduktion status and more".

Så känns som att det finns rätt mycket frågetecken hur hälsosamt det är.

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Anders! vill återigen betona att det inte är experimentet som är av intresse för mig, däremot färgen på paddorna

som dessa uppvisar innan detta foderexperimet har startat. Jag tycker endast det är sjukt att utsätta djur för dessa experiment.

Var hittar man djur med denna teckning, stämmer det att djur från Korsika uppvisar denna ljusa färgteckning med nästan vita inslag :)

/R

Link to comment
Share on other sites

Var hittar man djur med denna teckning, stämmer det att djur från Korsika uppvisar denna ljusa färgteckning med nästan vita inslag :)

/R

Det jag menade med bilden på ett antal hermanni från Corsica var att sköldpaddan från Danmark inte är typiskt. Man ser den varianten inte heller i Vetter Terralog.

Jag har sökt på franska sidor på "tortues de Corse" och "Testudo Hermanni de Corse" och kan inte hitta något som liknar sköldpaddan på bilden.

Jag uppfattar det som att foderexperimenten har börjat.

De indgår i et vækstforsøg, som jeg er i gang med ( herom en gang senere i en artikel, når jeg har set resultaterne af forsøget ) og er vokset fint til.

Nu er farverne ved at komme med og jeg må tilslutte mig. DE ER KONTRASTRIGE og glæder mig til de bliver endnu større og flottere.

Link to comment
Share on other sites

Jag utgår från denna kommentar när jag menar att dom var så färgrika innan experimentet, men som du säger P-A så verkar det som om det har börjat :(

Jeg har set mange flotte græske landskildpadder og havde hørt at de mest kontrastrige af hermanni skulle være nogle af den vestlige nominatform specielt dyr fra Korsika.

Da jeg så fik muligheden for at anskaffe en lille flok af dem, kunne man jo da ikke andet end at springe til.

Detta för att inte tro att experimentet i sig har färgat paddorna :)

/R

Link to comment
Share on other sites

Dom kommer säkerligen från Danbirdcenter i randers och dessförinnan tyskland (bayern) som mina, i så fall har jag sett ungar från samma uppfödare, vad jag kommer ihåg var hermanni från korsika lika dom italienska, men något orangare medans italienska var mer gula.

/Anders

Edited by anol03
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...