Han har sedan 1 vecka tillbaka precis kommit tillbaka till sin innebur istället för uteburen.
Temperaturen i lådan är bra, runt 30 grader under värmelampan (exo terra sun glo 75 watt)
och rumstemperatur i resten av lådan.
Har ett UV-rör (exo terra sun glo 10.0 på 15 W) som hänger över lådan
Han får maskrosor och romansallad/kruksallad som mat.
Nackdelarna med lådan är väl att kanterna endast är 15 cm över jordnivån. Eftersom sköldpaddan är ca 10 cm lång så kan han med andra ord sträcka sig upp över kanten och se ut (ska fixa högre kanter på lådan inom kort)
Grejen är att jag tror inte att det kommer hjälpa att bygga högre väggar, utan det kommer fortsätta precis som det alltid gjort.
Har haft sköldpaddan i 2 år och först haft han i terrarium (där han klättrade på väggarna och ville ut)
efter det skaffade jag en trälåda med ca 30 cm höga kanter. (där han klättrade på väggarna och ville ut)
efter det så byggde jag en bra mycket större trälåda med lägre kanter för bättre ventilation. Men samma sak där så ville han ut.
I somras hade han även en nybyggd utegård där han verkade trivas toppen.
Och nu efter sommaren så flyttade jag över honom i hans gamla (nybyggda) låda. 1 vecka har gått och han har varje dag gått runt runt runt och försökt klättra över väggarna för att komma ut.
Har provat att plantera växter i lådan och lägga in grästuvor, men inget hjälper.
Är det någon som vet vad jag kan göra? Håller på att bli galen på riktigt. Att vara hemma (jag bor i en 1:a) är jättesvårt eftersom han hela tiden går runt runt runt runt och krafsar/klättrar/går mot väggarna, vilket jag uppfattar som ett obehagligt ljud eftersom det inte känns som att han gör det för att han tycker att det är kul utan snarare för att han har panik. Äter och dricker gör han inte något speciellt heller, han går snarare hellre rakt igenom matskålen och skitar ner alternativt bajsar i maten. Vattnet ersätter han HELT med jord i princip varje dag.
Jag tänker inte köpa en till sköldpadda eftersom jag inte fått det fungera med EN sköldpadda. Något annat förslag?
Detta inlägg har redigerats av deLajT: 30 augusti 2012 - 15:53