Jump to content
Forum Sköldpaddor
Sign in to follow this  
Ronnie

Ny Sida Om Rödfotade

Recommended Posts

Ronnie

En ny Svensk sida om rödfotade gjord av en uppfödare i Trelleborg som tidigare skrev på forumet.

http://www.redfoottortoise.se/

/R

Edited by Ronnie

P-A
eftersom denna art inte omfattas av CITES

?????

Alla arter av landsköldpaddor är upptagna på CITES-lista II utom följande som finns på lista I.

CITES I : Geochelone nigra (Galapagossköldpadda) Geochelone radiata (Strålsköldpadda) Geochelone yniphora (Angonokasköldpadda) Gopherus flavomarginatus (Mexikansk goffersköldpadda) Psammobates geometricus (Lantmätarsköldpadda) Testudo kleinmanni (Egyptisk landsköldpadda)

Ungar är mycket känsliga i sina ögon under sitt första levnadsår och skall inte ha för stark belysning eller UV-ljus. När ett år har gått klarar de dock av t.ex 2,0 UVB lampor. Bäst är om de får komma ut och njuta av solens naturliga UV-ljus istället.

.

.

UVB-lampa (ej nödvändigt om sköldpaddan kan vara utomhus tillräckligt mycket)

En "UVB-lampa 2.0" ger minimalt med UVB, detta är ett dagsljusrör. Solen ger i Sverige 200-250 mw/cm2 under soliga sommardagar.

Jag förstår inte resonemanget. Ska rödfotade vara utan UVB 9 månader per år.

Chonburi

En ny Svensk sida om rödfotade gjord av en uppfödare i Trelleborg som tidigare skrev på forumet.

http://www.redfoottortoise.se/

/R

Ronnie,mycket intressant och informativ sida,som du vet haller jag fram till idag endast Thailanska arter,har varit sugen pa att skaffa rodfotade vid flera tillfalle,hur tror du det skulle funka att ha denna art i mina hagar,valdigt fuktigt under regnperioden.

mvh

Jan

Chonburi

Ronnie,mycket intressant och informativ sida,som du vet haller jag fram till idag endast Thailanska arter,har varit sugen pa att skaffa rodfotade vid flera tillfalle,hur tror du det skulle funka att ha denna art i mina hagar,valdigt fuktigt under regnperioden.

mvh

Jan

Ronnie,du far mer an garna publicera det PM du skickade till mej har pa forumet,anledningen till min fraga var att jag aldrig haft denna art och hade hoppats att fa lite input fran er som haller denna art,rodfotade bjuds valdigt ofta ut till forsaljning pa dom olika djurmarknaderna har i Thailand,varit sugen manga ggr da jag sett fina exemplar men har tvekat varje gang om dom passar in i nuvarande besattning.

Halsningar

Jan