Jump to content
Forum Sköldpaddor

Är Detta Grekiska Landsköldpaddor?


Lekare 77
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag har fått överta tre landsköldpaddor pga av att de har inte tagits bra hand om i sitt förra hem och för att ägaren inte haft kapacitet att ta hand om dem.

Jag har hittat denna forum och lyckats få mig registrerad :). Sedan har jag bokstavligen slukat information om landsköldpaddor och regler osv.

I mitt intresse ligger just nu närmast att få reda på vad jag har för ras för att därefter hitta fram bra information hur jag ska få dessa att må bra.

På denna hemsida av administratören som har sin uppfödning i Västerås har jag hittat mycket svar.

På bild ett och två är det samma sköldpadda och på bild tre och fyra.

Jag har inte kort än på sköldpadda nummer 3.

Jag undrar om ni redan på dessa bilder kan se vad detta är för något eller om det behövs fler.

Vidare är jag informerad att en eller två av paddorna bär på chip. Har veterinären utrustning för att läsa av sköldpaddschip? Kan jag isåfall få iordning på deras papper genom detta koll? Eller skall då chipnumret skickas någonstans då för att man kan få iordning på papper eller är det omöjligt att få papper på dessa?

Det intressanta i det här fallet är ju åldern och var de kommer i från.

Jag undrar också om det gåra att besöka administratörens uppfödning på plats och köpa där det man behöver eller går det enbart att få en beställning via post.

Vänligen:

Heli

post-9146-0-93732200-1344888565_thumb.jp

post-9146-0-50179000-1344888651_thumb.jp

post-9146-0-15582300-1344888807_thumb.jp

post-9146-0-33410800-1344888902_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Det är två hanar Testudo hermanni (grekisk landsköldpadda).

Veterinärer och polisen brukar ha scanner för avläsning av chip.

Om du får fram ett nummer kan du kontakta Jordbruksverkets enhet för sällskapsdjur och höra om dom har utfärdat några CITES-intyg på dessa nummer.

Det går bra att besöka oss för att handla.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Vore kul att se bild även på padda tre?!

För något år sedan köpte jag djur som enligt utsago var chippade - veterinären hittade dock inget med sin scanner - det gjorde däremot polisen!

Mitt råd är att besöka bägge och gärna testa med flera olika scanners OM möjligt!

Bild 3 o 4 visar absolut en fin Testudo hermanni hane... bild 1 o 2 skulle kunna vara en hona - jag tror att det är så pga att den har en mycket mindre svans samt att "hålet" där svansen sticker ut mellan buk och ryggplåtar är helt annorlunda mot det "hål" som det andra djuret har!

Det är inte alltid lätt att avgöra - du har definitivt ett djur som är en hane (100%) - det andra kommer att visa sig, har du tur så är det en hona!

Jag hade själv ett djur som jag var 100 på att det var en hona som visade sig vara en hane... anledningen i det fallet var att även detta djur inte hade haft rätt förhållanden och därför var rejält vanskapt (dock mycket värre än ditt!)!

Skötseln är oavsett densamma för bägge djuren, dock är det extra viktigt för honor att man tillför kalk då de ju skall producera ägg om allt vill sig väl?!

Observera att dessa djur inte kan ta upp kalken i fodret om de inte får rätt ljus (UVb) alltså så är ljus (helst naturligt från solen) det mest primära, så se till att djuren kan vara ute så mycket som möjligt när årstiden tillåter det och se till att ha bra belysning inomhus (P-A har allt vad du behöver).

Kan du dessutom dvala djuren - ja, då har de kommit helt rätt!

Foder? Ogräs såsom maskros, tistlar, kirskål, nässlor mm och även PAT (Pre Alpin Testudo). PAT kan ta ett tag innan djuren vänjer sig vid, det finns både i fiberform och som pellets (pelletsen blöts med fördel innan djuren får det) - det är fantastiskt bra och drygt!

Tillsätt foderkalk och Nutrobal om vartannat för att berika kosten med kalk och vitaminer/mineraler!

Som du redan märkt så har du hittat rätt vad det gäller info om dessa fascinerande djur - här finns hur mycket info och engagemang som helst, främst av eldsjälen och sveriges sköldpaddsexpert #1: P-A! :)

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag vill tacka för era snabba och positiva svar!

Här kommer det bilder på paddis nummer tre.

Tror att detta är en hona , den är störst av alla. Hon har grumliga ögon och det tyder ju på felhållning vad jag förstår.

Sista bilden är på min värmelamps hållare och jag undrar att om jag köper rekommenderad värme/UV lampa fråndig P-A

så kan den sitta i denna hållare eller ska jag köpa både hållare och lampa? Troligtvis kommer jag ändå behöva två men just om den ena kan sitta i denna?Ska kontakta veterinären imorgon ang. chipavläsning.

Tack för all information.

Borde kanske frågat om lampan i en annan underämne....

Mvh:Heli

post-9146-0-16172900-1344966187_thumb.jp

post-9146-0-92222000-1344966407_thumb.jp

post-9146-0-00320600-1344966455_thumb.jp

post-9146-0-55067200-1344967078_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Sista bilden är på min värmelamps hållare och jag undrar att om jag köper rekommenderad värme/UV lampa fråndig P-A

Den tredje är mycket riktigt en hona.

Ja den armaturen fungerar. Man bör tänka på att ljusstarka lampor bör hänga rakt ovanför solplatsen. Jag rekommenderar en höjd på 50 cm för 100 W-lampan.

Bild 3 o 4 visar absolut en fin Testudo hermanni hane... bild 1 o 2 skulle kunna vara en hona - jag tror att det är så pga att den har en mycket mindre svans samt att "hålet" där svansen sticker ut mellan buk och ryggplåtar är helt annorlunda mot det "hål" som det andra djuret har!

Jag tittade på kroppsformen smal framtill och bredare baktill. Tittade också på plåtarna längst bak på bukskölden. Typisk hanform på dom.

Jag tittade nog aldrig på svansen. Var redan övertygad p g a formen och plåtarna.

Det skulle vara intressant att få en vikt på de tre exemplaren.

sveriges sköldpaddsexpert #1: P-A! :)

Håller inte med här heller :P

Experterna deltar inte i denna typ av forum.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Återigen vill jag tacka för erat intresse och svaren.

Sköldpadda nr 1 väger:880g

Sköldpadda nr 2 HANE väger: 650g

Sköldpadda nr 3 HONA väger :1275g

Fick en upfattning från P-A:s hemsida att frakten går på 80kr vad man än beställer...dvs ett tak-fast pris.

Då är det ju ingen tvekan att jag ändock beställer så att ni kan sända via post.

Jag kommer att fylla i min beställning ganska omgående för att är väldigt angelägen att ha rätt grejor hemma.

Vill bara fråga om det är 100w lampan du rekommenderar för min sockel alltså Solar raptor Mv 100w?

Sedan undrar om jag ska ha Pre alpin testudo herbs pellets eller original pellets och hur serveras dessa (uppblötta?). (Har läst om hur ofta.)

Vidare ska jag ju ha nutrobal men är det nåt mer i form av mineraler eller kalk jag behöver?

Dagljusrör har jag fått kläm på vad jag skaffar. Jag har en färdigbyggd låda som följde med paddorna som mäter 130/80/37.

Då är det en inbyggd ramp till dagsljusrör med men den sitter onödigt högt då höjden är:45cm till bottensubratet från lysrören eller har jag fel?

Är lådan för liten för en sköldpadda, två?, tre?

I nuläget går sköldpadda nr2 tillsammans med nr3. Sköldpadda nummer ett är riktigt arg på hanen.

Hur skulle ni göra? Vad tror ni de mår bäst av?

Mvh:Heli

Ps.

Såg nu att jag ju redan fick information att det skall vara foderkalk och nutrobal och hur man sewrverar PAT.......Tack

Edited by Lekare 77
Link to comment
Share on other sites

Solar Raptor 100 W blir bra.

Jag skulle komplettera den med en värmelampa utan UV som belyser en yta som tangerar eller delvis överlappar den från UV-lampan.

Detta gör att solplatsen blir större vilket är bra speciellt när man har fler sköldpaddor och sköldpaddan kan välja grad av UV-strålning.

Inom c:a en månad kommer en speciell värmelampa utan ljus från Solar Raptor som sägs ha bra typ av värmestrålning.

Har slut på foderkalk. Välj Calci-Dust i stället.

Nummer ett är alltså aggressiv mot nummer två. Kan vara ett tecken på att det är en hane.

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Låter som att P-A har rätt (är inte förvånad ^_^ ) om djur 1 är aggressivt mot djur 2 så är det sannolikt en hane.

Jag har förvisso hanar ihop - de slogs en del (knuffade, bet och bökade) innan rangordningen var klargjord. Efter det har det varit lugnt!

Det händer att hanarna släpper ut sin penis i samband med bad - testa och se vad som händer om du badar djur 1 en stund i ljummet vatten?!

Det går ej att missa att det är en hane OM det händer! ;)

Om det inte går att ha djuren ihop hade jag gett djur 1 till någon som kan ta hand om det och koncentrerat mig på djur 2o3?!

Se även till att du har rejält med bottensubstrat (minst 10 cm) så att honan kan gräva och lägga ägg - de djur du har (2&3) är i rätt vikt för att kunna fortplanta sig (om de nu har åldern inne)!!! En hona som har ägg kan vara rätt så "på" hon med och visa att hon vill vara ifred... du har inte sett någon uppvaktning (bitande i framben samt "limma" på "offret")?! När djuren väl parar sig så sitter hanen fast i honan ett tag efter själva akten. :wacko:

Har djuren gått ihop tidigare - hur har de fungerat då?! (Kan iofs varit lugnt om djuren ej varit könsmogna?!) Testa och se?! (Meddela gärna hur det går!)

Vad det gäller dagljusrören så är höjden på 45cm inga problem så länge de leverera mycket ljus! B)

Vad det gäller Solar Raptor så är det viktigare att man är noga med höjden då dessa inte levererar rätt mängd UVb om man har fel avstånd!

Mina djur äter alla 3 formerna av PAT, men Herbs verkar mer populär!

mvh / P

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Ja , tvåan uppvaktar trean och de trivs ihop. Alla var separerade när jag tog hand om dem. De hade försökt sätta ihop ettan och tvåan i tron att de var hona och hane.

Men till det fantastiska!: P-A hade rätt!! Ettan är en hane med all säkerhet :) Satte ner ettan och trean i utehagen och det var inga problem i världen och ettan min lilla "Britta"

började uppvakta min stora "Olga" trean :) :). Vi har varit helt förundrade och full i skratt hela familjen och börjat förbereda oss för omdöpning.

Och jämför jag ettans och treans svans så är ju faktiskt ettans längre.

Har även fått tid till en veterinär för chipavläsning på Måndag :). Skulle de inte hitta något så vänder jag mig för säkerhets skull till polisen med.

Jag bor i Dalarna och angående det här med sommarhage så har jag tittat runt mig och hittat ett bra växthus. Vad tror ni om det? Det är väl det bästa :) Har läst om detta med risken för upphettning men denna har automatisk ventilation.

Jag är så tacksam för era positiva svar och all information. Det känns oerhört kul att finna denna riktiga information här. Blir nästan upprörd när man jämför den information man får från Zoo-affärer ang sköldpaddor och deras sätt att vilja sälja på en saker som jag anser inte är de rätta. Glasterrarium, den för svaga belysningen mm mm.

Återkomme gärna med info hur det har gått och ska snart göra min beställning. Blir nog troligtvis så att jag så småning om om ettan är chippad omplacerar honom om jag skulle hitta något bra alternativ. Annars får han stanna.

Mvh:Heli

Link to comment
Share on other sites

Vi har varit hos veterinären igår och han testade med två olika chipavläsare men kunde inte finna chip på något av djuren till min stora besvikelse.

Jag har även gjort en beställning idag av det jag behöver till dem.

Ska kontakta polisen angående chipning om det skulle visa sig att de lyckas hitta nån.

Heli

Min väninna kommer öveta nr 1. Hon har en ryss sedan tidigare men ska göra plats för en separat låda till denna hane som vi nu är övertygade om :)

Link to comment
Share on other sites

Ska kontakta polisen angående chipning om det skulle visa sig att de lyckas hitta nån.

Om du vet vilka läsare veterinären hade kan du kolla med polisen vad dom har. Troligen samma.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...