Jump to content
Forum Sköldpaddor

Kön På Mina Tuniser ?


MarinaS
 Share

Recommended Posts

Hej!

Tycker det ser ut som två honor.

P-A hann före :-)

/Anders

Edited by anol03
Link to comment
Share on other sites

Okey bra att veta. vet inte exakt vad de väger men de väger inte ett kilo tillsammans, vet att de väger mer än 250 g skulle tippa på max 400 g vardera

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jag gissade på två flickor men det låter som om det var fel. Var mest osäker på den vänstra.

Honor kan också visa detta beteende för att etablera rangordning.

Link to comment
Share on other sites

Den hane jag har har konkavt skal på buken, medans honan är helt platt.

Tunisiska hanar är väldigt på, i alla fall den erfarenhet jag har och går i princip inte att hålla tillsamans om man inte har flera honor till en hane.

Med vänlig hälsning,

Anders

Link to comment
Share on other sites

Okey nej har hört att de kan vara lite på :/ men vill ju inte göra mig av med den ena och de växer ju inte på träd, så blir den skitjobbig så blir jag väl tvungen att dela på dem. Är den enda sättet att se kön på konkav buk alltså ? Hur många honor ska man ha med en hane för att det ska funka ?

Link to comment
Share on other sites

Okey nej har hört att de kan vara lite på :/ men vill ju inte göra mig av med den ena och de växer ju inte på träd, så blir den skitjobbig så blir jag väl tvungen att dela på dem. Är den enda sättet att se kön på konkav buk alltså ? Hur många honor ska man ha med en hane för att det ska funka ?

Man kan avgöra kön på:

Längden på svansen, hanar längre och kraftigare

Formen på analplåtarna på bukskölden, hanar bredare baktill

Honor av T graeca brukar ha en fjädrande bakparti på bukskölden (de fyra bakre plåtarna)

Skillnaderna blir tydligare med åren. 5-6 år kan innebära att honor inte är könsmogna.

http://www.chelonia.org/sexing/sexing_testudo_graeca.htm

Link to comment
Share on other sites

På den ena paddan är analplåtarna mindre och bukskölden är en aning konkav, den andra har bredare större analplåtar och är helt platt eller rak bukplåt

Link to comment
Share on other sites

Här är det lite tydligare, hane till vänster och hona till höger hur är det om man trycker lite på de bakre plåtarna?

Är det liksom en led på den högra?

Link to comment
Share on other sites

Min högra eller kortets högra för den som har de mindre analplåtarna är det som har lite konkav bukplåt

Link to comment
Share on other sites

Sen måste jag fråga, jag har haft mina paddor sen 2010 och då sa förra ägaren att de var ca 2-3 år gamla och de vägde då 160-180g nu på dessa tre år har de växt ganska mycket, vet dock inte hur mycket de väger nu men vet att de väger över 300g. Hur mycket ska de växa per år? De har enbart fått gräs, maskrosor, ruccola och liknande grönfoder och torkade örter och grönt. Inget animaliskt.

Link to comment
Share on other sites

Hej.

Har du provat att trycka lite på bakplåtarna som P-A tipsade om?

Min hona är ledad medans hanen inte är ledad.

Hur långa är dom, undersidan skölden?

Med vänlig hälsning,

Anders

Link to comment
Share on other sites

Så här ser mina ut.

Honan, ledade,bakplåtar.

30b13dc6ce76500639aba7c2a605408b_zps0a5f

Hanen, betydligt mindre och konkav buk, längre svans, inte ledade bakplåtar.

50e517579c4de23f4e49c5c912d84d71_zpsf1f9

Hanen igen.

72c5a77e69fd9acaea9fcfddb4b2abf7_zpsb1bd

Link to comment
Share on other sites

Man kan vicka lite grann på plåtarna på bägge. Den till höger väger ca 600g och är 18 cm i skalet den andra väger ca 590g och är 18cm i skalet.

Link to comment
Share on other sites

Storleken på sköldpaddorna och att det går att vicka på plåtarna tyder på två honor.

Honor kan bete sig som hanar om dom har ägg eller om man ändrar något i miljön, t ex byter substrat eller "möblerar om" eller flyttar dom. Detta för att etablera rangordning även under de förändrade förhållandena.

Link to comment
Share on other sites

Okey har inte gjort nåt av det och ägg borde de väl inte kunna ha än ?

Hur kan man vara säker på att de är tunisiska ? Har inga papper på dem och har fått dem.

Link to comment
Share on other sites

Vet du vart dom kommer från?

Lägg gärna upp fler bilder ovanifrån också, men om man bara tittar på bilderna på buken så ser det ut att kunna vara tunisiska.

Med vänlig hälsning,

Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...