Jump to content
Forum Sköldpaddor

Är Det En Gulbukad? Vilket Kön?


PiercedDoll
 Share

Recommended Posts

Hej, jag skulle vilja ha hjälp med att artbestämma denna sötnosen. Jag är tror det är en gulbukad(trachemys scripta scripta), men är inte säker. Skulle också gärna vilja veta kön.

21b818o.jpg

http://oi45.tinypic.com/21b818o.jpg

fucdic.jpg

http://oi47.tinypic.com/fucdic.jpg

Tacksam för svar

Edited by PiercedDoll
Link to comment
Share on other sites

Det är en gulbukad (Trachemys scripta scripta). Den gula fläcken som liksom "rundar" ögat är väldigt typisk, och allt annat verkar också stämma.

När det gäller könet gissar jag på en hona eftersom klorna fram ser ut att vara relativt korta och svansen relativt liten. Dock bara en gissning.

(Som jämförelse lägger jag in en bild på klorna på Valdemar, en rödörad (Trachemys scripta elegans) hane. Killarna brukar i regel ha väldigt långa klor.)

post-7957-0-70947400-1342609674_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket!

Började också misstänka att det var en hona, men om det är en hona borde den inte lägga ägg? Har aldrig sett något sådant, har haft den i 3år och den var minst 5år innan dess. Borde jag bygga en landdel med sand då? för den har bara en solsten nu.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det vore nog bra om du gjorde en ordentlig landdel. Det är ett populärt ämne under "Vatten- och sumpsköldpaddor" så jag tror att du kan hitta en hel del inspiration där :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Säker på att det är en inte är en scripta troostii då? När jag söker trachemys scripta troostii på goole får jag upp många bilder som jag tycker ser lik ut min. Speciellt "nosen" som är ganska spetsig och inte rund.

kollar man t ex på denna bild är min helt klart den i mitten.

lestro10.jpg

Edited by PiercedDoll
Link to comment
Share on other sites

Du kan vara rätt så säker på att Regnas svar stämmer. Det gula mönstret är, som sagt, väldigt typiskt och stämmer bra överens med den bilden du har lagt in. Att nosa är lite rundare har nog någon annan förklaring. Kanske att den spetsar till sig lite med åldern? Eller så är just den ungen på bilden lite annorlunda mot en generell scripta-unge?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...