Jump to content
Sköldpaddsforum
Tinwelende

Känslighet Vid Eventuell Inavel?

Recommended Posts

Tinwelende   
Tinwelende

Jag vägde och mätte mina sköldpaddor den 1 juli (Newton låg kvar på 24 g sedan förra månaden. Herman hade gått ned två gram! :wacko: Han som alltid har växt för fort). Jag passade på att undersöka dem exteriört för att se så att allting såg bra ut (-och det gjorde det). Men jag kunde inte undgå att leka lite med tanken på att en dag få små sköldpaddsungar efter dem (typ om nio år eller så... :P ). Jag tyckte nämligen att analplattorna skiljde sig liiiiite grand åt, så att Newton såg ut mer som en hane och Herman mer som en hona (plus att Herman ju redan är lite större än Newton också). Det är ju, vilket jag är helt införstådd med, omöjligt att se vilka kön de är såhär tidigt, nu när de bara väger 24 och 36 g, men OM det nu om några år visar sig vara en hona och en hane och OM de parar sig... Hur gör jag då? Det är ju ganska troligt att de är syskon.

Bör jag i så fall plocka bort äggen jag ser, för att undvika risken att det föds inavlade ungar? Jag vill inte riskera lidande för eventuella vanskapta ungar. Hur känsliga är sköldpaddor för inavel, om man bortser från det oetiska i det hela, för jag VET ju faktiskt inte om de är syskon eller inte?

Som sagt, jag leker bara med tanken än så länge om att det är en hona och en hane, men jag vill gärna veta hur jag ska vara inställd till hela grejen med att få ungar (eller inte).

Mvh Tina

Landis   
Landis

Ingen som har synpunkter eller ideer?

Tror det är ganska vanligt med syskondjur när det köps ungdjur och det rekommenderas att hålla två ihop.

anol03   
anol03

Hej, det är väl kanske inget man bör sträva efter, men det händer säkerligen i naturen också titt som tätt, jag tror inte att sköldpaddor är speciellt känsliga för inavel, men man bör i allafall unvika inavel i mer än en generation tycker jag, förhoppningsvis så svara P-A eller Jeppe också.

• Like 1

P-A   
P-A

Vi har två grupper med grekisk landsköldpadda och när man köper två från oss rekommenderar vi att välja från olika grupper om det skulle bli en hona och en hane och man vill försöka sig på att få ungar om 8-10 år. 

Jag har inte sett någon artikel eller avsnitt i någon bok om inavel av sköldpaddor. Misstänker att det är outforskat p g a att det tar så lång tid innan könsmognad. Bakåt inom sköldpaddshobbyn misstänker jag att inaveln hittills är minimal. Det är inte helt lätt att skapa grupper som fungerar och ger avkommor. 

Tror att problemet kan vara betydligt mindre än bland andra typer av sällskapsdjur med kortare tid för könsmognad och där man försöker få fram vissa typer av utseende.

• Like 2

Jeppe   
Jeppe

Jag tycker att man får sära lite på begreppen när man diskuterar INavel hos sköldpaddor.

1. Finns det risk för inavel, och är det något man bör tänka på?

Där anser jag definitivt att svaret är ja. Sköldpaddors arvsanlag överförs på samma sätt som hos andra ryggradsdjur och om man avlar på besläktade djur ökar risken för att oönskade gener uttrycks. Det är efterhand ett välkänt faktum hos flera ormarter som har avlats intensivt för att få fram/behålla vissa färg-/teckningsvarianter. Här är det dock tal om planerad inavel på hög nivå där avkomma paras med föräldradjur, ibland i flera generationer.

2. Är det ett reellt problem hos sköldpaddor? 

Nej, mig veterligen finns det inga stora problem direkt och endast beroende av inavel hos sköldpaddor. Precis som PA säger kommer det dock att ta lång tid innan eventuella problem börjar synas/uttryckas eftersom generationstiden är så lång. Man har ibland även misstänkt att reptiler generellt är ganska "tåliga" för inavel. Huruvida det är sant eller inte vågar jag inte svara på.

Hur ska man då förhålla sig till det? 

Det är alltid bäst att försöka avla på obesläktade djur och helst inte sälja syskon av olika kön för framtida avel. Avelsproblem är tyvärr historiskt sett något vi först inser när de börjar uppstå och då är det svårt att bli av med bekymren. 

• Like 2