Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ägg?

Edvin-89
 Share

Recommended Posts

Hej, en av mina paddor gick för 2 1/2 timmar sedan upp i landdelen med sand jag nyligen installerade i akvariet och grävde en grop, som den sedan dess suttit vid kanten på.

Hur troligt är det att den lägger ägg, och hur länge kan läggningen pågå. Tog en bild i början när den grävde men har inte vågat fram något mer ifall jag skulle störa eller något.

/Edvin

post-9129-0-83029300-1342173425_thumb.jp

Vid det här laget så antar jag att du redan har fått reda på svaret under observationerna av äggläggningen. Kan dock flika in med att min trachemys scripta elegans har varit uppe på landdelen och grävt ett ägghål, suttit där länge som att hon lägger ägg, för att sedan gräva igen det igen. När jag sedan har gjort efterkontroll så har det visat sig att hon ej lagt några ägg överhuvudtaget.

Varför vet jag inte, kanske för att "testa" så att jorden/sanden är äggduglig?

Ja så var det med min också, mycket grävande i några dagar men inga ägg, nu har hon inte grävt alls på några dagar, eller ens varit i sanden.

• 5 weeks later...

Nu har dom börjat lägga ägg, och ägg kommer det :P

Men jag har bara lyckats hitta trasiga ägg, inte för att det gör något då det är två honor jag har så inga bebisar...

Men nu en fråga, har försökt att samla upp så mycket av äggen som möjligt men innehållet har oftast redan hunnit rinna ut i sanden och "försvunnit".

Ska man tvätta/skölja sanden något så det inte blir bakterier eller gör det inget att det ligger lite ägg substrat kvar.?

Jag tror inte det är någon fara om det bara är lite spill kvar efter äggen, bara man tar bort det mesta. Börjar det lukta konstigt så kanske det kan vara en idé att skölja genom sanden en gång i och för sig. När min hona lagt ägg som trasat sönder så har jag plockat bort så mycket som möjligt och låtit eventuellt spill ligga kvar.

Tackar för svaret, ska skölja av sanden för säkerhets skull när jag bygger om inom en snar framtid.

En annan fundering, alla ägg jag hittat har varit trasiga, har inte hittat ett enda helt av alla äggen jag hittat, vad kan det bero på, att dom är klumpiga och trampar/gräver sönder dom, eller kan det vara så illa att dom får för dåligt med kalk så att skalen blir för "spröda".?

En annan fundering, alla ägg jag hittat har varit trasiga, har inte hittat ett enda helt av alla äggen jag hittat, vad kan det bero på, att dom är klumpiga och trampar/gräver sönder dom, eller kan det vara så illa att dom får för dåligt med kalk så att skalen blir för "spröda".?

Har haft samma problem med min sköldpadda vid ett tillfälle. Det ligger nog mycket i det där, att de fått för lite kalk inför läggandet. Jag minns att mina inte fick någon extra kalktillförsel innan äggläggandet, då det kom lite överaskande. Märker du att hon börjar visa upp lite annorlunda beteende, eller om hon brukar lägga ägg vid ungefär samma tidpunkt på året, så ge henne lite extra kalk å se om det hjälper. Testa exempelvis sepiaskal, som går att köpa i de flesta zoobutiker.

Detta är första gången dom lägger ägg, så har aldrig tänkt på det där med extra kalk, blir att åka till någon zoobutik och kolla om dom har sepiaskal eller något annat.

Tack för svaret TMNT :)

• 4 weeks later...

Nu var det iof ett tag sedan, men hittade iaf efter några dagars matande av sepiaskal ett stort (nästan helt) ägg som jag tyckte såg skumt ut, men då jag aldrig sett något helt ägg förut utan bara små bitar så tänkte jag att det var kanske så dom såg ut. Ytterligare dagar senare när jag skulle göra rent sanden blev jag förvånad när jag hittade två mindre ägg till, som var mer som "ägg". Antar att det var något fel på det första ägget, men min fundering är vad, och hur. Bifogar några bilder.

post-9129-0-38359100-1347636803_thumb.jppost-9129-0-22105600-1347636881_thumb.jppost-9129-0-65462900-1347636775_thumb.jp

Jag fortsätter att svara med lite teorier, då jag inte har någon direkt erfarenhet av det där med deformerade ägg. Kan det vara så att det första ägget kom för tidigt inpå ditt påbörjade sepiaskalmatande, att det inte hann bli tillräckligt starkt? För de andra ser ju, som du säger, fina ut.

Du behöver inte tacka, jag har ju mest upprepat dina frågor och tankegångar.. :P

Har du tid och orken så kan jag tipsa dig om sidan jag länkade till i inspirationstråden, alltså http://www.redearslider.com. Jag gjorde själv en snabbsökning på forumet, men jag fick inte fram så mycket vettigt när jag sökte på "deformed eggs" :D

Lycka till!