Jump to content
Forum Sköldpaddor

Inspirationstråd För Landdel


Fairybolt
 Share

Recommended Posts

Det kommer då och då trådar där folk har funderingar kring hur man bygger och inreder en landdel till sköldpaddorna. Jag tycker att det hade varit trevligt om ni andra kan lägga upp bilder på era landdelar här i tråden så att vi kan få ihop en inspirationstråd kring landdelsbygge. Jag ska själv snart tillverka en ny landbrygga då den fastskruvade turtledocken som tjänar som landbrygga upp till landdelen nu börjar bli lite för liten för de båda två.

post-8127-0-87477800-1342121769_thumb.jp

post-8127-0-22182800-1342121782_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Låter som en bra tråd, håller på att planera en ny landdel och det är alltid bra med lite inspiration :)

Link to comment
Share on other sites

en fråga bara hur är själva landgången gjord på den landdelen, det kan ju inte vara trä eller??? menar den delen som sticker ner i vattnet som sköldpaddorna går upp på

Link to comment
Share on other sites

En tråd som kan komma att bli väldigt inspirerande. Ska själv slänga upp en bild på min land-anordning så fort jag har gjort ett par mindre justeringar.

en fråga bara hur är själva landgången gjord på den landdelen, det kan ju inte vara trä eller??? menar den delen som sticker ner i vattnet som sköldpaddorna går upp på

Jag köpte en liten bergsbakgrund som man kan köpa i zoo-butiker och använder som ramp.Bakrgunden är fastskruvad i en plankbit som jag fäst på landdelen. Träet är helt och hållet över vattenytan så det funkar helt ok. Tyvärr blir det istället en liten tröskel på passagen ner i vattnet istället, så det är ingen perfekt lösning. Men, så har jag löst det iallafall :)

Edited by TMNT
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte en liten bergsbakgrund som man kan köpa i zoo-butiker och använder som ramp.Bakrgunden är fastskruvad i en plankbit som jag fäst på landdelen. Träet är helt och hållet över vattenytan så det funkar helt ok. Tyvärr blir det istället en liten tröskel på passagen ner i vattnet istället, så det är ingen perfekt lösning. Men, så har jag löst det iallafall :)

tack det var ju smart ju

Link to comment
Share on other sites

Jag har använt mig av en gammal turtledock i plast (eller vad det nu är för material?) som jag hade som nödlösning när sköldpaddorna fortfarande var små. Jag har helt enkelt skruvat fast turtledocken med en rostfri metallplatta i underdelen av landdelen som är gjord av vattenfast plyfa. Jag fick ingen kant alls då eftersom jag lade turtledocken kant i kant - men den är ju något böjd så kanske går inte det med en bakgrund.

En sådan bergsbakgrund TMNT har ska jag nog köpa nu när jag måste bredda landdelen och höja kanterna. Tack för tipset!

Det ska bli intressant att se hur TMNT har gjort! :) Jag kanske bygger om hela min landdel istället för att bara höja kanterna och byta ut turtledocken mot bakgrund och då är det alltid kul att se hur andra har gjort.

Edited by Fairybolt
Link to comment
Share on other sites

En sådan bergsbakgrund TMNT har ska jag nog köpa nu när jag måste bredda landdelen och höja kanterna. Tack för tipset!

Det ser ju naturligt ut med en sådan skiva i alla fall, nackdelen är att det blir en del kraffsande ljud när de klättrar upp för rampen. Småsak kanske :)

Det ska bli intressant att se hur TMNT har gjort! :) Jag kanske bygger om hela min landdel istället för att bara höja kanterna och byta ut turtledocken mot bakgrund och då är det alltid kul att se hur andra har gjort.

Slänger in två bilder för att visa hur det ser ut just nu. Allt är nedsläckt och det ser allmänt trist ut, men det beror på att paddorna är ute i dammen nu under sommaren. Justeringarna lär dröja ett tag till också, så jag återkommer med lite uppiffade bilder senare.

post-6768-0-77282000-1342986491_thumb.jp

post-6768-0-74151600-1342986569_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Fairybolt:

Ser grymt snyggt ut! Både landdel och akvarium.

"installerade" en ny landdel i söndags, vilket kommer bli den sista jag har innan jag bygger en extern. Är dock inte hemma nu så bilderna kommer vid ett senare tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Här är min sköldis lilla hem. Rampen är en aluminiumplåt som vi bockat på pappas jobb, sen har vi skruvat fast en dörrmatta längst upp så hon kan ta sig upp. Längst ner på rampen sitter två flaskor fast för att få den att flyta, väldigt praktiskt, då kan hon dra ner den när hon vill upp och den är inte ivägen när hon vill simma runt. Själva landelen är en gammal hamsterbur jag klipp bort gallret på så rampen gick in. Har några stenar och lite torv i landelen och en 75w uv-lampa anpassad för reptiler. Där ligger hon väldigt mycket.

220qjk.jpg

Har även 4 zebrafiskar i akvariumet, har inte haft dem länge. Men sköldpaddas verkar inte intresserad längre av att äta dem, hon försökte i början men var inte ens i närheten. :)

314001_3077992327311_1881060888_n.jpg

Edited by PiercedDoll
Link to comment
Share on other sites

Mycket bra inspiration man får från alla byggen :)

Jag har kommit fram till att jag ska bygga min egna turtle topper som ska täcka halva akvariet (ungefär) och så har jag läst mig till att man ska ha T5 lysrör då de ger mycket bättre UV strålning, så tänkte ha ett Arcadia T5 D3+ Reptil över landdelen plus värmelampa, och sedan två stycken T5 rör över vattendelen, men frågan är vilka.?

Ska man ha Arcadia T5 D3+ Reptil där med eller ska man ha något annat som är bra för växter och fiskar.?

Link to comment
Share on other sites

Blev sugen på att ha ett helt akvarium som landdel (som många andra gör, med ramp från akvariet med vatten i). Måste nog dock flytta allt ner då, ingen plats här på övervåningen. Ska skaffa akvarium med måtten 200x60x60 (längdxhöjdxbredd) nämligen (som det då blir bara vatten i), och sedan har jag redan ett gammalt akvarium med måtten 80x40x40 (längdxhöjdxbredd), som kanske kan vara landdelen. Men det får vi se, eftersom det inte behöver vara vattentätt så kanske jag limmar ihop en landdel (med större "yta" istället för att det är högt) i plexiglas eller något, om det håller? Isåfall behöver man inte göra lika rejäl ställning eftersom det väger mindre då.

Det blir ett projekt!

Link to comment
Share on other sites

Blev sugen på att ha ett helt akvarium som landdel (som många andra gör, med ramp från akvariet med vatten i). Måste nog dock flytta allt ner då, ingen plats här på övervåningen. Ska skaffa akvarium med måtten 200x60x60 (längdxhöjdxbredd) nämligen (som det då blir bara vatten i), och sedan har jag redan ett gammalt akvarium med måtten 80x40x40 (längdxhöjdxbredd), som kanske kan vara landdelen. Men det får vi se, eftersom det inte behöver vara vattentätt så kanske jag limmar ihop en landdel (med större "yta" istället för att det är högt) i plexiglas eller något, om det håller? Isåfall behöver man inte göra lika rejäl ställning eftersom det väger mindre då.

Det blir ett projekt!

Om du ändå ska göra om allt och skaffa nytt akvarium så kanske du kan överväga att bygga en damm istället?

Link to comment
Share on other sites

Såhär har vi valt att göra. Akvariumet rymmer 300 liter, landdelen är gjord av en kaninbur med nät så att våran

asiatiska dossköldpadda inte ska kunna klättra ur.

post-8828-0-91234800-1344668330_thumb.jppost-8828-0-09209100-1344668387_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu har min sötnos fått ett nytt stor akvarium, 500Liter(200*50*50cm)! Allt är inte uppe än, bara ett av ytterfiltrena är igång och uvlampan är inte uppe än, de ska fixas imorn.

Samma landdel som innan, men den står ovanför nu. Den fick precis plats, sitter skit bra där, sicken tur :)

301184_3209755541309_1170201207_n.jpg

Edited by PiercedDoll
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nu när sköldpaddorna är inne i värmen igen så har deras landdel fått sig en liten uppdatering. Eller ja, enda skillnaden är egentligen rampen som skiljer de båda akvarierna. Förut var det en liten tröskel längst upp som stack upp, men den är nu puts väck!

post-6768-0-13008400-1348249349_thumb.jp

post-6768-0-25516500-1348249367_thumb.jp

post-6768-0-87381700-1348249438_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Oj, ja där fanns det massor av bilder att titta på. Synd bara att jag är klar med min landdel som jag snart ska lägga upp bilder på, väntar bara på att sanden till grävdelen ska torka klart. (vilket tar några fler dagar än jag planerat :P)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har fixat lite med akvariumet! Lagt till massor med växter och sand i botten!

Hon har gnagt lite på vissa växer men verkar inte intresserad av att äta dem. Växten till vänster gillar hon att klättra i, hon brukar hålla i den när hon vilar! Har även lagt en kruka i hörnet till höger, hon sover där ibland :)

2d6sl95.jpg

Link to comment
Share on other sites

Här kommer äntligen mitt bidrag, efter alla förseningar ^^

Ska göra ett vattenbyte och fixa lite nya växter och en stor kruka dom kan gömma sig i :) så fort mitt ytterfilter kommit tillbaka :(

post-9129-0-59878800-1349788410_thumb.jppost-9129-0-63123500-1349788484_thumb.jppost-9129-0-54302000-1349788532_thumb.jppost-9129-0-25374400-1349788625_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Det ser ju naturligt ut med en sådan skiva i alla fall, nackdelen är att det blir en del kraffsande ljud när de klättrar upp för rampen. Småsak kanske :)

Jag har nu av en slump hittat en lösning på det krafsande ljudet - framför allt för att minska ljudet när de "går ner" (dvs. åker kana på magen/slänger sig i vattnet) när de är på väg ner från landdelen. Förra veckan fäste jag bit formplyfa bredvid turtledocken som jag har som landgång upp till toppern. Tanken var att jag skulle testa hur det fungerade och att jag senare skulle bredda formplyfaskivan och fästa sjösten på den med silikon. Men! Nu väljer sköldpaddorna att klättra upp på turtledocklandbryggan och åka rutschkana nedför den kala plywoodskivan! Det låter ingenting alls och de gör så varje gång. :) Så i framtiden blir det en landbrygga som till hälften är kal och som till hälften är täckt med fastsilikonad sjösten.

Edited by Fairybolt
Link to comment
Share on other sites

Fairybolt, skulle jag kunna få veta måtten till ditt akvarium? Letar nämligen efter ett nytt jag själv just nu till mina två sköldisar och jag vet inte riktigt vad jag ska ta. :/

Link to comment
Share on other sites

Fairybolt, skulle jag kunna få veta måtten till ditt akvarium? Letar nämligen efter ett nytt jag själv just nu till mina två sköldisar och jag vet inte riktigt vad jag ska ta. :/

Mitt akvarium är 200x60x60 cm och rymmer 720 liter. Just nu har jag en Back to Naturebakgrund som begränsar simytan lite grann men den kommer att plockas bort när sköldpaddorna är större och kräver mer plats - men förbaskat effektfull är den:

post-8127-0-34751600-1350567283_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag tog hand om en rödörad hona i våras som fick bo ihop med mina andra två, funkade ett par månader.

Helt plötsligt blev hon väldigt elak och började bitas och jaga runt.

Då fick hon en egen pyts att bo i.

Min version av en "waterland tub", lite virke från sommarens altanbygge, lite överbliven dammduk......och ett hörn under trappen i pannrummet.

Kanske lite inspiration till någon !

post-6752-0-05676900-1351327695_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Mitt akvarium är 200x60x60 cm och rymmer 720 liter. Just nu har jag en Back to Naturebakgrund som begränsar simytan lite grann men den kommer att plockas bort när sköldpaddorna är större och kräver mer plats - men förbaskat effektfull är den:

post-8127-0-34751600-1350567283_thumb.jp

Exakt likadant akvarium som mig då, samma mått och rymmer lika mycket. ^^

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Haha, får väl se om det är nån fortfarande på den här tråden ;) två år senare... ;)

Hur byggde du din landdel Fairybolt? Jag vill gärna veta hur och av vad du gjorde landdelen? :) Funderar nämligen att göra en sådan

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...