Jump to content
Forum Sköldpaddor

Inspirationstråd För Landdel


Fairybolt
 Share

Recommended Posts

Jag har ett akvarium på 80 liter, tänkte ha en eller möjligtvis två mysksköldpaddor i det och jag undrar över landsdelen. Är dessa magnetiska landsdelar något att ha eller är det bättre med extern landsdel ovanpå akvariumet?

post-9634-0-25926100-1410013663_thumb.jp

Edited by Loureh
Link to comment
Share on other sites

Jag har ett akvarium på 80 liter, tänkte ha en eller möjligtvis två mysksköldpaddor i det och jag undrar över landsdelen. Är dessa magnetiska landsdelar något att ha eller är det bättre med extern landsdel ovanpå akvariumet?

Nu har jag inte haft exakt en sådan flytande landdel, men något liknande med sugkoppar, och kan säga att det fungerade ganska bra när dom var väldigt små, men inte när dom blev större.

Sedan kan jag tycka att ett 80 liters är lite litet, försök hitta ett som är större, så har du mer plats att bygga en fast landdel samtidigt som dom små liven har gott om plats att växa i :)

Här har någon frågat om myskosköldpaddor, om du inte läst det kan det kanske vara bra :)

http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/9298-lite-fraagor-om-myskskoeldpaddor/

Edited by Edvin-89
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

En dum fråga kanske, men är man helt ny så är man ;)
Jag skulle tycka att det var super att ha en gnagarbur eller ett litet akvarium ovanpå hennes sim-akvarium, med en ramp upp. Men som tak över akvariet nu så är det en välvd plastbricka med 2 lysrör. Jag kan ju inte ställa något på den, och hon måste väl ha lysrör över sitt vatten? :P Hur löser man det?

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inte riktigt om jag hänger med på hur du menar att ditt akvarium ser ut i dag och hur du skulle vilja ha det med landdelen.

Sedan att hon måste ha ljusrör över vattnet är väl inget som är ett måste om du har ett väl upplyst rum, typ fönster som släpper in dagsljus och allmän belysning som lyser upp rummet, det är på landdelen som det är viktigast med ljus. Såvida du inte har andra fiskar och växter.

Som jag löst det med min landdel så har jag gjort den lite smalare än akvariet och så har jag en ljusramp bakom landdelen (som du kan se på mina bilder på fösta sidan). Men man kan också göra en landdel som står på en ställning bredvid akvariet som du kan se på min bifogade bild :)

post-9129-0-70926500-1412508769_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

En dum fråga kanske, men är man helt ny så är man ;)

Jag skulle tycka att det var super att ha en gnagarbur eller ett litet akvarium ovanpå hennes sim-akvarium, med en ramp upp. Men som tak över akvariet nu så är det en välvd plastbricka med 2 lysrör. Jag kan ju inte ställa något på den, och hon måste väl ha lysrör över sitt vatten? :P Hur löser man det?

Då jag tillfälligt hade en rödörad för några år sedan skissade jag på en variant som gick ut på att man ställde en stor kaninbur, lika stor eller större än akvariet, ovanpå hela akvariet, förmodligen med någon stabiliserande skiva under, tex en tunn OSB-skiva.

I botten på kaninburen skulle man såga upp en ganska stor "naturformad" öppning ner till vattnet. Akvariet skulle ha hög vattennivå, nästan ända upp, då behövs bara en mindre ramp eller en gren att klättra upp på.

I andra änden av burbottnen skulle man såga upp ett runt hål där man kunde sänka ner en stor skål med sand. Sandskålen skulle alltså bryta vattenytan och bli som en "klippformation" i taket på akvariet.

Man skulle också kunna ta upp ett par mindre hål för blomkrukor där man har strand/vattenväxter i grusfyllda nätkrukor med rötterna nere i vattnet.

Det som är kvar av burbottnen kan kläs in med tex grusfolie för dammkanter.

Lampor skulle bara finnas över landdelen och belysa vattnet genom öppningen. Ena änden av akvariet blir då som en mörkare grotta under sandskålen. Akvarielysrören kan ju tex läggas på buren och kompletteras med en sollampa över sanden.

Det borde bli lätt att lyfta av det hela vid rengöring eftersom man kan ta upp den tunga sandskålen separat.

Detta projekt blev aldrig av eftersom sköldpaddan flyttade vidare så jag vet inte hur det skulle fungera, men det kändes som en bra idé :).

Link to comment
Share on other sites

Då jag tillfälligt hade en rödörad för några år sedan skissade jag på en variant som gick ut på att man ställde en stor kaninbur, lika stor eller större än akvariet, ovanpå hela akvariet, förmodligen med någon stabiliserande skiva under, tex en tunn OSB-skiva.

I botten på kaninburen skulle man såga upp en ganska stor "naturformad" öppning ner till vattnet. Akvariet skulle ha hög vattennivå, nästan ända upp, då behövs bara en mindre ramp eller en gren att klättra upp på.

I andra änden av burbottnen skulle man såga upp ett runt hål där man kunde sänka ner en stor skål med sand. Sandskålen skulle alltså bryta vattenytan och bli som en "klippformation" i taket på akvariet.

Man skulle också kunna ta upp ett par mindre hål för blomkrukor där man har strand/vattenväxter i grusfyllda nätkrukor med rötterna nere i vattnet.

Det som är kvar av burbottnen kan kläs in med tex grusfolie för dammkanter.

Lampor skulle bara finnas över landdelen och belysa vattnet genom öppningen. Ena änden av akvariet blir då som en mörkare grotta under sandskålen. Akvarielysrören kan ju tex läggas på buren och kompletteras med en sollampa över sanden.

Det borde bli lätt att lyfta av det hela vid rengöring eftersom man kan ta upp den tunga sandskålen separat.

Detta projekt blev aldrig av eftersom sköldpaddan flyttade vidare så jag vet inte hur det skulle fungera, men det kändes som en bra idé :).

Jag kan inte tipsa om att ha en behållare med sand nedsänkt i en landdel om man vill att den ska vara lätt att lyfta av :( Jag hade en sådan konstruktion på min landdel först men kom i underfull med att det var alldeles för bökigt att ta bort.

Men att ha mindre hål för blomkrukor att ha växter i fungerar väldigt bra :)

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte tipsa om att ha en behållare med sand nedsänkt i en landdel om man vill att den ska vara lätt att lyfta av :( Jag hade en sådan konstruktion på min landdel först men kom i underfull med att det var alldeles för bökigt att ta bort.

Men att ha mindre hål för blomkrukor att ha växter i fungerar väldigt bra :)

Jaha, det var synd, men bra att du hade provat då :).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Hej! Ser att ni alla använt er av ett extraakvarium som landdel…vi har tyvärr varken plats eller möjlighet för det :(

Har ett 450 liters Diversa-akvarium med 2 st Ocadia sinensishonor. Det är en hel möbel med inbyggd ramp och skåp. har just nu en Turtledock, då paddorna är cp 10-12 cm över skalet och inte börjat lägga ägg ännu. Men vi måste ju fixa en landdel med sand till dom. Är det någon som byggt en landdel inne i akvariet? Hittar varken bilder eller inlägg på detta.

Link to comment
Share on other sites

Hej! Ser att ni alla använt er av ett extraakvarium som landdel…vi har tyvärr varken plats eller möjlighet för det :(

Har ett 450 liters Diversa-akvarium med 2 st Ocadia sinensishonor. Det är en hel möbel med inbyggd ramp och skåp. har just nu en Turtledock, då paddorna är cp 10-12 cm över skalet och inte börjat lägga ägg ännu. Men vi måste ju fixa en landdel med sand till dom. Är det någon som byggt en landdel inne i akvariet? Hittar varken bilder eller inlägg på detta.

Hej, jag har sätt att folk har gjort detta, aldrig provat själv dock.

Ska se om jag kan hitta några bilder.

Här är ett forum på engelska med massa olika lösningar på landdel, några som gjort som du tänkt. Här kanske du hittar inspiration/information som kan hjälpa dig :)

http://www.turtleforum.com/forum/upload/?showtopic=107162

Edited by Edvin-89
Link to comment
Share on other sites

post-730-0-68434600-1415383811_thumb.jpg

Inte världens bästa bild, men så gör jag sedan några år tillbaka. Har laborerat med maassa olika lösningar genom åren, och tycker att det funkar bäst för de arter jag har.

Link to comment
Share on other sites

Hej! tack för tipsen om landdelen :) Nu har vi färdigställt landdelen och det blev en i stil med den som Fairybolt visade. Blev skitsnyggt! Dock är det bara den ena paddan som vill vara där...hon ligger där hela dagarna (installerade i tisdags) och kommer inte ner förrän på natte då det blir svalare i luften.

Den andra paddan fladdrar runt i akvariets främre del..hela dagarna. Ingen aning om vad hon sysslar med. Hon kan komma upp via rampen, som är en fastskruvad Turtledock, men hon går bara upp och kollar läget-sen ner i vattnet och simma runt igen.

Stress? Vasd göra?

Jag startar en ny tråd....

Link to comment
Share on other sites

Nu är vårt bygge helt färdigt! Nu undrar jag: har lägger man upp bilder här?

Med vänlig hälsning, Sjukt oteknisk kvinna -79

Link to comment
Share on other sites

Här finns information: http://skoldpaddsforum.se/index.php?/topic/5757-att-ladda-upp-bilder/

Det kan tilläggas att när du laddat upp bilderna sitter de som en liten lista i editorn och du klickar då också på "lägg till i inlägg", för att de ska hamna där markören står placerad i inlägget.

Link to comment
Share on other sites

Okej här kommer dom då:

post-9655-0-46550500-1416236114_thumb.jp

En lite ljusare bild, osäker på kvalitén här:

post-9655-0-83849700-1416236169_thumb.jp

Såhär ser själva landdelen ut:

post-9655-0-49029600-1416236251_thumb.jp

post-9655-0-19261300-1416236227_thumb.jppost-9655-0-40357200-1416236291_thumb.jp

Tycker det ser lite ut som en sköldpaddsnattklubb med allt det svarta och ljuset :P

Idag ligger som såhär:

post-9655-0-13865500-1416302460_thumb.jp

Edited by MentalIceage
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Hej!

Min vinterförvaring sker i mitt klassrum. Jag är lärare. Jag använder plastlådor från IKEA i serien SAMLA. Landdelen består av en 55-literslåda. Jag har idag kompletterat med en sandlåda då mina gulbukade honor går runt och gräver hela tiden ...
post-6577-0-78867900-1424789586_thumb.jp
Nu handlar inte tråden om vatten, men där använder jag en 130-litersplastlåda av samma modell.
post-6577-0-38970000-1424789534_thumb.jp
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag ser att någon längre upp i tråden använder ngn form av heltäckningsmatta som landstigningszon. Var försiktiga med alla typer av vävd matta! På 90-talet såldes ngt som gick under namnet Repti-mat. Det skulle vara smidigt och enkelt att bara plocka ur och tvätta rent. Problemet var att fibrerna, de tunna tunna trådarna, la sig runt klor och ibland hela tår, och strypte blodtillförseln vilket ledde till att klor och tår ramlade av. Det är bara en liten tanke som ni får med er ...

Själv vinterförvarar jag mina vattensköldpaddor på jobbet, i klassrummet jag undervisar i hela dagarna. Det är ett populärt utflycktsmål när förskoleklasserna går på äventyr genom hela korridoren ända bort till 6:orna, som jag är lärare för. Nåväl.

Jag använder IKEAs plastlåda ur serien SAMLA.

Landdel

Här används en låda som är på 55 liter. Botten och landstigning består av engelsksjöstenförsedd dammduk. Smidigt och bra.

post-6577-0-78867900-1424789586_thumb.jp
Mina egna elever tycker också det är spännande!
post-6577-0-00277100-1424789571_thumb.jp
Vattendelen
Samma serie (SAMLA) men 130 liter.
post-6577-0-38970000-1424789534_thumb.jp
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...