Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sköldpadda Bortskänkes ?


piripiri
 Share

Recommended Posts

Hejsan

Har inte varit här på någon tid och ser nu att avdelningen "Sköldpaddor bortskänkes" verkar saknas.

Är detta inte längre tillåtet på forumet ?

/ Claes

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Har inte varit här på någon tid och ser nu att avdelningen "Sköldpaddor bortskänkes" verkar saknas.

Är detta inte längre tillåtet på forumet ?

/ Claes

Eftersom en stor del av annonserna rörde A-listade djur och många utan intyg måste jag först kolla vad som gäller efter att ha lästa följande på jordbruksverkets sida, det borde vara samma regler för reptiler som för fåglar.

All kommersiell aktivitet är förbjuden

Du får inte använda A-listade fåglar eller produkter från dem i kommersiella aktiviteter. Det innebär att du till exempel inte får

  • annonsera
  • köpa
  • sälja
  • erbjuda någon att köpa
  • hyra ut
  • visa upp eller på annat sätt använda fågeln eller produkten i vinstsyfte
  • annonsera om att skänka bort

Link to comment
Share on other sites

Tack för snabbt svar.

Det innebär dock dessvärre att jag måste beakta en annan lösning.

/ Claes

Link to comment
Share on other sites

det är ju sköldpaddor på blocket med som skänks bort som saknar papper

Link to comment
Share on other sites

Har någon nåt tips hur man gör om man vill skänka bort en A listad sköldpadda? Är det avlivning som gäller? Det har hänt att vi tagit hand om greker tillfälligt när vi köpt en ryss, hur ska man göra för att göra rätt? man vill ju inte att djuret skall vara kvar där det far illa, samtidigt vet jag att man inte kan hjälpa alla sköldpaddor. Tacksam för tips och idéer Mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

det är ju sköldpaddor på blocket med som skänks bort som saknar papper

På Blocket säljs A-listade djur utan intyg. Där släpper man igenom uppenbart olaglig annonsering.

Polisen i Stockholm utreder ett sådant fall.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Kan man inte tolka det på detta sätt: Här på forumet gör man en "förfrågan" om det finns folk som vill ta emot ett djur som man av någon anledning inte längre kan ha kvar?!

Eftersom jag inte betalar för att göra denna "förfrågan" så annonserar jag ju inte (en annons betalar man för - ex. på "Blocket")... alltså borde det vara legitimt att även framöver kunna göra "förfrågningar" om någon annan vill ta över vårdnaden av papperslösa djur?!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Det verkar ju vara seriöst djurintresserade medlemmar på detta forum som det skulle kännas tryggt att överlåta ett djur till.

Har man inte möjlighet att behålla sin sköldpadda är det ju annars bara avlivning som gäller, vilket väl är att föredra framför

att lämna sitt djur till någon man inte litar på.

/ Claes

Link to comment
Share on other sites

Vi söker ju efter en hona eller hane till en ensam rysshona och detta har varit ett bra forum att söka på, för att ta hand om ett djur som annars kanske måste avlivas... Kan man ha en kategori som heter "intresse för omplacering" där man kan anmäla intresse för att köpa eller omhänderta en passande sköldpadda?

Edited by Anna-Helga
Link to comment
Share on other sites

Jag har fått följande svar från Jordbruksverket:

Djur som inte har giltiga papper får man inte annonsera, även om de ska skänkas bort. Att skänka bort ett djur räknas som en kommersiell aktivitet.

Att omplacera djur från personer som inte kan ha dem kvar är ok så länge ingen annonsering och ingen kommersiell aktivitet är inblandad. Man måste dock tänka på att djur som inte har CITES intyg och där bakgrunden är okänd är låsta i Sverige. De kan inte röra sig fritt inom EU och vi kommer aldrig att kunna utfärda ett exporttillstånd. Personer som tar hand om ett sådant djur måste vara medveten om under vilka villkor de tar djuret.

Om man ger bort en sköldpadda utan krav på motprestation så måste den åtföljas av en gåvobrev som innehåller följande:

- Personuppgifter om båda parter (namn, personnummer, adress)

- Exakta uppgifter om djuret (ID, om ingen ID märkning finns tydligt foto-ID), samt helst lite bakgrund varifrån djuret kommer, m.m.

- Försäkran om att man skänker bort djuret utan krav på motprestation.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Då bör man kunna göra en förfrågan här på forumet om någon kan tänka sig att ta om hand om ett djur?!

Att uppfylla de fyra kraven för att man skall kunna göra ett skifte är ju inga problem:

- Personuppgifter om båda parter (namn, personnummer, adress)

- Exakta uppgifter om djuret (ID, om ingen ID märkning finns tydligt foto-ID), samt helst lite bakgrund varifrån djuret kommer, m.m.

- Försäkran om att man skänker bort djuret utan krav på motprestation.

- Djuret är låst i Sverige

Vad är alternativet till att inte kunna låta någon annan ta hand om ett "överblivet" djur - avlivning?! Nä tack!!!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker Jordbruksverket är ute och cyklar.

Wiki: Kommersiell verksamhet är en verksamhet som omsätter pengar och vars avsikt är att ge intäkter. Om målet är att intäkterna även ska ge överskott, vinst, kallas verksamheten ibland även vinstinriktad. Motsatser till kommersiell är ideell, i vissa fall kallas även allmännyttiga verksamheter och s.k.

Att annonsera (gratis) om att skänka bort ett djur ger ingen ekonomiskmvinst till någon.

Borde snarare röra sig om ideell verksamhet.

Med vänlig hälsning,

Anders

Link to comment
Share on other sites

SJV´s inställning är alltså solklar, ingen annonsering får ske. Att så var fallet när det gäller s.k. sälj och- köpesannonser fanns det ingen tvekan om och att det heller inte var tillåtet att försöka komma runt reglerna genom att annonsera om att man önskade få ett A-listat djur till skänks (har setts som en dold köpesannons). När det gäller just frågan om möjligheter att annonsera om bortskänkes gör man iofs en hård tolkning av förordningen.

"saluförandet av och varje handling som rimligtvis kan tolkas som saluförande, inklusive annonsering av försäljning och anstiftan av sådan annonsering samt inbjudan till förhandlingar"

Personligen anser jag nog att detta är en helt korrekt tolkning, detta eftersom det tyvärr är så att många bortskänkes annonser egentligen är dolda säljesannonser (man skänker bort djuret, men tar betalt för t.ex utrustning).

Däremot anser jag nog att man i svaret lyckas trycka in en mycket märklig defintion om att skänka är en kommersiell aktivitet (vilken därmed skulle vara förbjuden) och samtidigt påstår man att det är ok att omplacera djur om ingen kommersiell aktivitet förekommer. Eftersom en omplacering innebär att ett djur skänks bort (något de själva skriver är ett krav)

När det gäller Anna-Helgas förslag är det ingen tvekan om att det skulle vara ett lagbrott (att all förfrågan angående köpes är förbjudet är det ingen tvekan om eftersom det framgår klart oi regelverket), samma sak gäller troligtvis även Trumpeters förslag eftersom det inte spelar någon roll hur man försöker omskriva det, det spelar ingen roll om man kallar det förfrågan eller annonsering eller om man betalar eller ej för detta.

//Kent

Link to comment
Share on other sites

När det gäller Anna-Helgas förslag är det ingen tvekan om att det skulle vara ett lagbrott (att all förfrågan angående köpes är förbjudet är det ingen tvekan om eftersom det framgår klart oi regelverket), samma sak gäller troligtvis även Trumpeters förslag eftersom det inte spelar någon roll hur man försöker omskriva det, det spelar ingen roll om man kallar det förfrågan eller annonsering eller om man betalar eller ej för detta.

Anna-Helga tar upp rysk stäppsköldpadda som är B-listad. Jag väntar på svar från SJV om vad som gäller vid annonsering av B-listade djur.

Jag har tidigare p g a det snåriga regelverket varit tveksam att tillåta annonsering på forumet men har nu frågat vad jag som forumvärd bör tänka på om jag skulle öppna för denna möjlighet

eftersom det på andra sidor inte förekommer någon som helst kontroll.

När det gäller A-listade djur bör jag enligt SJV för varje annons kolla med dom om det angivna intyget är giltigt. Det finns många olika typer av intyg

-vissa är giltiga för en transaktion,

-vissa inom ett land,

-vissa under angivna förutsättningar, t ex att fotointyg endast är giltiga så länge sköldpaddan är mindre än 10 cm

-vissa med medföljande chip som ska sättas in när sköldpaddan nått en viss längd

Intyg utfärdade i andra EU-länder kan vara svårare att tolka men verket skulle kunna hjälpa till med detta och i svåra fall föra frågan vidare till myndigheten i utfärdarlandet.

Det lutar nog åt att jag inte tillåter någon form av annonsering.

Link to comment
Share on other sites

När det gäller B-listade djur är det inga problem att annonsera så länge man själv kan visa att djuren är lagliga. Det jag kommenterade var att det inte går att komma runt regelverket genom att hänvisa till att det endast är en intresseförfrågan.

När det gäller du som forumvärd så är det, enligt mig, rent skitsnack från SJV´s sida, du behöver inte kontrollera något utan det faller på den som annonserar. Dock kan de saker som SJV föreslår innebära att forummedlemmar inte råka illa ut, men det kommer att innebära allt för mycket arbetet tror jag.

Link to comment
Share on other sites

Hmm...

Jag gissar att det oftast är så att den som kan tänka sig att ta emot en ny sköldpadda är någon som redan har en sköldpadda av samma eller närbesläktad art.

Om man går in under "Members" och väljer "Avancerade filter" så kan man genom att fylla i "@" i fältet "MSN" och arten, tex "Cuora" i fältet "Mina arter" få upp en lista på alla på forumet som har denna art och som har angett sin emailadress i profilen. Man kan även filtrera efter "senaste besök" för att slippa få upp sedan länge inaktiva medlemmar.

Med lite knåpande kan man då sätta ihop en maillista till alla dessa och kontakta dem - HELT PRIVAT - forumvänner emellan med sin omplacering.

Lagligt?

Link to comment
Share on other sites

Ja ni, jag vet inte om det är till fördel för djuren eller inte, de finns ju liksom redan och kan de få nya goda hem hos personer med engagemang och intresse är väl det bra? Samtidigt som jag förstår problematiken...

Vi har nu funnit sällskap till vår ryss och kan ta emot en hona om det skulle behövas, men det är inget måste för vår del.

Jag följer detta med intresse. Bra att veta känner jag och det kanske är som så att det finns oseriösa element man kan få bort på det här sättet och då är det ju bra. Men att man kanske inte ska vara för stelbent ändå i regelverket, då kanske det inte längre är till fördel för djuren...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hmm... hur funkar det om man har en sköldpadda med CITES-intyg? Får man göra annonser om bortskänkningsförfrågan eller försäljning då? :/

//Väldigt oinsatt

Edited by Leslie
Link to comment
Share on other sites

Hej!

Om inte annat så kan man ju klicka på MEMBERS > ANVÄND AVANCERADE FILTER > MINA ARTER

Skriv i den art du har, ex. Testudo hermanni i MINA ARTER klicka sen på ANVÄND FILTER... Vips så har du alla listade på detta forum som har Testudo hermanni... bara att skicka PM till dem och fråga om de är intresserade av att ta om hand om ditt djur?!

På detta sätt så slipper P-A att avgöra omn det är lagligt eller inte eller så... DU har en personlig kontakt med en presumativ ny ägare och DU har ansvaret för att allt går rätt o riktigt till samtidigt som P-A har ryggen fri!!!

Rätta mig ni som tycker att det jag skriver är fel?!

mvh / Peter

Edited by TrumPeter
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

En fråga som har med detta att göra:

- vad händer med avkomman av ett tillskänkt djur. Alltså, jag kommer att ta emot en padda om ett tag. Om denna padda blir förälder, hur blir då ungarna lagliga? Det kan de inte bli eftersom det krävs godkänd identitet på föräldradjur för att utfärda A-papper, som det är fråga om i detta fall. P-A? Jag kan i och för sig ställa frågan själv. Har haft mkt med JBV att göra och de är mycket hjälpsamma och välmenande.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Så får man el får man inte skänka bort ett djur på detta forum? Uppfyller alla krav

Link to comment
Share on other sites

Om alla citesnummer är på plats och du har tillstånd finns det nog inga forumsregler mot det. Chansen att hitta seriösa hem är nog större här än på ett allmänt reptilforum.

Link to comment
Share on other sites

Så får man el får man inte skänka bort ett djur på detta forum? Uppfyller alla krav

Forumregler:

Annonsering om köp och sälj av sköldpaddor liksom hänvisning till annonser på annons-sidor i avsikt att hitta säljare eller köpare på annons-sidor är inte tillåtet.

Att ge bort en sköldpadda som inte har papper och sälja utrustning anses likvärdigt med att sälja sköldpaddan.

Att sälja en sköldpadda med papper via denna sida innebär att jag måste kolla med jbv att de papper som man hänvisar till är giltiga.

Eftersom jag har verksamhetstillstånd och därmed är skyldig att känna till alla regler kan jag inte stå bakom annonsering som eventuellt skulle kunna vara otillåten utan att i varje fall kolla med myndigheterna om det verkar OK.

Annonsering av B-listade djur vilket innebär alla sköldpaddsarter som inte kräver CITES-intyg gäller att annonsering inte får ske av vildfångade djur. Vem kan bevisa att en Reeves kärrsköldpadda inte är vildfångad? Reglerna om handel med A- och B-listade djurarter är strängare än vad som är rimligt.

Jag har därför valt att inte tillåta någon form av annonsering om köp sälj och bortskänkes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...