Jump to content
Forum Sköldpaddor

Könsbestämning Av Leoparder


Santias
 Share

Recommended Posts

Vad tror ni om kön på dessa leoparder? den stora är ca 25cm längs bukplåten och den lilla ca 12cm

post-7593-0-20016500-1340206006_thumb.jp

post-7593-0-98004700-1340206154_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Min tanke är att det skulle vara 2 honor,men jag kan ha fel. Vi har 2 honor och en hane, på våran hane ser inte skölden längst mot svansen ut sådär. Han är mer konkav och utseendet är annorlunda på själva bukskölden (Mot svansen till) Tycker att vår hane har längre svans.

Men det är inget jag är säker på utan min gissning. Hoppas du snart får ett mer pålitligt och säkert svar

mvh jenny

Link to comment
Share on other sites

Har du några bilder på dina honor respektive hanen som man kan jämföra lite med? Hur stora är dina?

Link to comment
Share on other sites

Just nu har jag bara kort på hanen underifrån. Har inte blivit av att ta under på honorna och nu sover de.

Våran hane har 27 cm lång buksköld och en vikt på 3,5 kg.

Vi har en hona som väger 1,3 kg och den andra honan väger 5,4 kg.

post-8828-0-67131100-1340220458_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hmm ja det är inte lätt :/ ingen av mina verkar ha en inåtbuktade magplåt men däremot ser ju bukskölden olika ut ner vid könsöppningarna kan hona och hane ha olika utseenden där? Hade för mig att pojkar har v-format som min första bild och hona u-format som min andra bild men detta kanske bara är generellt? Bilden på din hane ser man ju verkligen på svansen men men magskölden har lite u-formning vid svansroten :/ blir lite snurrig!! hoppas på att fler kan komma med synpunkter!

Link to comment
Share on other sites

Här kommer synpunkt och påstående,t.om fakta:Santianos,du har 2 hanar och den bild smulis visar som hane är en hona....grattis till er båda eller vad säger man?

smulis: har du bilder på" honorna" och vad menar du med att dom sover???

Link to comment
Share on other sites

Hejåhå......nu är vi några med leoparder på forumet,det är ibland skillnad på padda och padda men nu j......lar fan va kul ,now we talking....LEOPARD!

Link to comment
Share on other sites

ett inlägg till bara för att bättra på statisken,man vill ju på detta forum visa hur AKTIV man är......? så.........done!!

Link to comment
Share on other sites

Två pojkar!? Det var inte väntat, Gunni hur kom du fram till det, tycker de båda ser så olika ut, berätta gärna. Har du några privata bilder på hona/hane? Hur många/hur gamla/hur stora/ och hur mycket väger din/dina? En liten fråga till Våra leoparder har gått ihop sen de var små men kommer de alltid kunna gå tillsammans med tanke på att det är två pojkar eller kommer vi behöva omplacera någon? :(

Verkligen roligt med många leoparder :)

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara bra om du kan visa bilder på hela plastron. Jag tycker nog att du har en av varje (V-form resp U-form på den bakre plåten).

Och jag tycker nog att smulis är en en hane, visseligen inte V-form men mycket bred analplåt.

Bilden: Hona till vänster, hane till höger.

PardalisGeschlechtsunterschiedeMProot.jpg

Link to comment
Share on other sites

Min hane är ABSOLUT en hane :) Det vet jag het säkert.Han har parat sig med många stenar och kladdat ner...så där finns ingen tvekan.

Det jag menade med att mina honor sover var att de hade tagit natten,borrat ner sig och jag ville inte väcka dem. Nu har jag tagit kort på dem :)

post-8828-0-83750700-1340357570_thumb.jppost-8828-0-80976000-1340357632_thumb.jp

Första bilden är våran hona som väger 5,4 kg. Bild nr 2 är en hona som väger 1,3 kg.

Link to comment
Share on other sites

Oj nu blev de sneda.. Hoppas det går att se ändå annars vänder jag bilderna.

Link to comment
Share on other sites

Gunni: Har du många leoparder? Kön? Du får gärna lägga upp bild så man kan se hur dina ser ut.

Edited by smulis
Link to comment
Share on other sites

Har någon hunnit titta på våra bilder på leopardernas hela buksköld?

Link to comment
Share on other sites

Har någon hunnit titta på våra bilder på leopardernas hela buksköld?

Jag gissar på en av varje.

Link to comment
Share on other sites

När man tittar på de fina exempelbilder som P-A la upp så tycker jag att det ser ut som att du har en av varje :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...