Jump to content
Forum Sköldpaddor

Första Ägget


Absolutepaw
 Share

Recommended Posts

Hej

Imorse hittade jag ett ägg i inneburen. Ägget var inte nedgrävt. Jag förväntade inte att min grekiska hona (som jag har haft i 9 år) skulle lägga ägg. Och det är hennes första ägg. :) Vad kan man göra om man inte har äggkläckningsmaskin? Kan det komma fler ägg? Hur många ägg brukar de lägga? Jag är helt oerfaren när det gäller äggkläckning. Än så länge har jag lagt ägget i en låda med sand och plaserat lådan under värmelampa. Funkar det? Eller måste jag skaffa äggkläckningsmaskin?

Hälsningar

Paw

post-9071-0-14015100-1333915525_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Har du fler sköldpaddor? Jag tänkte om det finns en hane med i bilden så att ägget kan vara befruktat.

Link to comment
Share on other sites

Har du fler sköldpaddor? Jag tänkte om det finns en hane med i bilden så att ägget kan vara befruktat.

Ja, jag har en hane av samma art som är 7 år gammal.

Link to comment
Share on other sites

Nu har det kommit ett ägg till och det var inte heller nedgrävt, trotts att jag gjort en upphöjd plats med sand. Hur vet man om ett ägg är befruktat?

Link to comment
Share on other sites

När ägget är några veckor gamla så brukar man kunna "lysa" igenom dem men en ficklampa, då ser man om det

är befruktat. Då ser man ådror eller antydan till ådror osv.

Annars så väntar man och ser om det kommer ut nån :)

Ligger det nedgrävt i substratet i buren så skulle jag inte gräva upp det för att "titta" utan vänta och se om nån kommer upp ur substratet. Tror inte det är bra att vända på äggen,som det kanske skulle bli om man gräver.

Vi har våra ägg i en äggkläckare,så vi ser våra på ett annat sätt.

Håller tummarna för att ni en dag ser nån liten knalla omkring i buren :)

Edited by smulis
Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tyvärr blev det ingenting av de äggen som kom i våras men nu har hon lagt nya ägg. Hon har grävt ner äggen precis under värmelampan ca 10 cm djupt. Jag har ingen äggkläckningsmaskin och jag vågar inte ta upp äggen så jag tänker låta äggen ligga kvar där. Jag undrar hur varmt bör man ha där äggen ligger, hur många grader?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Grattis till äggen!

Du kan läsa hur mycket som helst om äggläggning här samt om kläckning här - på köpet lär du dig lite danska?! ;)

Har du en hane och hona skall du absolut fixa en äggkläckare - se hur du bygger en enkel sådan i den andra länken ovan!

Det är ingen fara att handskas försiktigt med äggen så länge du vet vilken sida som legat uppåt (märk denna med ett blyertskryss) och vänd aldrig äggen!!!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Försök att mäta temperaturen. Skall ligga på ca. 29,5-31 grader. Du måste också fukta substrstet försiktigt. Får inte bli för torrt. Helst runt 70-85% fuktighet i närheten av äggen. Förslag ..spruta lite med en blomsterspruta ovanför/runt där äggen ligger.

Det tar ju ca 55-100 dagar innan äggen kläcks, checka så att inte honan försöker gräva ner fler ägg på samma ställe och har sönder de som redan ligger där. Ibland lägger en hona en andra kull några veckor efter den förra.

Verkar som du har ett lovande avelspar så det är kanske all ide att fundera på en kläckare.

På Reptillagret.se säljer dom en bra kläckare för ca. 1500kr. Jag har den själv och den har fungerat utmärkt för mig i ett år nu.

Min elfte unge håller just nu på att kläckas.

Lycka till!

:-) Helen

Edited by HvH
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...