Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ok Som Utehage?


Gäst
 Share

Recommended Posts

Jag tycker att båda ser alldeles för torra ut. Jag undrar om dom har varit rejält uttorkade innan dom kom till dig.

Har dom kanske gått i ett instängt terrarium med för hög värme och torr luft?

Sköldpaddorna ömsar inte som ödlor eller ormar. Här är det huden som har fått uttorkningsskador. Sköldarna är riktigt fina.

Kan du visa en bild på lådan?

Kör med maskros ett tag, snart kommer det fler växtarter i naturen.

Några bilder på en av våra som väger 30 g. Även den är skrynklig på bukskölden.

IMG_0573.jpg

IMG_0574.jpg

IMG_0577.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • P-A

    10

  • TrumPeter

    10

  • Regna

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Tack för svaren!

Jag har ju fortfarande akvariet som jag hade från början som sköldpaddsterrarie, så då kanske det beror på det? Men jag vattnar bottensubstratet varje morgon, så att det är blött när de kommer ut ur nattgrottan (som har fuktig vermiculite som bottenmaterial). Jag sprayar både sköldpaddorna och hela terrariet inklusive vermiculiten i grottan flera gånger om dagen och häller vatten på solplatsen. Men kanske jag ska ha ÄNNU mer jord, gentemot andelen sand i bottensubstratet, så att det kan hålla inne mer vatten? Det är en otrolig skillnad på bilden som du, P-A, lade upp och på mina små! Men dessa uttorkningsskador är väl inte permanenta i alla fall? Båda två är duktiga på att gå och dricka vatten och gör det ofta direkt efter att de ätit.

Jag och min pojkvän får nycklarna till nya lägenheten nu i veckan och då kommer jag kunna börja göra iordning deras nya terrarie - en 140 cm lång kaninbursbotten med en ramp med dubbla T5 med 6 500 K och en Solar Raptor (som de redan har i terrariet nu, som ni ser). Jag flyttar in i lägenheten i slutet av juni, så det är först då som sköldpaddorna får inviga sitt nya hem. Just nu har jag även en liten päronlampa som hjälper till att få upp temperaturen på solplatsen. Jag tillverkade en liten skärm av aluminiumfolie till den, så att den inte skulle blända varken mig eller sköldpaddorna. Värmen blir dessutom riktad bara ned på solplatsen och runtomkring värmer Solar Raptorn upp resten.

De går sällan till grästuvan, så jag försöker vattna så gott det går runtomkring i hela terrariet, men det har förmodligen ändå inte varit tillräckligt! :wacko: Jag vet ingenting om hur de haft det innan de kom till mig i oktober 2011. Jag fick dem ju bara i en glassburk med ett isbergssalladsblad i, men jag tycker faktiskt att de ser torrare ut nu än vad de gjorde när de kom till mig! Finns det något tips på vad mer jag kan göra för att öka fuktigheten? Plantera gräs i hela terrariet!?

post-8990-0-27823400-1335126929_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Päronlampan gör nog ingen större nytta egentligen, eller?!

Hur varmt är det rakt under den plats som päronlampan är riktad mot när den är på?! Hur varmt är det på samma plats utan päronlampan?!

Eftersom du har en Solar Raptor hade jag nöjt mig med den - den ger den värme som behövs samt ljus och UV!

Vad har du för luftfuktighet på morgonen i terrariet - INNAN alla lampor är på och vad har du för luftfuktighet när det slocknar på kvällen?!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Innan jag satte dit päronlampan hade solplatsen runt 30-32°C. Nu ligger den på 38°C. P-A sa ju att Solar Raptorn ska hänga på 40 cm avstånd, så därför blir det bara 30° på solplatsen utan päronlampan. Jag tror däremot att min hygrometer är sönder. Den ligger konstant på 11-13%, oavsett om jag har sprayat i hela terrariet eller inte. Innan den gick ned på 11-13% så låg fuktigheten på 30%-nånting på morgnarna. Jag får skaffa en ny och se vad den säger.

Edited by Gäst
Link to comment
Share on other sites

Hej jag hade ett terrarie innan då det vart för varmt över hela terrariet, Så jag har bytt nu till en låda där luftfuktigheten och värmen är perfekt. Det jag tycker du borde göra är att din uv lampa om det är den du har i armaturen flytta ner din till ca 28 cm, för den ger ingen effekt över 30 cm, Men om det är ett dagsljusrör behöver du inte göra någonting. Sen kan du plantera in lite gräs här och där och lägg in mer jord och sand då det ska vara så att sköldpaddan kan gräva ner sig helt. Då kommer det nog bli lite fuktigare efter ett litet tag. Jag har köpt gräs på granngården som växer upp på en vecka. Finns även kattgräs på zoo butiker.

//Emil

Link to comment
Share on other sites

Innan jag satte dit päronlampan hade solplatsen runt 30-32°C. Nu ligger den på 38°C. P-A sa ju att Solar Raptorn ska hänga på 40 cm avstånd, så därför blir det bara 30° på solplatsen utan päronlampan. Jag tror däremot att min hygrometer är sönder. Den ligger konstant på 11-13%, oavsett om jag har sprayat i hela terrariet eller inte. Innan den gick ned på 11-13% så låg fuktigheten på 30%-nånting på morgnarna. Jag får skaffa en ny och se vad den säger.

38 C tycker jag är lite högt, det fungerar bra med 32-35. Lampan kan hänga på 30-40. Häll på rejält med vatten under värmelampan varje kväll.

Man kan mäta temperaturen på två sätt, dels med vanlig termometer, dels med en IR-termometer som mäter temperaturen på ytan.

Yttemperaturen blir högre. 32-35 avser luftemperatur rakt under värmelampan.

. Det jag tycker du borde göra är att din uv lampa om det är den du har i armaturen flytta ner din till ca 28 cm, för den ger ingen effekt över 30 cm,

Du blandar nog ihop olika lamptyper. Om det hade varit ett UV-rör håller jag med om att de flesta bör sitta på max 30 cm för att ge någorlunda UVB-strålning.

Solar Raptor 100 W är en lampa av typ Mercury vapor som ger över 100 mw/cm2 på 40 cm höjd. Den ger även värmestrålning.

Edited by P-A
Link to comment
Share on other sites

38 C tycker jag är lite högt, det fungerar bra med 32-35.

Lampan kan hänga på 30-40. Häll på rejält med vatten under värmelampan varje kväll.

Du blandar nog ihop olika lamptyper. Om det hade varit ett UV-rör håller jag med om att de flesta bör sitta på max 30 cm för att ge någorlunda UVB-strålning.

Solar Raptor 100 W är en lampa av typ Mercury vapor som ger över 100 mw/cm2 på 40 cm höjd. Den ger även värmestrålning.

Jag menar UV-rör jag har mitt på 28 cm.
Link to comment
Share on other sites

Jag menar UV-rör jag har mitt på 28 cm.

Vilket UV-rör har du? Sitter det i en armatur med reflektor?

Link to comment
Share on other sites

Vilket UV-rör har du? Sitter det i en armatur med reflektor?

Kan inte se nått märke på den men kan tro att det inte är en reflektor på den om jag tror att det är en armatur som reflekterar ljuset vidare, hehe. Kör med en repti glo 5.0 uvb. Och en vanlig dagsljus lampa som är på 34 grader på solplatsen och 50 % luftfuktighet över hela lådan tills vidare då jag flyttar innan sommarlovet som jag kommer köra med 2 dagsljusrör och en värme/uvb lampa som jag köper från din sida.
Link to comment
Share on other sites

Okej, Tror du det funkar mellan 20 och 23 cm?

Link to comment
Share on other sites

38 C tycker jag är lite högt, det fungerar bra med 32-35. Lampan kan hänga på 30-40. Häll på rejält med vatten under värmelampan varje kväll.

Man kan mäta temperaturen på två sätt, dels med vanlig termometer, dels med en IR-termometer som mäter temperaturen på ytan.

Yttemperaturen blir högre. 32-35 avser luftemperatur rakt under värmelampan.

Jag tog bort päronlampan och sänkte Solar Raptorn till ca 30 cm, men solplatsen hamnar då bara på 30°C. Bör jag sänka den ytterligare eller bör jag hänga tillbaka päronlampan då?

Jag vattnar nu mer än dubbelt så mycket gentemot vad jag gjorde innan, genom att jag häller betydligt mycket mer vatten än tidigare runtomkring i terrariet och under sollampan. Jag hoppas verkligen att det kommer göra skillnad! Jag återkommer med nya bilder på dem om några veckor, så får vi se hur de ser ut då.

Link to comment
Share on other sites

Duscha gärna djuren lite till och från också (med ljummet vatten) - Vilken temp är det i terrariets svalaste del?!

Kan de förresten gräva ner sig rejält i fuktigt substrat?! - På det sättet kan de ju själva reglera sitt fuktbehov!

Link to comment
Share on other sites

I terrariets svalaste del är det 23,5°C, men de går sällan dit. Det är även där som grästuvan finns. De varken söker skydd i den eller äter av den.

De har jord/sand-blandning över hela terrariet. Det har jag trott ska funka att gräva ned sig i. Dessutom har de vermiculite i nattgrottan, men de gräver aldrig någonstans. Jag har aldrig ens sett dem försöka. Knöp klättrar däremot jättemycket på allting (fast det går i perioder). Men gräva har jag aldrig sett dem försöka med. I nattgrottan går de in och lägger sig så långt in i hörnen som de kan. Vermiculiten där är alltid fuktig.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det racker med lufttemperatur 30 under lampan, kanske annu lagre. Har matt yttemperatur pa ryggskoldar pa vilda skoldpaddor och det ligger ofta pa 34 aven om lufttemperaturen ligger pa 25.

Link to comment
Share on other sites

Okej! Jag har alltid trott när det står 35-38°C etc. att det är lufttemperaturen man menar då! Jag har tagit bort den extra värmelampan nu. Däremot tycker jag att Knöp har börjat bete sig lite konstigt. Newton är ofta ute och går runt eller äter som vanligt, men Knöp väljer ofta nu för tiden (de senaste tre veckorna) att hålla sig i nattgrottan med den fuktiga vermiculiten nästan hela dagarna och kommer bara ut när han vill äta. Han har ju alltid varit den piggaste och livligaste av dem annars. Jag trodde liksom att det skulle bli tvärt om - att han skulle hålla sig "utomhus" oftare nu när jag häller på ännu mer vatten än förut och har sänkt tempen till en mer naturlig temperatur på värmeplatsen, vilket ju gör att vattnet inte dunstar lika snabbt heller. Kan detta vara något bakslag på grund av att jag inte dvalade dem i år (eftersom jag inte visste hur friska de var när jag fick dem).

Jag beställde i alla fall tre combometrar idag, så i nya terrariet kommer jag kunna mäta temp och fuktighet på tre ställen. (Den jag har nu gick inte att kalibrera igår när jag provade och ligger nu på runt 13% hela tiden, så jag tror den har gett upp). Akvariebord att ställa det på kommer imorgon också, så nu är jag som ett barn på julafton! :D

Link to comment
Share on other sites

Okej! Jag har alltid trott när det står 35-38°C etc. att det är lufttemperaturen man menar då!

I de skötselråd som finns i böcker och på nätet framgår inte om man menar lufttemperatur eller yttemperatur. Lufttemperaturen under lampan påverkas inte bara av värmestrålningen utan också av omgivningstemperaturen. Yttemperaturen påverkas av underlagets beskaffenhet. Det intressanta är vilken temperatur sköldpaddan kommer upp i.

Just nu har vi lufttemperatur 22 C i ett hörn i utomhushagen där en ibera-hane ligger och solar. Yttemperaturen är 24 och ytttemperaturen på ryggskölden är 33.

I Turkiet hade sköldpaddorna en ryggsköldstemperatur på 30-34. och buksköldarna höll samma eller några grader lägre. När det blir för varmt i solen söker dom skugga.

Kollade en graeca-hona som är inomhus. Rumstempratur 23. Lufttemperatur under HID-lampan 29. Ryggsköldstemperatur 32, buksköldstemperatur 30.

IMG_0922.jpg

30 grader i luften, 60 grader på sandytan. Yttemperaturen beror mycket på ytans beskaffenhet.

IMG_0885.jpg

Link to comment
Share on other sites

En IR-termometer för att kolla yttemperatur och sköldtemperatur är nog det bästa sättet att kolla om man har lämplig temperatur under värmelampan.

Finns för ungefär 300 och uppåt. http://www.jula.se/i...35-230-c-405028

Denna kostar 279 på Jula.

405028-jpg.jpg

Link to comment
Share on other sites

Newton frodas?! Hoppas det är fint med knatten?!

Link to comment
Share on other sites

Jag tänkte också på newton för en stund sen. Hur går det för lill*n?

Link to comment
Share on other sites

Vad góa ni är som bryr er! ^_^ Jag är så tacksam för alla tips och goda råd jag har fått när jag har undrat något!

Newton är tillbaka på 22 gram igen och verkar må jättebra! Knöp ligger ofta inne i grottan på dagarna, men Newton är mest runt matskålen eller på solplatsen, så det känns nästan som att han vet att han måste ha UV och mat. Han hade även ökat i längd till den här månaden. Förra månaden hade han ju krympt (!?). Nu är kanske skjutmåttet inte så exakt, trots att det är digitalt, för det beror ju på hur hårt jag håller det mot skalet också, men i det stora hela så ökar han ju i storlek i alla fall:

01-jan, 22 g, 44,27 mm

01-feb, 22 g, 44,43 mm

01-mar, 22 g, 44,52 mm

01-apr, 20 g, 44,04 mm (?)

01-maj, 22 g, 44,60 mm

Jag är fortfarande orolig över vikten, men ni har sagt åt mig att hålla ut och vänta tills han kommer ut i utehagen, så jag försöker hålla mig lugn. ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag var på Bauhaus i helgen och letade efter IR-termometer, men de hade ingen, så jag ska se om jag kan komma iväg till Jula någon dag (ligger en timma bort - åt helt fel håll jämfört med allt annat).

Link to comment
Share on other sites

Vad skönt att newton är tillbaka på vikten,och blivit längre.

Våra sköldpaddsungar har varit väldigt olika, vissa har växt väldigt fort känns det som,andra bara något gram på flera månader innan de sättit fart och växt mera. När våra har varit trötta och mindre aktiva har de inte växt så mycket utan mest sovit,medans när de "vaknat till" så har de ätit mera,solat mera och växt mera. Hoppas att det är så för newton också. jag håller tummarna för att vikten ökar när de kommer ut i gräset.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...