Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ok Som Utehage?


Gäst
 Share

Recommended Posts

Jag var på Bauhaus i helgen och letade efter IR-termometer, men de hade ingen, så jag ska se om jag kan komma iväg till Jula någon dag (ligger en timma bort - åt helt fel håll jämfört med allt annat).

Jag köpte min på Mediamarkt... Kostade 499:- men värd varenda krona!

Finns även på Claes Ohlson eller Kjell och company

MvH Alex

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

  • P-A

    10

  • TrumPeter

    10

  • Regna

    4

Top Posters In This Topic

Posted Images

Jag köpte min på Mediamarkt... Kostade 499:- men värd varenda krona!

Finns även på Claes Ohlson eller Kjell och company

MvH Alex

Clas Ohlsons Ir-termometer verkar kanon (jag lånade en likadan gratis på Karlshamns bibliotek - ja du läste rätt, man kan även låna energimätare på "mitt" bibliotek! Kan man det på ditt?!

CO har dessutom fraktfri leverans tom 10 maj!!!

Skönt att det går OK med Newton - min knatte gjorde ett rejält kliv i vikten på bara någon vecka (från 25-32!) sen har han ökat stadigt med 2gram/vecka och ligger nu på 38!

Edited by TrumPeter
Link to comment
Share on other sites

Finns även på Claes Ohlson eller Kjell och company

Clas Ohlsons Ir-termometer verkar kanon

Åh, vad bra! Då får jag kolla på Claes Ohlson! Tack för tipsen! :)

Skönt att det går OK med Newton - min knatte gjorde ett rejält kliv i vikten på bara någon vecka (från 25-32!) sen har han ökat stadigt med 2gram/vecka och ligger nu på 38!

Vad härligt! Då får vi verkligen hoppas att samma sak händer med Newton. Gjorde du något särskilt just när han ökade? Vad matade du med?

Link to comment
Share on other sites

Enok hade en viloperiod innan gick upp i vikt - låg runt 23gram ett "bra tag" (flera veckor) han grävde dessutom ner sig och försvann en längre period (flera dagar) - jag blev faktiskt orolig och grävde fram honom... (hönspappa :unsure: ) han grävde dock ner sig per omgående och så var det bra med det i typ ytterligare en vecka! :huh: Senare kom han dock fram av sig själv och detta var ungefär när maskrosor, nässlor och kirskål började titta upp ute... sen dess är det det han får dagligen 2 dagar i rad med foderkalk, 1 dag med Nutrobal, 2 dagar foderkalk, 1 dag med Vispumin (Vispumin är egentligen för duvor men rekommenderas av danska sköldpaddserfarna...) I övrigt så har jag matat med Provensalsk Salladsblandning när det inte funnits "riktig" föda från naturen!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Okej! Newton gräver ju inte ned sig alls, trots att han har vermiculite i grottan att gräva i och mer jord än sand i ena änden av terrariet och tvärt om i andra. Ändå gräver han ingenstans (inte Knöp heller). Han verkar ju inte vilja vila eftersom han alltid är framme vid solplatsen och vid maten. Han verkar mest bara hungrig! Jag ger full matskål med maskrosblad två gånger om dagen och det brukar bli lite grand över som de äter upp senare under dagen innan jag kommer hem från jobbet, så det blir i princip som fri tillgång för dem. Varannan dag strör jag Nutrobal och varannan dag strör jag Calci-Dust över maten. Verkar det ok, eller bör jag ändra på något, tycker du? Nu vet vi ju inte varför Newton inte växer, men det känns som att jag borde ge så energtät mat som möjligt, så att han har störst chans att lägga på sig. Uppenbarligen KAN han ju, men det känns som om det är någonting som kämpar emot. Knöp växer som en galning, så jag får försöka ge honom mer restriktivt, tror jag, så han inte växer för fort. Han har ökat 50 % av sin kroppsvikt på fem månader! Från 29 till 44 g. Är det ok, eller bör jag försöka bromsa det lite? (Newton har alltså inte ökat ett enda gram på de här fem månaderna.)

Säg till mig när ni tycker det börjar bli dags att ringa Bo Runsten igen. Kanske han kan ta lite prover och se om han hittar nåt? Sist fick ju Newton bara ögondroppar med antibiotika (som hjälpte klockrent), avmaskning (Knöp också) och B-vitamin subkutant. Han repade sig och blev piggare, men den där jäkla vikten! Jag kommer bli gråhårig vid 26 om han ska fortsätta såhär! :wacko: Jag tror att jag vill avvakta till nästa månads vägning och se vad vågen säger då, för nu gick han ju faktiskt upp de tappade två grammen till den här månaden - från 20 och upp tillbaka på 22 gram. Det gav mig i alla fall lite hopp! Men det är helt otroligt hur mycket två så små varelser kan få en att känna (och hur mycket de kan få en att oroa sig). :wub:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du gör allt så rätt som du kan (och vad jag förstår)!

Enok gräver ner sig varje kväll strax utanför centrum där värmelampan lyser.

Substratet jag använder är precis som ditt men utan vermaculite - jag har finhackad bokspån istället! Sak samma med vilket man har, det hjälper till att hålla kvar fukten.

Så snart dina djur kommer ut och får riktiga villkor (ljus, uv etc) kommer du att se resultat ska du se!

Trägen vinner!

Mvh P

Link to comment
Share on other sites

Tack! Nu känner jag mig lite lugnare. Jag lovar att återkomma så fort det händer något med vikten. ;)

Mvh Tina

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

24 gram!!! Newton har äntligen gått upp i vikt!!! :D Han är hur pigg som helst och äter som ett riktigt matvrak. Jag hoppade upp och ned av glädje idag när jag såg "24" på köksvågen! Tack, alla, för att ni har stöttat och tipsat! Det är så otroligt bra att ni finns här på forumet! 1 april, 1 maj och 1 juni har han alltså vägt 20, 22 och 24 gram. Han verkar öka konstant nu! ^_^

Link to comment
Share on other sites

Vad härligt! Heja Newton! :)

Link to comment
Share on other sites

Grattis!

Link to comment
Share on other sites

Gôtt mos! :D

Edited by TrumPeter
Link to comment
Share on other sites

Så skönt att höra. Lycka till med hohom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...