Jump to content
Forum Sköldpaddor

Jättesnäcka-Ägg Som Paddmat?


Regna
 Share

Recommended Posts

Sniglar och små snäckor är den absoluta favoritmaten för mina boxsköldpaddor, och det är ju bra mat som ingår i deras naturliga föda. Vintertid har jag en liten snigelodling till dem, men jag får allt svårare att se hur de små (söta ;)) sniglarna som jag fött upp går en säker död till mötes inne hos paddorna. Det låter kanske galet, men när man har sniglarna inne och matar och "vattnar" dem så blir de husdjur, de också.

Den afrikanska jättesnäckan har ju blivit ett populärt husdjur på senare tid, och jag har förstått att de lägger otroliga mängder ägg - ett tusental åt gången. (Här på Gotland finns just nu ett 80-tal bebisar på Blocket för en femma stycket.) Förutom att de vuxna snäckorna är vackra terrariedjur så funderar jag på om äggen kan vara lämpliga som paddmat? Man måste ju ändå "ta hand om" äggen på något vis - det är visst nedfrysning som gäller. Äggen är cirka en halv centimeter och skalen innehåller mycket kalcium... men just denna snäcka hör ju inte hemma i boxsköldpaddornas hemländer. Kan det finnas några risker?

Link to comment
Share on other sites

Jag matar mina slampaddor med små jättesnäckor. Testat med ägg också, men det var ingen höjdare. Dom ynglar av sig som f*n under de varma månaderna men just nu händer det inte mycket. Kan inte se några reella risker, visst skulle dom kunna ha metacercarier från ngn plattmask, men sannolikheten är försvinnande liten, och en sådan infektion skulle ändå vara självbegränsande.

/J

Link to comment
Share on other sites

Tack, Jeppe. Vad synd att dom inte gillar äggen, skulle vara praktiskt annars att ha i frysen. Jag ska nog testa att skaffa ett par snäckor. Det är väl som med de flesta små, krälande djur - de är trevliga i liten mängd, men när det blir flera hundra vill man inget hellre än att bli av med dem :D.

Link to comment
Share on other sites

Och då är det ju bra att man har sköldpaddor som äter dom :D Vem vet, kanske kan dina boxsköldpaddor tycka om äggen också.

Snäckorna är i alla fall lättskötta.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag skaffat fyra snäckor. De är jättevackra och roliga att titta på. Det ser väldigt kul ut när de "tuggar" i sig sallad :D. Mannen som sålde dem berättade att de flesta snäckorna kläcks även om äggen varit frysta. Han var också noga med att påminna om att dessa absolut inte får komma ut i naturen. Lätt att förstå varför med den reproduktionstakten! Tydligen har dessa snäckor orsakat stora problem i olika delar av världen.

1c4e1633-0450-4506-92c8-9858f3207453.jpg

Edited by Regna
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...