Jump to content
Forum Sköldpaddor

Exoterra Incubator


Gäst
 Share

Recommended Posts

Vi har ett sådant men jag skulle inte lita på att det funkar så bra att dvala i den. Ett vanlig kylskåp är säkrare.

Edited by Duransson
Link to comment
Share on other sites

Jag har inga belägg för att det är det men incubatorn känns "billig" och plastig. Dessutom kyler/värmer den med en helt annan teknik jämfört med kylskåp som har en kompressor som kyler. Men det är nog jag som är lite nojjig bara. :)

Link to comment
Share on other sites

Nejdå, jag är jätteglad att du delar med dig av dina tankar och åsikter. Det är ju det jag vill! ;) Det jag tänkte på är att den kanske har ett bättre ventilationssystem än ett kylskåp, som inte är tänkt att fungera som sovrum åt något som andas syre. Å andra sidan har väl kylskåp ändå en fläkt som drar igenom frisk luft? (Där tar min obefintliga kunskap om kylskåp slut).

Link to comment
Share on other sites

Jag brukar öppna kylskåpet varje eller varannan dag. Vi har ett sköldpadds och ishockeykylskåp i källaren :)

Link to comment
Share on other sites

Det är sant. Jag har bara ett kylskåp och det öppnar jag ju faktiskt automatiskt minst en gång per dag... :P Finns det förresten rekommendationer att inte använda sitt vanliga kylskåp för dvalning? Med tanke på smittorisken (om det är nåt luftburet som kan sätta sig i maten) eller om det stör sköldpaddornas sömn när man öppnar det för att ta ut någon mat, osv.?

Link to comment
Share on other sites

Jag har tidigare alltid haft dem i kylskåpet i köket med med tre lite större paddor tar de nu för mycket plats där så de och "matchmaten" till föreningens tre juniorlag samsas nu i nyinköpt kyl i källaren. Tror int edet rä någon större smittorisk då paddorna ligger i lådor. Jag har alltid haft lock med stora lufthål i. Nu när de har "eget" kylskåp har jag locken liggande på sned bara. Maten är i oöppnade mjölk, yoghurt och blåbärssoppaförpackningar.

Link to comment
Share on other sites

Okej. :) Än så länge tar ju mina inte större plats i kylen än vad en vanlig lunchlåda gör, kan jag tänka mig, så då får det bli kylskåpet i köket nästa vinter. Tack så mycket för svaren!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...