Jump to content
Forum Sköldpaddor

Sköldpadda På Rymmen


Guest Jean

Recommended Posts

En kompis gulbukade vattensköldpadda rymde ur sin balja då han rengjorde akvariet. Oturligt nog stod baljan ute på gården. Så min fråga är: hur länge klarar sig en vattensköldpadda ute i det fria ? Vi har letat och letat men han verkar kravlat i raketfart...men vart ? Vad vore det mest naturliga att han drog...under en buske ? I ett dike ?? Fattar inte hur den lyckats kravla så fort...Tomten består av branta slänter, så det vore väl lite bakvänt om den började kravla uppåt ?

Link to comment
Share on other sites

Sköldpaddor springer fort om de vill.

Den har troligen gömt sig under en buske eller grävt ner sig. Den klarar sig relativt bra ute nu. Det är inte alltför kallt ännu. Dessvärre är det så att den måste vara i vatten för att kunna äta. Vattensköldpaddor kan inte svälja maten om de inte är i vatten. Deras tunga är inte "lös" som hos landsköldpaddor och även oss människor. Men mat hittar den säkert ute bara den hittar nån plats där den kan bada och äta.

Två av mina sumpsköldpaddor "Rymde" (blev av någon utsläppta) ur hagen tidigare i år och de var borta i en resp. tre veckor innan de hittades och kom hem igen. August som var borta i en vecka hittades ca 200 meter från huset och Lotta hittade jag efter tre veckor på baksidan av huset.

Ge inte upp!!

Fortsätt leta

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...