Jump to content
Forum Sköldpaddor

Grekisk Sköldpadda


Smulis
 Share

Recommended Posts

När vi köpte andra sköldpaddor så fick vi med en grek. Han ser ut att ha fått en dålig start på livet då han är väldigt "bucklig" och sen "intryckt".

Vi har ingen aning om ålder. Han väger 1089g och är 17-18 cm lång. Vad är han för art?

post-8828-0-35021000-1328032603_thumb.jp

post-8828-0-52654200-1328032626_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Testudo hermanni boettgeri - hona.

Hoppas hon har det bättre nu än vad hon bevisligen haft?!

Har ni möjlighet så låt gärna en veterinär fila ner pappegoj-näbben så hon får lättare att äta!

Edited by TrumPeter
Link to comment
Share on other sites

Jag är nästan helt säker på att det är en hane, svansen är grov och lång, ligger åt sidan när man inte lyfter upp sköldpaddan. Vi ska fila näbben såklart :)

Men jag kan ju ha fel om könet också,jag har ingen erfarenhet av greker alls. Jag vet bara att rysshanars svansar är mycket smalare,och långa. Jag fick för mig att grekhonor har väldigt korta svansar. Rätta mig om jag har fel!

Är det såna som du har Trum-peter? Jag tänker att vikten kanske är för tung för att vara en hane????

Edited by smulis
Link to comment
Share on other sites

Förutom den, ursäkta uttrycket, sunkiga skölden så är den mycket lik mina 2 stora honor som väger ca 1kg och är ungefär i den längden - mina hanar väger runt 500 och är kortare. Mina hanars svans är dessutom avsevärt mycket större.

mvh / P

Link to comment
Share on other sites

Hej igen - här ser du hur en av mina honor ser ut... Jag tycker likheten är slående?!

post-7721-0-30911800-1328126378_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Det är ju synd att du bor så långt bort,annars kanske du hade velat utöka din sköldpaddsmängd med en illa behandlad sköldpadda som

verkar mycket snäll,äter frivilligt torkad mat :) Det är mer än vad mina ryssar gör..(De äter bara om inget annat serveras)

H*n skulle behöva träffa på en vänlig själ med mycket kärlek till övers....och som har rätt art av sköldpadda.

Link to comment
Share on other sites

Alla mina djur har papper/är märkta så jag kan ändå inte ta om hand om henne - däremot hat jag en vän som verkligen skulle ta om hand om henne på bästa tänkbara sätt! Hon har en ensam hane av samma art, så det skulle säkert bli bra - dessutom har denna hane också haft det tufft hos en tidigare ägare...

Har du inte vägarna förbi framöver då?! Eftersom det fortfarande är dvalsässong så kan det ju gott vänta några månader innan du behöver ändra levendet för djuret?! Det kan ju kanske vara bättre att djuret får anpassa sig direkt till en ny utemiljö och slippa stressen av att byta nu och sen?!

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

Vart bor din vän? Jag blir sååå ledsen när man ser en sköldpadda som farit illa, och jag har ju precis tagit över denna i jakt på ett permanent boende för den. Det enda jag vet om den förutom att skalet är allt annat än fint är att den äter bra, och verkar vara väldigt snäll. Har inte haft värmelampa förrut...men är en soldyrkare...ligger och njuter under lampan.

Jättesnäll mot de ryssar som är i samma bur just nu. Den kom ju hit med namnet Nisse...som jag nu inser inte alls passar bra. Men eftersom jag inte döpt den, så har ju din vän en chans att få välja namn :)

Link to comment
Share on other sites

Hej igen - min vän bor här i Karlshamn (Blekinge) med, så tyvärr är det ju samma avstånd... jag har nämnt denna tråd för henne... i ärlighetens namn har hon inte sagt ja, men det kan ju vara ett bra alternativ om det finns intresse från bägge parter?!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...