Jump to content
Sköldpaddsforum
Sign in to follow this  
deLajT

Sköldpaddan Grävt Sig Upp

Recommended Posts

deLajT

Har en ryss som dvalar för första gången nu.. Började med att trappa ner belysningen (har ej följt några anvisningar på den fronten, så det kan ha blivit dåligt med ljus ganska snabbt), sedan har jag haft han i rumstemperatur (20 grader) i ca 2 veckor, trappat ner temperaturen i ett svalt rum under en vecka ner till 12 grader, flyttat lådan till ett inomhusförråd sm konstant hållt 8-9 grader. För 2 dagar sedan flyttade jag över han i kylen (3-6 grader varmt), har kollat tempen regelbundet och försökt inte störa han så mycket. Har alltid fått reaktion de gånger jag petat på han. Nu idag så märkte jag att han grävt upp sig (han var nedgrävd förut), ska jag sänka temperaturen då, eller är det normalt? Han verkar väääldigt trött bör tilläggas så tror inte han är på väg att vakna.

Helena Palén Berggren

Försök hålla tempen till 4-5 grader som varmast för ryssar. I de dvalningsråd jag läst är 3-4 grader optimalt.

deLajT

Försök hålla tempen till 4-5 grader som varmast för ryssar. I de dvalningsråd jag läst är 3-4 grader optimalt.

Problemet är att kylen pendlar +/-2 grader, så det är svårt att vara exakt, men på ytan dit han grävt upp sig till är det ca 6-7 grader, så då bör jag alltså sämka?