Jump to content
Forum Sköldpaddor

Pigga Sköldpaddor Vid 7 Grader....


ErikJ
 Share

Recommended Posts

Tjena!

Vi skaffade ett par grekiska landsköldpaddor i höstas, de är nu ca 1.5 år gamla och de påbörjade sin dvalning för ungefär tre veckor sedan. Dvalningslådan är en plastback med jord/sand i botten, en grotta och en del löv. Den står ute i vårt förråd som har hållt mellan 5-7 grader under tiden de varit där. Förrådet är inte helmörkt, utan där finns ett mindre fönster så det är inte becksvart där sköldpaddorna är, även om det inte är mycket ljus som når till dem, typ kanske motsvarande som om de krupit ner någon meter i ett kaninhål i grekland under vintern.

När de sattes ut var de i sin grotta och sen har de inte synts till, och vi har inte heller aktivt tittat i grottan. Däremot så är vi ute i förrådet varje dag och de har inte synts till tidigare. Idag när jag var ute i förrådet så var sköldpaddorna ute ur grottan och vakna, och de verkade reagera när jag kom in i förrådet och tände ljuset. Det har varit lite mildare i Skåne de senaste dagarna så temperaturen i förrådet är kanske någon grad varmare än normalt, men jag tror inte den gått över 8 grader vid något tillfälle.

Är det normalt att de vaknar till ibland och rör på sig? Antar att det kan vara ganska stora temperaturändringar i naturen, men det beror på hur djupt de letar ner sig där.

Bör jag bara låta dem vara och låta dem få de 6-8 veckor som många rekommenderar för unga sköldisar, eller bör man ta deras uppvaknande som att nu är det nog, och ta in dem. Jag har ännu inte kollat vikten och viktminskning på dem.

Link to comment
Share on other sites

Jag hittade idag en vuxen ibera-hane som hade tagit sig ut ur boet. Jag plockade in honom igen.

Temperaturen ligger mestadels på 5-6 men hade nog stigit ett par grader.

I naturen är det stor variation.

Så här skriver Andy Highfield som gör mätningar i naturen:

Summary:

* Diurnal (daily) fluctuations below ground of more than +/- 5C (10C total) routine.

* Below ground temperatures of over 20C recorded, 18C frequent.

* Minimum above ground temp 1.2 C, minimum below ground temp 5C.

* Hibernation intermittent with regular emergence...

The big question here is, whether this really is hibernation as we normally think of it at all?

Incidentally, we have one other really astounding observation to report before long... but it is so staggering, we need to confirm it over again! Just goes to prove that we have a lot to learn to learn about these animals.....

Hibernation%20Surface.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...