Jump to content
Forum Sköldpaddor

Gömma Sig Hela Tiden


Guest sköldpadds_tokig

Recommended Posts

Guest sköldpadds_tokig

hej.

Här kommer kanske en "onödig" fråga men ja har tänkt så mkt på det här;

Nu för tiden har ja polarn uppe väldigt ofta pga av sin svans som ni kanske tidigare läst om. Om ni inte har gjort det så är det så att hans "kompis" har bitit av han svans spetsen, och då ska man ha honom uppe på torran land så mycket som möjligt. Men till saken, ja har honom i en balja med två handdukar som botten. Och han ska jämt krypa ner under handdukarna och ligga där. Ja har en värmelampa som lyser över baljan men han ligger hellre nere under handukarna.

Om man tar upp han därifrån så blundar han med ena ögat..

På senaste har han börjat bli segare och tröttare. Men detta kan väl inte ha nått med svansen och göra eller ?

Men ja kanske bara upplever han trött, eftersom min andra sköldpadda e ovaanligt livlig !! Men ja vet inte..

Svara gärna..

Link to comment
Share on other sites

I värsta fall: Sköldpaddans svans har blivit infekterad. Pratade du med någon veterinär?

En annan tänkbar orsak är att du helt enkelt pysslat om sköldpaddan för mycket. Jag skulle försöka att låta honom/henne vara ifred några dagar och se om den blir piggare.

/A

Link to comment
Share on other sites

Guest sköldpadds_tokig

Nja, inte direkt med nåra vetrinärer, men ja har pratat med två vuxna reptil människor (inte över nätet utan på riktigt idag i stan). Och dom sa " ta upp den skadade på land i ett dygn tills det börjar läka, tvätta med vanlig sårtvätt, och nån gång däremellan ska du bada honom".

Men ja ångrade mig att ja inte frågade mer, nu kom ja på fler frågor som ja skulle ha frågat till exempel : ska han sova uppe på land också ? och, men när han e uppe på land så har han ju inge uv-ljus, kan han klara sig utan det i 24 timmar ? och så, hur lång tid kan egentligen vattensköldpaddor vara uppe på land utan att torka ut ?

men dom frågorna kanske ni kan hjälpa mig med, eller ?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...