Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vikt På Ungar


Smulis
 Share

Recommended Posts

Jag är lite fundersam på det här med vikten på ungar. Om man tittar på en tabell som PA la in förrut så ska sköldpaddorna öka 50 % per år. Våra 3 ungar som är 3 veckor har ökat från 16 g till 22 g....på lite mer än 3 veckor. Om man tänker att man ska gå efter en viktökning på 50% så skulle de ju väga 24 g när de är ett år.

Ni som har ungar ökar era i vikt så sakta? Ger vi för mycket mat? De gick aldrig ner i vikt när de var nykläckta utan har ökat stadigt hela tiden,och växt några mm.

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite fundersam på det här med vikten på ungar. Om man tittar på en tabell som PA la in förrut så ska sköldpaddorna öka 50 % per år. Våra 3 ungar som är 3 veckor har ökat från 16 g till 22 g....på lite mer än 3 veckor. Om man tänker att man ska gå efter en viktökning på 50% så skulle de ju väga 24 g när de är ett år.

Ni som har ungar ökar era i vikt så sakta? Ger vi för mycket mat? De gick aldrig ner i vikt när de var nykläckta utan har ökat stadigt hela tiden,och växt några mm.

Tycker inte du ska oroa dej,sa lange ungarna ar friska och ser bra ut,mina ungar har en helt annan vikt utveckling an vad alla varldens tabeller upplyser om,dom ar friska och ser bra ut.

mvh

Jan

Link to comment
Share on other sites

Okej,vad bra. Då fortsätter jag som vanligt,de äter,bajsar,solar och gräver i massor. Superhärliga små individer!

Link to comment
Share on other sites

Jag kollade vår största grekunge. Den vägde 16 när den kläcktes 28 sept. Den väger dubbelt så mycket nu efter 2,5 månad.

50 % per år är som jag skrev mycket svårt att hålla i fångenskap. Vet inte hur mycket studier som ligger bakom påståendet om 50% per år i naturen. Kanske bara en gissning.

Vad man vet är att om ungarna får växa ohejdat kan det bli problem med skelett och sköld.

Link to comment
Share on other sites

Jag vill ju inte att de ska växa för fort så de får skalproblem. Hur mycket mat får dina PA? Ger du dem färsk mat varje dag?

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket mat var och en får kan jag inte svara på, Vi har tre lådor med grekungar och en med moriska ungar.

Grekungarna får lite färskt varje dag, dom skulle nog kunna äta mycket mer. Jag kommer att dvala dom.

De moriska ungarna som är lite äldre får färskt ungefär var tredje dag.

Link to comment
Share on other sites

Hej !

P-A , det har efterfrågats ett matsschema under rubriken " Matmeny till grek " . Jag la in mitt ,som jag använde när jag fick våra sköldpaddor .

Jag skrev att man kan lägga till ytterligare en dag med färskt foder till en grekisk sköldpadda . Hur länge får de grekiska ungarna färskt foder varje dag ? Om mitt schema inte passar till en grekiskt sköldpadda ,så vill jag ändra på det . Det får ju inte blir fel ...

Link to comment
Share on other sites

Hej !

P-A , det har efterfrågats ett matsschema under rubriken " Matmeny till grek " . Jag la in mitt ,som jag använde när jag fick våra sköldpaddor .

Jag skrev att man kan lägga till ytterligare en dag med färskt foder till en grekisk sköldpadda . Hur länge får de grekiska ungarna färskt foder varje dag ? Om mitt schema inte passar till en grekiskt sköldpadda ,så vill jag ändra på det . Det får ju inte blir fel ...

Det varierar nog mellan olika grupper/lådor. När jag ser att dom börjar intressera sig för det torra drar jag ner på färskt. I början äter dom då t ex torkad maskros och svartkämpe men inte PAT fibre vilket kommer senare. Tillvänjningen till torrfoder sker etappvis. De grekungar som föddes i våras och tillbringade sommaren i växthuset med låga nattemperaturer har haft en långsammare utveckling och tillväxt än de som kläckts under hösten och hålls enbart inomhus. Klimatet har stor påverkan.

Så här har jag svarat privat till han som ville ha ett schema , jag fick en liknande fråga via mail.

Det går inte att ge några exakta menyer. Viktigt är att man varierar födan och att den innehåller en ganska stor andel med mycket fibrer.

Vi vet inte exakt vad sköldpaddorna behöver och vi vet inte exakt vad maten innehåller.

Det vi vet är att sköldpaddor behöver mycket kalk och mineraler och att den mat som vi kan hitta t ex sallad inte är helt perfekt. Därför ger vi kosttillskott. Man bör aldrig spä ut t ex Nutrobal eftersom det är komponerat för att beståndsdelarna ska samverka på ett optimalt sätt. Man skulle kunna ge bara Nutrobal men eftersom det innehåller vissa vitaminer som sköldpaddorna får i sig ändå, speciellt när dom är ute under sommaren så ger man ibland rent kalk utan vitaminer.

Om man bör ge 50% färsk föda är det heller ingen som vet riktigt.

I naturen äter dom färska gröna växter under vår och höst medan det under sommaren när det är varmt och torrt bara finns torkad växtlighet. Totalt sett under året blir det alltså stor andel torr föda.

Hos oss i fångenskap finns den bästa födan under sommaren, t ex maskros, groblad, tistlar, klöver mm. At då bara ge torr föda skulle vara dumt. Därför har vi gjort råden så att man växlar mellan torrt och färskt under hela året.

Så här har en annan uppfödare skrivit:

Det är viktigt att

variera sköldpaddans föda

, den skall inte enbart ha färsk "grön mat". Torkade växter skall ingå som en stor del i födan. Nedan följer ett exempel på "fodergiva" under en tredagarsperiod.

Dag 1: Grön färsk mat bestående av blandade ogrässorter. Strö på Nutrobal, detta "fäster" bättre på färsk föda.

Dag 2: Torkade växter

Dag 3: Grön färsk mat bestående av blandade ogrässorter. Strö på kalk eller något mineraltillskott.

Dag 4: Uppblött Pre Alpin Testudo pellets

.....Ovanstående upprepas...

Pre Alpin Testudo fibre kan alltid finnas tillgängligt.

Jag tror att det är bra om man varierar ungarnas behov av mat genom att variera årstiderna genom t ex dvalning. Vi borde också bli bättre på att variera "vädret" inomhus så att det inte alltid är vackert väder med solsken.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...