Jump to content
Forum Sköldpaddor

Mat


jävladvala
 Share

Recommended Posts

Man ska ha nutrobal och foderkalk som tillskott men hur ofta och när ska jag ge dom?

Nutrobal kan man strö på men kan strö på foderkalk eller är det flytande?

Och när ska man blanda dom här grejerna med Pre Alpin Testudo?

Tacksam för svar!

Edited by jävladvala
Link to comment
Share on other sites

Hej !

Jag har moriska sköldpaddor , de får foderkalk som jag strör ganska rikligt ovanpå maten 5 dagar i veckan. Två dagar i veckan får de Nutrobal strött ovanpå . De två dagarna är det " salladsdagar " ,och då blandar jag även in lite fiber i maten , PAT ,så de både får i sig sallad och fiber . Både foderkalk och Nutrobal är puveriserat och ska strös på maten .

Har du möjlighet att odla Tortoise Mix ,som är frö , är det väldigt uppskattat av sköldisarna någon av salladsdagarna .

Förutom det ska det alltid finnas stående en liten skål med PAT ,fiber , som de kan knapra på när de de vill . Det smakar bäst och blir ätit av om det är nytt ,så det är bättre att ställe fram en mindre mängd och ofta .

Sepiaskal ska också finnas en bit i lådan och även detta tycker de bäst om om det inte får ligga för länge . Bryt av en bit i taget och lägg dit .

Kolla med din uppfödare ,så du säkert vet vad som gäller för din sköldpadda ,då det inte är samma sort som jag har , och vad de redan är vana vid .

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...