Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ägg Mitt I Vintern


freakydoris
 Share

Recommended Posts

En av våra honor, inte den som lagt tidigare, verkar sugen på att lägga ägg. Hon gräver med bakbenen och är lite orolig, så har hon aldrig gjort tidigare.

Just nu har hon en pause och äter, men precis så här höll våran första äggläggare på.

Men hur ska vi göra med dvalningen, skjuta upp den lite till? Hade tänkt börja förbereda för den nu men känns inte riktigt aktuellt.

Är det vanligt att dom (ryssar) lägger ägg den här årstiden när dom igentligen ska sova?

Link to comment
Share on other sites

Nu i morse hade Berit lagt 2 ägg..

Är det ok att dvala henne nu eller ska vi vänta några veckor?

Såg förresten att jag lagt inlägget fel, P-A kanske har lust att flytta det??

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle nog vänta lite och låta henne äta mat med mycket kalcium på.

Då gör vi så, hur länge extra tycker du vi ska vänta?

Barbro har varit lite speciell, då vi köpte henne i mars så va hon en golvpadda och sedan hon kom hit har hon varit lite rädd och tillbakadragen.

Hon har sovit rätt mycket förutom då det va som varmast i sommar, annars har hon grävt ner sig i sin kruka i några veckor, kommit upp och ätit och sedan grävt ner sig igen.

Hon kanske anser att hon haft sin dvalperiod redan, det är därför det kommer ägg nu?

Men det skulle kännas bra att dvala henne ordentligt så att hennes "klocka" stämmer bättre till våren.

Ingen av våra ryssar har blivit dvalade hos titigare ägare..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...