Jump to content
Forum Sköldpaddor

Dvala I Kylskåp


jävladvala
 Share

Recommended Posts

vad ska man lägga sköldpaddan i när man ska svala den?

spelar det nån roll om man har stort eller litet kylskåp?

Tacksam för svar!

Edited by jävladvala
Link to comment
Share on other sites

Jag skulle använda en ganska djup plastlåda och ha jord och sand i botten så att den kan gräva ner sig. Jag brukar lägga löv över sköldpaddor som inte är nergrävda..

Ett stort kylskåp borde vara bättre med tanke på syretillgången. Är sköldpaddan nergrävd borde det inte ha någon betydelse.

Link to comment
Share on other sites

Visst borde det gå lika bra med halm som löv?

Vi har köpt ett litet kylskåp för att ha plats med det, med det kommer att stå under bänken i köket.

Om man tar bort lampan så den inte stör och öppnar en gång varje dag borde det väl räck med syre till 4 ryssar?

Link to comment
Share on other sites

Visst borde det gå lika bra med halm som löv?

Idén med löv är att de ska vara lite fuktiga och att det är lätt att spraya på lite när de har torkat. Lövtäcket ska motverka uttorkning av sköldpaddan.

Det kanske fungerar även med halm som om jag förstått rätt inte möglar.

Om man öppnar kylskåpet dagligen borde ett litet fungera lika bra som ett större.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle använda en ganska djup plastlåda och ha jord och sand i botten så att den kan gräva ner sig. Jag brukar lägga löv över sköldpaddor som inte är nergrävda..

Ett stort kylskåp borde vara bättre med tanke på syretillgången. Är sköldpaddan nergrävd borde det inte ha någon betydelse.

Räcker det med en låda som är 25x25 och 20 hög?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Har funderingar ang dvalning och kylskåp. Vår ryska stäppsköldpadda är nu ca 8 månader och det är första gången som vi dvalar. Jag har hittat några minikylskåp som eg är för att kyla drickor på Teknikmagasinet, kan man använda sådana och i så fall vilken storlek? Går det att ha ett minikylskåp för 6 burkar?

Är det lämpligt att dvala sköldpaddan från oktober till januari?

Det är faktiskt​ lite pirrigt första gången och så är han så omtyckt av barnen så ingen katastrof får helst hända.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jag skulle inte dvala sköldpaddorna 4 månader i kylskåp. Enligt vad jag har läst och även upplevt är riskerna större för att skölden ska drabbas av sköldproblem vid kylskåpsdvalning.

Det finns en bakterie som trivs bra i kylskåpsmiljö som gör att bukskölden blir röd.

Om man bara har kylskåp att tillgå tror jag att det är säkrare med en kortare dvalning. Kanske två månader.

post-706-0-81518000-1443762927_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...