Jump to content
Forum Sköldpaddor

Testudo Graeca Eller Testudo Hermanni..eller Båda?


Safira
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag varit väldigt säker på att mina sköldpaddor är av arten Testudo graeca, alltså Morisk landsköldpadda. Nu var jag nyfiken på vilken underart de kunde vara och letade runt lite på Internet och hamnade på Otto Höj Madsens hemsida www.marginata.dk/Artikler/maurisk.htm .

Där beskriver han bl.a hur man ser skillnad på Testudo graeca och Testudo hermanni (grekisk landsköldpadda).

Testudo graeca ska ha "sporrar" bak på låren men inte hornspets på svansen och oftast odelad svanssköld.

Testudo hermanni ska inte ha sporrar med väl hornspets på svansen och delad svanssköld.

Mina sköldpaddor har dock BÅDE sporrar och hornspets (rödaktig) på svansen och odelad svanssköld.. vad är de för art då? Kan se vara en blandning? Eller en helt annan art? Jag kan tillägga att det är små, väger ca. 100 gram, men man ser tydligt ovanstående kännetecken. Tyvärr har jag inte lyckats få tydliga bilder på dem.

Någon som har några idéer?

Link to comment
Share on other sites

Varifrån har du köpt dina sköldpaddor?

Utan bilder blir det mycket svårt att hälpa dig?

Bild på ryggsköld och buksköld behövs.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har övertagit de här sköldpaddorna, så jag vet nästan inget om dem. Personen som hade dem innan visste ingenting om sköldpaddor och hade dem i en liten plastlåda med några salladsblad, men förstod iaf att hon inte kunde ta hand om dem. Hon hade själv just fått dem av en familj som inte ville ha dem längre och misstänkte att eventuellt de kunde komma från Nordafrika eftersom familjen som hade dem gjorde det.

Jag ska försöka fixa bilder där det går att se något.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hej igen!

Nu har jag en ny kamera och har lyckats ta ganska fina bilder på mina sköldisar. Går det nu att säga något om art o underart? Och visst ser det ut som om de både har sporrar på låren och hornspets på svanstippen, som jag skrev tidigare?

post-7894-0-78515100-1328518414_thumb.jp

post-7894-0-71678500-1328518521_thumb.jp

post-7894-0-41055400-1328518550_thumb.jp

post-7894-0-75679300-1328518591_thumb.jp

post-7894-0-13428200-1328518624_thumb.jp

post-7894-0-71255000-1328518659_thumb.jp

post-7894-0-40686400-1328518681_thumb.jp

post-7894-0-46728800-1328518717_thumb.jp

post-7894-0-96657000-1328518837_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Om du misstänker att dom kommer från nordafrika bör väl detta vara ett polisiärt ärende. Är dom belagda med citespapper

så har ju även du begått ett brott.

/R

Link to comment
Share on other sites

Hej igen!

Nu har jag en ny kamera och har lyckats ta ganska fina bilder på mina sköldisar. Går det nu att säga något om art o underart? Och visst ser det ut som om de både har sporrar på låren och hornspets på svanstippen, som jag skrev tidigare?

Utan tvekan Testudo graeca.

Om dom kommer från Nordafrika eller Främre Asien är svårt att bedömma även för experterna.

Link to comment
Share on other sites

Om du misstänker att dom kommer från nordafrika bör väl detta vara ett polisiärt ärende. Är dom belagda med citespapper

så har ju även du begått ett brott.

/R

Är det ett brott att ge två stackars sköldpaddor ett bra hem där de får rätt skötsel när ingen annan vill göra det?

Och hur är det med CITES-intygen egentligen? Är det inte så att man får inneha sköldpaddor utan intyg, men de får inte säljas etc?

Jag har alltså inte köpt dem utan tagit över dem för att ingen ville ha dem. Och var de egentligen kommer ifrån kan man ju bara spekulera i..

Link to comment
Share on other sites

Utan tvekan Testudo graeca.

Om dom kommer från Nordafrika eller Främre Asien är svårt att bedömma även för experterna.

Ok, tack! Då var det som jag misstänkte.

Men det går alltså inte att säga något om underarten? Och de är väl för små ännu för att kunna könsbestämmas också?

Link to comment
Share on other sites

jag har för mig som du säger att man inte får sälja utan CITES-intyg men man får ge bort dem, ska själv överta en grekisk hona som saknar det intyget

Link to comment
Share on other sites

Men det går alltså inte att säga något om underarten? Och de är väl för små ännu för att kunna könsbestämmas också?

Än så länge ser dom ut som honor men det kan förändras. Hur mycket väger dom?

Det skulle kunna vara Testudo graeca terrestris som finns i sydöstra Turkiet, Syrien, Libanon och n Irak

Testudo graeca är upptagen på EU:s lista A vilket innebär att det krävs EU-intyg (kallas ofta CITES-intyg) för kommersiella aktiviteter som t ex försäljning.

Det Ronnie menar är kanske att man om man misstänker smuggling av viltfångade djur bör göra en polisanmälan. Det är nog ganska svårt att utreda eftersom det föds upp en hel del sköldpaddor i fångenskap och man kan ge bort dem utan att söka intyg.

Link to comment
Share on other sites

Hej Safira!

tro nu inte att mitt inlägg var något personligt påhopp utan det var som P-A helt riktigt påpekar ett inlägg för att klargöra vad som

förväntas helt juridiskt sett.

"Är det ett brott att ge två stackars sköldpaddor ett bra hem där de får rätt skötsel när ingen annan vill göra det? " nej, inte etiskt men

juridiskt om man misstänker smuggling. Lagar och paragrafer har inga känslor vilket man ibland kan reta sig på :(

Sedan tycker jag att P-A har fel då han säger att man bör anmäla vid misstanke, jag tycker att man ska.

/R

Link to comment
Share on other sites

Sedan tycker jag att P-A har fel då han säger att man bör anmäla vid misstanke, jag tycker att man ska.

/R

Jag sa ingenting om att man bör eller ska. Jag försökte förklara ditt inlägg där du talade om brott eftersom frågeställaren reagerade och tolkade det som att du kanske menade att man bör anmäla. Jag valde då tydligen fel ord, bör i st f ska.

Möjligen har jag tolkat dig fel men det verkar vara mer på semantisk nivå.

Link to comment
Share on other sites

Se där! då kan man väl glatt konstatera att det var jag som misstolkade dig :)

/R

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag tycker INTE att det ser ut som dina djur har någon hornspets på svansen!

Mina vuxna Testudo hermanni boettgeri har en MYCKET tydlig spets - så även min nykläckta unge... - det har inte dessa djur!

Sporrarna ser dock precis ut som de djur jag sett i Turkiet - dina är dock mycket ljusare än de jag sett i naturen där... håller därför med P-A om Testudo graeca.

mvh / Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Än så länge ser dom ut som honor men det kan förändras. Hur mycket väger dom?

Det skulle kunna vara Testudo graeca terrestris som finns i sydöstra Turkiet, Syrien, Libanon och n Irak

Testudo graeca är upptagen på EU:s lista A vilket innebär att det krävs EU-intyg (kallas ofta CITES-intyg) för kommersiella aktiviteter som t ex försäljning.

Det Ronnie menar är kanske att man om man misstänker smuggling av viltfångade djur bör göra en polisanmälan. Det är nog ganska svårt att utreda eftersom det föds upp en hel del sköldpaddor i fångenskap och man kan ge bort dem utan att söka intyg.

Tack för svaret!

Nu har jag vägt mina paddor och de väger ca 90 gram vardera. För ett år sedan vägde de 50 resp. 60 gram. I somras vägde de också ca. 90 gram och verkar inte ha gått upp något sedan dess. Är detta normalt eller har de gått upp för mkt/lite?

Säger denna vikt något om könet?

Ang. CITES-intyg: Kan man ansöka om det nu i "efterhand"? Jag antar att man inte kan det eftersom det inte finn något nu som bevisar att de är födda i fångenskap eller ej (?) Och om nu mina paddor nu skulle vara en hona o en hane och skulle få ungar, kan de ungarna då få CITES-intyg? Eller hur fungerar det?

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret!

Nu har jag vägt mina paddor och de väger ca 90 gram vardera. För ett år sedan vägde de 50 resp. 60 gram. I somras vägde de också ca. 90 gram och verkar inte ha gått upp något sedan dess. Är detta normalt eller har de gått upp för mkt/lite?

Säger denna vikt något om könet?

Ang. CITES-intyg: Kan man ansöka om det nu i "efterhand"? Jag antar att man inte kan det eftersom det inte finn något nu som bevisar att de är födda i fångenskap eller ej (?) Och om nu mina paddor nu skulle vara en hona o en hane och skulle få ungar, kan de ungarna då få CITES-intyg? Eller hur fungerar det?

Att dom inte har gått upp något i vikt sedan i somras tyder på att något inte stämmer.

Vad äter dom?

Får dom något kosttillskott?

Vilken typ av belysning har dom?

Vilken typ av terrarium?

Du kan inte få intyg på sköldpaddorna.

Eventuella ungar blir det också svårt att få intyg för eftersom det blir svårt att visa att föräldrarna är lagligt anskaffade.

Link to comment
Share on other sites

Att dom inte har gått upp något i vikt sedan i somras tyder på att något inte stämmer.

Vad äter dom?

Får dom något kosttillskott?

Vilken typ av belysning har dom?

Vilken typ av terrarium?

Nej, det är det jag tänker också..

De äter mest egentorkade maskros- o groblad samt får t.ex. roman- eller endivesallad någon gång i veckan. Till det får de "Rep-Cal" med vit-D. De har även fått lite hibiscus blad, men den plantan har dött nu. de har även sepiaskal, men jag har aldrig märkt att de äter av det.

Belysningen är "Repti Glo 8.0" samt värmelampa.

De bor inte i terrarium utan i en öppen "låda" på ca 0,4 kvm. Botten är en blandning av sand o jord, det finns en aloe planta, svart kvartssten att ligga o sola på, en halvt nedgrävd kruka som blir en grotta, barkbitar att klättra på o gömma sig under, vattenskål o matskål.

Lådan är placerad vid ett fönster så de får även lite solljus.

Jag brukar spraya lite vatten över lådan varje morgon, så att miljön inte ska vara så torr.

Är annars en viktuppgång från 50 resp 60 g till 90 g på ca. 6 mån normalt? Eller är det för mkt?

Link to comment
Share on other sites

En öppen låda är också en form av terrarium ;) (Byggnad eller anläggning eller dylikt där man håller reptiler eller groddjur)

Vi har lång vinter med många mörka och korta dagar.

Ett UV-rör ger väldigt lite synligt ljus och samma gäller för värmelampan. Där anser jag att förklaringen ligger till att dom inte har ökat i vikt sen i somras.

Vi har alltid minst två dagsljusrör + en UV/värmelampa som ger bra synlig belysning. Detta är också minimikrav när vi säljer ungar.

Reptilveterinärer och djurparker är inne på att det synliga ljuset har stor betydelse för sköldpaddornas trivsel och utveckling.

En ökning från 50-60 till 90 på ett halvår låter ungefär som vi ser på våra ungar av T graeca.

Link to comment
Share on other sites

Nu imorse upptäckte vad som ockå antagligen är orsaken till att mina sköldisar inte ökar i vikt - en drygt 5 cm lång mask i avföringen. Jag är ganska säker på att det är en spolmask och med tanke på hur stor den här var i förhållande till sköldpaddorna så orsakar de säkert mkt problem.

Ska jag avmaska med Axilur pasta då? Hur doserer jag bäst till dessa små? Läste på landskoldpaddor.se att man ska fylla ett hallon till en sköldpadda på 1kg..

Link to comment
Share on other sites

Helt klart en bidragande orsak. Synliga maskar i avföringen tyder på ganska massiva angrepp vilket kan bero på att sköldpaddorna inte är i toppkondition pga dålig belysning.

Axilur pasta är numera receptbelagt.

Flytande Axilur kan man köpa utan recept men jag rekommenderar veterinärsbesök. Om masken finns kvar, fotografera den och visa veterinären. Ta gärna också med avföringsprov.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...