Jump to content
Sköldpaddsforum
Sign in to follow this  
Regna

Recept På Hemgjorda Sniglar

Recommended Posts

Regna

Tack för receptet P-A! (Urk :D)

Här ett av mina recept som kanske också får magen att vända sig på någon.

4f6a6b61-e84e-4673-96fb-0598fe0c6804.jpg

Sniglarna är förstås avsedda för sköldpaddorna, om man som jag har omnivora arter (äter både kött och växter).

PAT (Pre Alpin Testudo fibre)

Finmalen nötfärs, gärna ekologisk

Kalk- och/eller vitamintillskott

Smula den torra PAT:en några sekunder i en krydd- eller kaffekvarn (brukar finnas till mixer) och blötlägg den sedan en stund i ganska mycket vatten. Konsistensen ska bli som löst äppelmos ungefär.

Blanda PAT-moset och nötfärsen med en gaffel. Ungefär 2 delar PAT och 3 delar nötfärs ger en bra konsistens.

Blanda sist ner ditt vanliga kosttillskott och se till att det blir ordentligt fördelat i färsen.

Blöt händerna med kallt vatten och rulla färsen till sniglar. Lägg upp dem och spraya över lite extra vatten så att de blir blanka och slemmiga. Klart att servera.

Mina boxsköldpaddor (som annars är minst sagt kritiska till PAT) formligen kastar sig över de här sniglarna när de får dem. De äter upp allt till sista smulan!

Edited by Regna

Regna

Har just läst om hur finfördelning av PAT snabbar upp näringsupptaget (denna tråd). I fortsättningen ska jag inte mala den så länge, bara några sekunder för att få färsen att hålla ihop. Riktiga sniglar har väl inte så stor andel grova fibrer i och för sig :D men det är ju synd att försämra PAT:en. Har ändrat i receptet nu också.

Edited by Regna