Jump to content
Forum Sköldpaddor

Fiskar Som Fungerar Tillsammans Med Vattensköldpaddor


Kiwie
 Share

Recommended Posts

Jag har en Reeves vattensköldpadda som lever just nu ensam i ett rätt så stort akvarium, förut levde det en hel del fiskar där i också och det levde en annan sköldpadda i akvariet men nu är både fiskarna och den ena sköldpaddan döda för min sköldpadda som lever åt upp alla fiskar och åt all reptil mat så den andra inte fick nått. Nån som vet möjligen om några fiskar som inte blir uppätna av sköldpaddor och hur man löser problemet att min sköldpadda äter så mycket och fort, jag har även haft problem med att den inte blir mätt på maten jag ger och äter sanden på bottnen och bajsar sen sandkorn. Jag har försökt med att lägga på stenar så sanden blir svår åtkomlig men det bara fortsätter, jag skulle gärna vilja ha paddor eller fiskar också men hittills inte hittat någon art som kan leva tillsammans med min sköldpadda, snälla ge förslag på arter som fungerar tillsammans med en vattensköldpadda.

Link to comment
Share on other sites

stora guldfiskar och malar borde gå men man bör helst inte ha fiskar tillsammans med sköldpaddor just för att paddan gärna vill äta fiskarna

Edited by ivanhoe81
Link to comment
Share on other sites

Dem där stora guldfiskarna kostar CA 300 kr styck vilket kan vara rätt så dyrt eftersom dem kan dö av rätt enkla saker och jag undrar om det finns någon slags fisk som kanske kostar under en hundralapp :D men har storleken på fisken någon betydelse finns det inte fiskar som är lite "tuffa" och inte blir uppätna och hur hanterar man mat problem?

Link to comment
Share on other sites

enda jag vet om är att de bör vara så stora som det går så att sköldpaddorna inte ser dem som mat

bättre är om någon som är mer kunnig än mig svarar på frågan

det med maten som jnag gör är att jag matar dem i separata baljor så att båda får mat då jag har 2 reeves och 2 rödörade (inte i samma kar)

Link to comment
Share on other sites

Har man ett kar där samtliga fiskar blir uppätna så beror det snarast på att inredningen inte tillåter fiskar än storleken på fiskarna. Ska man ha fiskar tillsammans med sköldpaddor så måste naturligtvis ett visst mått av gömställen uppfyllas. Stora fiskar som simmar sakta eller har yviga fenor blir snabbt mat åt sköldpaddorna. Köp ex guppy, några honor samt ett par hanar, inred karet så att det finns möjlighet för fiskarna att komma undan så fungerar det utmärkt.

/R

Link to comment
Share on other sites

Stora fiskar som simmar sakta eller har yviga fenor blir snabbt mat åt sköldpaddorna

Både ja och nej. Jag har just nu två stora malar tillsammans med mina Rödörade vattensköldpaddor. De får vara ifred helt och hållet. När jag testade att ha stora Guldfiskar tillsammans med sköldpaddorna så gick det sämre. De överlevde visserligen, men de blev rejält skadade. Fenorna blev bland annat helt sönderbitna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har 2 st regnbågshajar, lite pansarmalar och två tjurhuvudsmalar ihop med mina sköldpaddor och det funkar.

Och mina två koiar som har bott ihop med sköldpaddorna i snart 5 år.

Har blivit nåt jack i fenorna ibland men det verkar växa ut igen....

Jag har lite växter och stenar och grottor som dom kan gömma sig i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...