Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ska Dvala För Första Gången


Smulis
 Share

Recommended Posts

Vi har ett gäng stäppsköldpaddor som ska dvalas för första gången.Alla är "vuxna" (mellan 8-20 år gamla).

Hur lång tid ska de dvalas? De har aldrig varit dvalade tidigare enligt de tidigare ägarna.

Ju mer man läser desto mer förvirrad känner jag mig. Låter ni dem vara utan mat 2 veckor innan de ska placeras

i kylskåpet eller har de tillgång till PAT fibre och annan torkad föda då? Det finns mycket information om dvalning,men

det står väldigt olika,så man blir lätt förvirrad. Vill ju inte göra fel.Hur gör ni andra?

Link to comment
Share on other sites

Jag har läst hennes sida. Tänkte mest om de ska dvalas kortare tid när det är första gången som

de dvalas eller om de kan dvalas så länge ändå.

Link to comment
Share on other sites

Vi har ett gäng stäppsköldpaddor som ska dvalas för första gången.Alla är "vuxna" (mellan 8-20 år gamla).

Hur lång tid ska de dvalas? De har aldrig varit dvalade tidigare enligt de tidigare ägarna.

Ju mer man läser desto mer förvirrad känner jag mig. Låter ni dem vara utan mat 2 veckor innan de ska placeras

i kylskåpet eller har de tillgång till PAT fibre och annan torkad föda då? Det finns mycket information om dvalning,men

det står väldigt olika,så man blir lätt förvirrad. Vill ju inte göra fel.Hur gör ni andra?

Vi har rätt många sköldpaddor och dom ligger i olika fas. Honorna är kvar i växthuset. Två grekhonor la ägg idag. En hona har legat nergrävda i några veckor. När hon åt senast innan nergrävningen vet vi inte.

Våra Testudo graeca ibera är mindre aktiva. Dom har ätit mer och mer sällan. Har kommit fram någon dag då och då och mer sällan. Idag har endast en av hanarna varit framme och solat och ätit.

När vi tror att grekhonorna lagt färdigt drar vi successivt ner på temperaturen. Så småningom slutar dom då att äta och sola.

Det blir olika längd för olika individer. De som ligger nergrävda redan kanske får 5 månader medan de som just lagt ägg kanske får 3 månader.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...