Jump to content
Forum Sköldpaddor

Måste Sköldpaddor Gå I Dvala?


Kiwie
 Share

Recommended Posts

Jag har en vattensköldpadda som så vitt jag vet inte har gått i dvala nån gång, måste sköldpaddor gå i dvala? Vad är bra med dvala om man ändå inte håller på med uppfödning? Om det nu är bra för sköldpaddan att gå i dvala hur gör man det? Det här är några av frågorna jag ställer. Svara gärna.

Link to comment
Share on other sites

Det är nog ganska ovanligt att man dvalar vattensköldpaddor i fångenskap.

Om man ska göra det bör man vara säker på vilken art man har. Många arter finns i olika former med olika geografiskt ursprung med olika klimat. Man måste kanske också veta vilken geografisk form man har.

Link to comment
Share on other sites

Men är dvala bra på något sätt? Mår sköldpaddan bra av att gå i dvala eller bör man strunta i det?

Link to comment
Share on other sites

Arter som pga kyla dvalar i naturen mår bra av att dvala i fångenskap.

Dom är anpassade till att ha viloperioder.

Om jag förstår det rätt vet du inte vilken art du har och om den arten dvalar i naturen så jag tycker inte att du ska försöka.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer nog inte försöka och jag tror jag har en reeves är inte säker men troligen ;) Så jag borde inte försöka för reeves kommer väll från varmare klimat eller? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

man dvalar väl mest om man ska avla på sköldpaddorna om jag läst rätt, det är vanligt att man låter dem vara vakna året om

Link to comment
Share on other sites

man dvalar väl mest om man ska avla på sköldpaddorna om jag läst rätt, det är vanligt att man låter dem vara vakna året om

Man dvalar arter som dvalar i naturen för att göra det så naturligt som möjligt och därmed få dom att på lång sikt må så bra som möjligt. En följd av att man har sköldpaddor som mår bra är att man ökar sannolikheten för avel.

Vi dvalar även årets ungar av grekiska landsköldpaddor.

Det går att få ungar av dvalande arter som inte dvalar.

Så här står det i L80 (föreskrifter och allmänna råd om villkor för hållande, uppfödning och försäljning m.m. av djur avsedda för sällskap och hobby)

10 kap. Särskilda bestämmelser för hållande av sköldpaddor

1 § Om sköldpaddor, av arter som i naturen lever i tempererade områden, ges möjlighet till vintervila ska detta ske regelbundet i årligen återkommande perioder och på ett sätt som motsvarar de naturliga förhållandena. Inför vintervila ska djuren förberedas genom en tid med successivt lägre omgivningstemperatur, minskad ljustillgång och fodertillgång

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...