Jump to content
Forum Sköldpaddor

Regna
 Share

Recommended Posts

Det är ju inte så lätt att få det att fungera med växter i sköldpaddslådorna. Om man planterar dem blir de nertrampade, uppätna eller uppgrävda och ställer man ner krukor försvinner en del av den dyrbara ytan. Den här hösten har jag i stort sett bara hängande växter i mina lådor. De flesta amplarna är från loppis eller hemgjorda så det blir inte dyrt. Däremot blir det grönt och väldigt bra luftfuktighet. I lådan på bilden finns det (förutom gräs) bara amplar.

a5f7130b-1371-41c3-a9cc-78bf8c9c07ac.jpg

Jag har gjort ett litet album med bilder på mina olika upphängningar och växter. Hoppas att ni får lust att prova. OBS att två av växterna jag använder - Gullranka och Murgröna - är klassade som "irriterande". Tveksamt om det gäller sköldpaddor, men mina har heller aldrig visat något intresse av att tugga på dem. Här är albumet: https://skydrive.live.com/redir.aspx?cid=01d30736e1c12032&page=play&resid=1D30736E1C12032!492

Detta är ett sätt jag använt under många år för att få en bättre luftfuktighet i lådan. Jag tycker att det fungerar riktigt bra.

/R

post-1039-0-22829700-1319049196_thumb.jp

Hej Ronnie !

Jag har tidigare varit inne på din hemsida och den är jättefin !

Jag ser på bilden att du förutom ampel också har löv,som ser fuktiga ut . Jag har moriska landsköldpaddor , och vet ju att jag

nu är inne på " vatten-och sumpsköldpaddor-avdelningen " , så jag får hålla mig till amplarna :) . Men det är en mycket bra idé!

/annette

Nu fick jag lite nya idéer ! :)

Vad kul, det var precis det som var meningen!