Jump to content
Forum Sköldpaddor

Jättesköldpadda


Annette
 Share

Recommended Posts

Hej !

Detta är min första bild på Forumet ,så jag hoppas det funkar :)

Min son har varit på Zanzibar och sett jättesköldpaddor !

Tur att inte våra är så stora :D

Jag har försökt att googla , men har inte kommit fram till vilken sort det kan vara . Någon som vet ?

/annette

post-7948-0-49495300-1316687984_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Vilka fantastiska djur de är. Måste ha varit en underbar resa och att få se dem på nära håll. :P

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som en galapagossköldpadda, men dom ska enligt vad jag läst bara finnas på galapagos.

Men det mesta går ju att sälja och förflytta och så även sköldpaddor från galapagos..

Men fina är dom :)

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som en galapagossköldpadda, men dom ska enligt vad jag läst bara finnas på galapagos.

Men det mesta går ju att sälja och förflytta och så även sköldpaddor från galapagos..

Men fina är dom :)

Det är ju möjligt att de är flyttade dit från början .

De verkar leva nära människan och tyckte tom om att bli kliade på halsen . Så på det sättet är de ju inte " vilda " djur , men imponerande iallafall !

/annette

Link to comment
Share on other sites

Jag har försökt att googla , men har inte kommit fram till vilken sort det kan vara . Någon som vet ?

/annette

Aldabrachelys gigantea (Schweigger, 1812)

Aldabrasköldpaddor finns naturligt på Aldabra och Seychellerna.

Hanarna är större än honorna och kan bli upp mot 350 kg. Dom liknar mycket vissa underarter av galapagossköldpaddo (Chelonoidis nigra). Det finns 8 underarter av galapagossköldpaddor.

Aldabrasköldpaddor som finns på Prag Zoo:

IMG_1716.jpg

Foto P-A Barkskog

Galapogassköldpadda som finns på Prag Zoo av en underart som är lätt att skilja från Aldabras.

IMG_1728.jpg

Foto P-A Barkskog

Galapagossköldpaddor på Parken Zoo i Eskilstuna (två bröder födda på Zoo i Zürich):

IMG_3455.jpg

Foto P-A Barkskog

Galapagossköldpaddor på Galapogos som lever i en miljö där dom kan beta på marken:

P1010550.jpg

Foto Bertil Knutsson

Galapagossköldpaddor på Galapogos som lever i en miljö där dom måste äta från buskar och träd. Ryggskölden är anpassad för att underlätta att sköldpaddan ska kunna sträcka huvudet uppåt.:

P1020588.jpg

Foto Bertil Knutsson

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...