Jump to content
Forum Sköldpaddor

Besök Av Länsstyrelsen


P-A
 Share

Recommended Posts

Igår hade vi för tredje gången besök av länsstyrelsen för inspektion av anläggningar, skötsel och pappershantering.

En djurskyddshandläggare, en artskyddshandläggare och en praktikant.

Fakturan som kommer är på 500, billigt med tanke på att tre personer var här en timme och två av dom ska skriva rapport.

Djurskyddsinspektören konstaterade att vi inte har tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen vilket innebär:

Vid tillståndsprövningen ska särskild hänsyn tas till att den

sökande kan anses lämplig att bedriva verksamheten och att de

anläggningar i vilka verksamheten ska bedrivas är lämpliga från

djurskyddssynpunkt.

Hennes föregångare har ansett att vi inte har behövt detta tillstånd så länge vi bara säljer till privatpersoner. Reglerna tolkas olika mellan olika län och t o m inom samma län.

Det innebär också att man måste ha relevant utbildning d v s den utbildning som personal i zoobutiker måste genomgå. I mitt fall den allmänna delen + reptildelen. Jag får då lära mig hur man sköter ormar och ödlor och när det gäller skötsel av sköldpaddor är jag rädd för att jag får lära mig ett och annat som jag inte kommer att tillämpa.

Link to comment
Share on other sites

Jisses! vad det finns många korkade människor i myndighetssverige.

Tala om att "Sila mygg och svälja kameler".

/R

Link to comment
Share on other sites

Personal i Zoobutiker ???

Där blir det ju ibland hur fel som helst !

Det är märkligt att olika tjänstemän gör sina egna bedömningar .

Synd att du fick detta på dig !

Hälsningar !

annette

Link to comment
Share on other sites

Ska du hålla kursen om sköldpaddsskötsel själv? :)

Du har väl utbildat personal i just ZOOaffärer...

Link to comment
Share on other sites

Ska du hålla kursen om sköldpaddsskötsel själv? :)

Du har väl utbildat personal i just ZOOaffärer...

Inte zoobutiker men veterinärer.

Link to comment
Share on other sites

Inte zoobutiker men veterinärer.

Det borde ju "smälla högre" än den utbildning ZOOpersonal har tycker man ju...

Link to comment
Share on other sites

Djurskyddsinspektören konstaterade att vi inte har tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen vilket innebär:

Vid tillståndsprövningen ska särskild hänsyn tas till att den

sökande kan anses lämplig att bedriva verksamheten och att de

anläggningar i vilka verksamheten ska bedrivas är lämpliga från

djurskyddssynpunkt.

Hennes föregångare har ansett att vi inte har behövt detta tillstånd så länge vi bara säljer till privatpersoner.

Har idag fått protokollet med 33 kontrolpunkter. OK på alla som var tillämpningsbara på vår typ av djur.

Länsstyrelsen har tillfrågat Jordbruksverket angående bedömning av verksamhetens omfattning.

Verksamheten anses inte att betrakta som yrkesmässig och därmed krävs inget tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen.

Link to comment
Share on other sites

Har idag fått protokollet med 33 kontrolpunkter. OK på alla som var tillämpningsbara på vår typ av djur.

Länsstyrelsen har tillfrågat Jordbruksverket angående bedömning av verksamhetens omfattning.

Verksamheten anses inte att betrakta som yrkesmässig och därmed krävs inget tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen.

Edited by Annette
Link to comment
Share on other sites

Djurskyddsinspektören konstaterade att vi inte har tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen vilket innebär:

Vid tillståndsprövningen ska särskild hänsyn tas till att den

sökande kan anses lämplig att bedriva verksamheten och att de

anläggningar i vilka verksamheten ska bedrivas är lämpliga från

djurskyddssynpunkt.

Hennes föregångare har ansett att vi inte har behövt detta tillstånd så länge vi bara säljer till privatpersoner.

Har idag fått protokollet med 33 kontrolpunkter. OK på alla som var tillämpningsbara på vår typ av djur.

Länsstyrelsen har tillfrågat Jordbruksverket angående bedömning av verksamhetens omfattning.

Verksamheten anses inte att betrakta som yrkesmässig och därmed krävs inget tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen och därmed inte någon utbildning.

Edited by P-A
Link to comment
Share on other sites

Detta ar ju helt otroligt,man tror ju inte det ar sant,detta far jag beklaga pa din vagnar P-A,trakigt att hora du som ar sa kunnig ska behova satta dej i skolbanken!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...