Jump to content
Forum Sköldpaddor

Ryss?


Smulis
 Share

Recommended Posts

Hej!

Hittade en annons på blocket som gör mig fúndersam och jag tänkte att härinne brukar man alltid

få snabba och bra svar. Är detta en rysk stäppsköldpadda som det står i annonsen? Vi har 4 ryssar

och denna ser inte ut som våra, så jag funderar på om det är en annan sort,eller är det nån underart

till en rysk stäppsköldpadda?

http://www.blocket.se/uppsala/Rysk_stappskoldpadda_36133608.htm?ca=8&w=3

Link to comment
Share on other sites

Det ser inte ut som en ryss. Kanske kan vara en t. marginata?

I så fall andra gången på kort tid marginata annonserats på blocket som rysklandsköldpadda.

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen ryss, har frågat säljaren om han vill skicka bilder på bukskölden så kan jag rådfråga P-A

om arttillhörighet.

/R

Link to comment
Share on other sites

Inget svar från säljaren så här långt.

P-A kan du se vad det är för art utifrån den enda bilden?

/R

Link to comment
Share on other sites

Bild där man ser bukskölden skulle göra det lättare.

Någon form av Testudo graeca, möjligen den typ som Perälä namnsatt till antakyensis. Finns i sydöstra Turkiet, Libanon och Syrien.

Link to comment
Share on other sites

Ägaren har tagit kontakt med mig och skickat bilder. Jag har rådfrågat tysk expertis som tycker att den är svåridentifierad.

Möjligen kan det vara Testudo graeca med ursprung Sardinien. Jag har fått en PDF med en artikel och bilder och det finns en del likheter.

Link to comment
Share on other sites

Ägaren har tagit kontakt med mig och skickat bilder. Jag har rådfrågat tysk expertis som tycker att den är svåridentifierad.

Möjligen kan det vara Testudo graeca med ursprung Sardinien. Jag har fått en PDF med en artikel och bilder och det finns en del likheter.

P-A, detta är väl ingen underart som säljs i part och minut, fick du någon info om var den kom ifrån?

/R

Link to comment
Share on other sites

Båda de tyska experter jag har frågat säger att den har ett mycket ovanligt utseende.

Familjen som har den nu har köpt den som rysk stäppsköldpadda för 2,5 år sen av en familj som har hittat den 5 år tidigare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...