Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vad Är Hon För Art?


ruwster
 Share

Recommended Posts

Hejsan! Köpte en vattensköldpadda igår som är 1 år och ca 17cm på övre skölden. jag frågade säljaren vad det var för art och han trodde det var en guldbukad, men efter att ha sett bilder på nätet så ser jag inte en enda likhet?

post-8867-0-73507800-1315572674_thumb.jp

post-8867-0-37142100-1315582651_thumb.jp

post-8867-0-52183900-1315582666_thumb.jp

Edited by ruwster
Link to comment
Share on other sites

Reeves kärrsköldpadda hona är det förmodligen men för att vara riktigt säker så lägg in en bild på bukskölden.

/R

Link to comment
Share on other sites

Jag måste erkänna att jag inte är helt hundra på reeves-spåret även om jag inte kan komma med några klara bud. Hon (för jag håller med Ronnie om att det ser ut som en hona)är väldigt blek för att vara en Reeves och har lite väl mkt teckning på benen och för mkt riktiga ränder på halsen för att jag ska kunna hålla med helt.

Tänkte Mauremys när jag såg bilderna, men den svarta bukskölden är lite skum. Du kan inte luska i vart hon kommer ifrån?

Oavsett vad så är hon bra mkt äldre än ett år.

/Jeppe

Link to comment
Share on other sites

Jag måste erkänna att jag inte är helt hundra på reeves-spåret även om jag inte kan komma med några klara bud. Hon (för jag håller med Ronnie om att det ser ut som en hona)är väldigt blek för att vara en Reeves och har lite väl mkt teckning på benen och för mkt riktiga ränder på halsen för att jag ska kunna hålla med helt.

Tänkte Mauremys när jag såg bilderna, men den svarta bukskölden är lite skum. Du kan inte luska i vart hon kommer ifrån?

Oavsett vad så är hon bra mkt äldre än ett år.

/Jeppe

nej kan tyvärr inte luska mer förutom att personen jag köpte henne av köpte henne för lite mindre än ett år sedan när hon va så där liten i zoo affären men hon blev snabbt större och han hade inte plats för henne längre, så äldre än ett år är hon inte kanske någon eller några månader äldre.

/ruwster

Link to comment
Share on other sites

Hej :)

känner du personen du köpte den av så att du vet att det är en trovärdig beskrivning?

Nu satte Jesper myror i huvudet på mej, kan den vara insmugglad så att det är som Jesper säger en Mauremys

ex från Marocko? men jag tycker inte att främre bukplåtarna stämmer i form.

Oavsett vilket så tycker även jag att den ser betydligt äldre ut än ett år.

Link to comment
Share on other sites

nej kan tyvärr inte luska mer förutom att personen jag köpte henne av köpte henne för lite mindre än ett år sedan när hon va så där liten i zoo affären men hon blev snabbt större och han hade inte plats för henne längre, så äldre än ett år är hon inte kanske någon eller några månader äldre.

/ruwster

Det finns inga sköldpaddor som växer så snabbt så där är det någon information du fått som inte stämmer. Oavsett art så är det där ett vuxet djur. Fin är hon ju oavsett :)

/J

Link to comment
Share on other sites

Ahh! glömde ju skriva att jag tänkte på Mauremys leprosa atlantica.

/R

Link to comment
Share on other sites

okej...känner tyvärr inte personen nej... importerad? är det dåligt/ olagligt? hon verkar vara en blandis mellan mauremys och revees tycker jag xD det blir lite jobbigt nu med tanke på försäkringspapprerna vad jag skas kriva att hon är för art? Oo

Link to comment
Share on other sites

vet inte om att jag berättar hennes beteende hjälper men kan prova:

har fodret raffy P hemma, men det total ratar hon. hon äter istället fiskarna som jag har i samma akvariums flingfoder?

och de äter hennes mat... ska åka till affären och köpa raffy I idag och ser förhoppningsvis ett intresse från damen ;)

hon äter från min hand helst när det gäller godsaker som räkor och sånt, men inte från vattnet?

sen använder hon inte sin landyta i akvariumet utan ligger i vattnet hela tiden och när jag har handskats med henne och lägger ner henne i vattnet igen får hon"panik" i ca 2-5 min innan hon lugnar ner sig... hon är väldigt sällskapssjuk och har av någon anledning inte ätit min lilla kinsesikalgätare på en ca 2-4 cm?

hoppas att det kanske hjälper lite? en sak tillhonhar aldrig visat intresseför mina tre ciklider som jag har i samma akvarium,de följer efter henne som ett led vart hon än simmar ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...