Jump to content
Forum Sköldpaddor

Upphittad Sköldpadda - Vilken Art (så Att Jag Kan Ta Hand Om Den På Bästa Sätt)?


Julian
 Share

Recommended Posts

Hej allesammans,

Hittade en relativt stor sköldpadda mitt ute i skogen och nu undrar jag vilken art det kan röra sig om?

Har själv googlat och min gissning är att det är en turkisk landsköldpadda men det är en högst amatörmässig gissning då jag inte har någon som helst erfarenhet av sköldpaddor....

mvh Julian

PS! Har anmält till polisen och till den lokala djuraffären men ingen saknar en sköldpadda så antagligen är det någon som har "dumpat" den.

post-8819-0-28615200-1311841417_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Hur stor är den?

Har du någon bild på undersidan?

/A

Det var den enda bilden som jag kom åt just nu (frugans bild som hon lagt upp på sin facebook). När jag kommer hem från jobbet ska jag fixa lite bättre bilder (och mäta lite nogrannare). Visst är det väl i alla fall en landsköldpadda? (så att man kan börja någonstans i alla fall)...

Edited by Julian
Link to comment
Share on other sites

Det var den enda bilden som jag kom åt just nu (frugans bild som hon lagt upp på sin facebook). När jag kommer hem från jobbet ska jag fixa lite bättre bilder (och mäta lite nogrannare). Visst är det väl i alla fall en landsköldpadda? (så att man kan börja någonstans i alla fall)...

Ja, der är en landsköldpadda av släktet Testudo.

Troligen Testudo hermanni (grekisk landsköldpadda) men kan möjligen vara en Testudo graeca (morisk landsköldpadda. En bild på bukskölden och svansen ger definitivt svar.

Link to comment
Share on other sites

Ja, der är en landsköldpadda av släktet Testudo.

Troligen Testudo hermanni (grekisk landsköldpadda) men kan möjligen vara en Testudo graeca (morisk landsköldpadda. En bild på bukskölden ger definitivt svar.

Tack för svaret. Kommer nya bilder så fort jag kommer hem från jobbet. Skiljer sig skötseln åt speciellt mycket vare sig det är en grekisk eller morisk landsköldpadda? Finns det något sätt att närmare bestämma sköldpaddans ålder? Är det svårt att göra en egen bedömning om sköldpaddan verkar frisk? Trots allt så är han/hon upphittad mitt ute i skogen mer än en halvmil från närmaste permanentboende... Känns mer och mer troligt som att någon har dumpat den där... :angry:

Link to comment
Share on other sites

Den ser mycket gammal ut. Mycket välväxt. Huvudhållning och blick ser friskt ut.

Rymning är mycket troligare än dumpning när det gäller landsköldpaddor.

Testudo hermanni har en förhårdnad på svansspetsen vilket graeca saknar.

Graeca har en vårtliknande förhårdnad på bakbenen alldeles vid svansen..

Link to comment
Share on other sites

Den ser mycket gammal ut. Mycket välväxt. Huvudhållning och blick ser friskt ut.

Rymning är mycket troligare än dumpning när det gäller landsköldpaddor.

Testudo hermanni har en förhårdnad på svansspetsen vilket graeca saknar.

Graeca har en vårtliknande förhårdnad på bakbenen alldeles vid svansen..

Blir bara så förundrad över att den påträffades mitt ute i skogen. Känns som en en-på-miljonen grej. Det måste ju i så fall varit mycket länge sedan som den har rymt med tanke på att den inte är någon speedkula - även fast jag är grymt imponerad hur snabbt den faktiskt rör sig. Speciellt skygg är den inte heller utan den följer efter en som en hund ungefär. Har som sagt ingen erfarenhet alls av sköldpaddor och min familj har länge diskuterat att det vore dags att skaffa ett husdjur - men då har diskussionerna handlat om hund eller kanin. Har förstått att sköldpaddor inte är speciellt keliga av sig utan att det mer handlar om "se men inte röra" men kommer göra mitt yttersta för att ge han/hon ett bra hem!

Link to comment
Share on other sites

Hanar kan nog förflytta sig ganska långt (i sökande efter hona). honor brukar vara mer stationära. Dom kan också klara vår vinter genom att gräva ner sig. Det finns otaliga exempel.

Link to comment
Share on other sites

Uppdaterar med 2 stycken bilder. Är det lättare att artbestämma med de här bilderna eller behövs det någon mer? Går det att se vilket kön det är på sköldpaddan eller döljs det av svansen?

post-8819-0-94438000-1311865471_thumb.jp

post-8819-0-33957100-1311865508_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Testudo hermanni, hane. Jag blir dock inte helt klok på vilken underart.

Ser precis som PA skriver ganska gammal ut men fin.

Jag tror det är en rymmare, det kan mycket väl vara ett djur som rymt för flera år sedan så frågan är hur långt tillbaka Polisen kollat sina register över anmälda borttappade djur. Sedan är det också en risk att djurägaren inte vill anmäla bortspringandet pga att de tycker det är pinsamt att de inte kunnat hålla sitt djur där det ska vara.

/A

Link to comment
Share on other sites

Testudo hermanni, hane. Jag blir dock inte helt klok på vilken underart.

Ser precis som PA skriver ganska gammal ut men fin.

Jag tror det är en rymmare, det kan mycket väl vara ett djur som rymt för flera år sedan så frågan är hur långt tillbaka Polisen kollat sina register över anmälda borttappade djur. Sedan är det också en risk att djurägaren inte vill anmäla bortspringandet pga att de tycker det är pinsamt att de inte kunnat hålla sitt djur där det ska vara.

/A

Tack för svaren! Då är det bara att börja läsa in sig på skötsel och annat. Har den just nu utomhus i ett hägn på 1x1 meter, imorgon blir det till att börja konstruera ett riktigt utomhushägn på ca 2x3 meter...

Link to comment
Share on other sites

Jag blir dock inte helt klok på vilken underart.

/A

Hur tänker du då?

T hermanni hermanni är det ju inte. Återstår T hermanni boettgeri.

Eller räknar du hercegovinensis som en underart?

Vikt och längd kan ge lite information om geografiskt ursprung.

Link to comment
Share on other sites

Jag räknar hercegovinensis som en underart. Paddan på bilden ser inte ut att ha någon inguinalplåt på höger sida (vänster på bilden) men jag tycker det ser ut som det kan vara en på vänster sida (höger på bilden). Med tanke på paddans ålder känns det osannolikt att det skulle vara en blandning.

/A

Link to comment
Share on other sites

Skulle det hjälpa om jag tog ytterligare bilder på paddan? Vill ju så klart veta exakt vad det är för slags sköldpadda. Mäta honom skulle jag också kunna göra, är det något speciellt mått som jag ska ta? Över ryggskölden (topp till tå eller hur man nu ska säga) så ser han ut att vara minst 20 cm i alla fall (räknar ej in krökningen på ryggen). Väga honom skulle jag också kunna göra.

När ni säger att han verkar vara gammal och välvuxen går det att specificera närmare hur gammal? 10 år? 20 år? 30 år?

Edited by Julian
Link to comment
Share on other sites

Sådana här bilder hade kunnat hjälpa, gärna bild på båda sidor av sköldpaddan.

hhdE9tails-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Du mäter helt rätt. Längden mäts i rak linje. Små paddor mäter men med fördel genom att använda skjutmått :)

Link to comment
Share on other sites

Jag räknar hercegovinensis som en underart. Paddan på bilden ser inte ut att ha någon inguinalplåt på höger sida (vänster på bilden) men jag tycker det ser ut som det kan vara en på vänster sida (höger på bilden). Med tanke på paddans ålder känns det osannolikt att det skulle vara en blandning.

/A

Är det klubbat vilket som gäller sett ur taxonomernas ögon?

/R

Link to comment
Share on other sites

Är det klubbat vilket som gäller sett ur taxonomernas ögon?

/R

Sådant blir nog aldrig klubbat.

Jag tittar på Turtle Taxonomy Group

och

Fritz- Havas på uppdrag av CITES

hercegovinensis finns inte som underart på dessa.

I tyska tidskrifter och på hemsidor ser man ibland hercegovinensis, en underart som finnen Jarmo Perälä har föreslagit.

Link to comment
Share on other sites

När ni säger att han verkar vara gammal och välvuxen går det att specificera närmare hur gammal? 10 år? 20 år? 30 år?

Jag gissar på 60+

Link to comment
Share on other sites

Jag gissar på 60+

Oj, det var verkligen en gammal sköldpadda. Mest troligt är alltså att han definitivt är saknad av någon eller så har han klarat sig ute i det fria länge. Hur vanligt är det med sköldpaddor (av den här arten) i den åldern i "fångenskap"? Känns skapligt speciellt om han nu skulle vara i den åldern. Hur gamla kan de bli?

Link to comment
Share on other sites

En artikel om Frida som kom till Sverige som vuxen 1931 och dog för några år sen: Frida 80+

Tack för intressant läsning!

Har mätt sköldpaddan och kommer lägga upp flera bilder senare på ljumskpartierna. 22 cm ungefär mäter ryggskölden i längdriktning, 15 cm skölden på undersidan. Vikten var ca 1.5 kg.

Link to comment
Share on other sites

Har mätt sköldpaddan och kommer lägga upp flera bilder senare på ljumskpartierna. 22 cm ungefär mäter ryggskölden i längdriktning, 15 cm skölden på undersidan. Vikten var ca 1.5 kg.

En stor hane.

Testudo hermanni boettgeri. Inte av den typ som skulle kunna gå under namnet hercegovinensis. "Hercegovinensis"-hanar blir betydligt mindre.

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ljumskbilderna men jag antar att det med tanke på storleken redan är klart att det rör sig om T. hermanni boettgeri...

Sista bilden säger han hej på... :)

Tack för hjälpen med artbestämningen i alla fall!

post-8819-0-95846600-1311964993_thumb.jp

post-8819-0-51760500-1311965026_thumb.jp

post-8819-0-58019200-1311965059_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Här kommer ljumskbilderna men jag antar att det med tanke på storleken redan är klart att det rör sig om T. hermanni boettgeri...

Sista bilden säger han hej på... :)

Tack för hjälpen med artbestämningen i alla fall!

Idag återlämnades "Oscar" som egentligen heter Rufus till de lyckliga ägarna. En 6-barns familj från Västerås som hade köpt han på blocket för 1000kr för en månad sedan. 47 år gammal är han, så att han var gammal hade ni helt rätt i. De skulle hem och bada han på en gång eftersom han inte hade fått bada här hos mig...försökte förklara men de lyssnade inte... Fy fan vad ont det gör i en, var riktigt fäst vid honom... Hade gjort iordning allt åt honom med...utehägn....innehägn...allt... :( Slutet gott allting gott antar jag även om det inte känns så...

Edited by Julian
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...