Jump to content
Sköldpaddsforum
Sign in to follow this  
Regna

Bygge Av Ny Paddhage

Recommended Posts

Regna

Hej alla,

Jag har inte varit så aktiv på forumet under våren utan ägnat all ledig tid åt att bygga en stor (70 m2) ny hage med damm åt våra paddor (tre boxsköldpaddor och en vattensköldpadda). På bilden kan ni se hur Svullo, en stilig Terrapene Carolina Carolina, njuter av sin nya damm.

d04651b5-84ae-4268-aeb0-0ce348104cac.jpg

Om ni vill se bilder från själva bygget och hur det ser ut nu när det är färdigt med alla paddorna på plats, så har jag lagt upp en massa bilder i ett album på länken nedan. I spalten till höger i albumet finns en bildtext till varje bild.

Mycket nöje! Tips och synpunkter mottages tacksamt.

https://skydrive.liv...736E1C12032!267

Edited by Regna
  • Like 1

Ronnie

Det är riktigt fint det du byggt, kan du inte berätta hur du byggt staketet runt dammen. Är det endast plast som hindrar paddorna från att ta sig ut i vida världen?

/R

Regna

Hej Ronnie,

Ja, det låter ju lite tunt, det håller jag med om :)

Presenningen är tunn men väldigt stark. Jag har provat att skrapa på den en stund med spetsen av en morakniv utan att få hål på den. Eftersom den går fram och tillbaka mellan skotten och är hårt spänd så är den svår att trycka ner i överkant och helt omöjlig att fösa uppåt i underkant. Skotten är inte helt lätta att böja åt sidan eftersom de är så långt nedstuckna i gräsmattan. Presenningen hjälper också till att hålla ihop dem. Om några år har stammarna växt sig tjocka och många sidogrenar har växt ut, då hoppas jag kunna ta bort presenningen.

Det är nog inget för Ryssar det här, men jag hoppas verkligen att jag har gjort en riktig bedömning när jag tror att den kommer att hålla mina paddor på plats. Att paddorna inte ser igenom och att hagen är rätt stor kommer nog också att minska deras intresse för utsidan.

Staketet har orsakat mig mycket huvudbry innan jag bestämde mig för den här lösningen. Eftersom jag behövde så mycket staket, nästan 50 meter, med minst 60 cm höjd och minst 30 cm under jord, ville jag inte göra det i sten eller trä. Det skulle bli väldigt dyrt, och dessutom ville jag gärna ha något som kändes mer naturligt. Pilskotten erbjöd ett överkomligt pris, ingen grävning (!) och inga krav på jordmånen. De bildar en palissad både under och över jord. Palissaden blir så småningom en häck och den blir tätare för varje år, även under jord tack vare rotbildning. Höjden och tjockleken kan man sedan variera med klippning.

Jag ska gärna återkomma med bilder när staketet har växt till sig. Eventuellt kommer vi att ställa upp en yttre säkerhetszon av tex kompostgaller. Vi kommer att kolla paddorna ofta hela sommaren och några timmar extra för att utforska en sådan zon kan göra hela skillnaden om någon skulle ta sig ut.

8527df80-c7ca-403f-aeae-67266c60a8f0.jpg

TMNT

Oj, vad fint det där blev. Snacka om lyxliv för dina paddor!

Det är verkligen en helt annan upplevelse att se sköldpaddorna utomhus i sina hagar och dammar, det känns som att se dem i sin ursprungsmiljö. Deras beteende känns även det mer naturligt när de får komma ut utomhus.

robin85

Önskar nästan att jag var dina sköldpaddor! :D

• Like 1

Regna

Ja, det är verkligen roligt att titta på dem när de får traska iväg en längre sträcka. De går så spänstigt och högt från marken. Och fort! När man ser dem i solskenet och tänker på allt nyttigt de lagrar upp inför vintern... härligt!

Jag önskar också att jag var mina sköldpaddor ibland :)

geekie

WOW! Snacka om lyxliv. Om jag var en sköldpadda skulle jag flytta in med dig :wub:

Helena Palén Berggren

Rikigt snyggt och bra gjort! De har det bra hos dig och i sin lyxhage :)

Var hittade du pilen, pris?

Regna

Tack Helena! Du ska veta att många ättlingar till din andmat flyter omkring i dammen :D

Jag handlade av Salixprodukter i Heberg, Salixprodukter.nu

För mig gick det åt 4 buntar (100 i varje) "levande staket" av den längre modellen, ca 250 cm (de flesta var längre än så).

Hälsningar,

Ami

lasse

Oj vilken värld! Fantastiskt fint!

Lasse

Anna.Dahl

Så fint!!

emillorang

Jäklar vad fint du gjort det speciellt med staketet runt, Skulle inte vara helt fel och vara en sköldpadda en solig dag där!!:)

Regna

Tack så mycket, och vad roligt att denna tråden kom upp igen nu när jag just har börjat med vårstädningen därute. Man är ju sååå otålig att få släppa ut de små krabaterna på grönbete. Jag har tillbringat många kvällar de senaste veckorna vid olika växthus-sidor på nätet. Det vore kul att kunna förlänga säsongen lite. Kul med dyrt!

Per.G

Hatten av för dig! Otroligt bygge. Jätte kul att se hur bra det blev :)

Regna

Tack ska du ha! Nu är det lite mer igenväxt dock :D. Alltid en svår balansgång mellan att hålla det naturligt men ändå under kontroll.