Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vilken Art


lasse
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag och min familj skall överta en arbetskollegas skölpadda vilket känns väldigt kul, jag vill nu förberad mig och läsa på om den och dess behov m.m. men problemet är att den förre ägaren vet inte vad det är för en, det enda vi gissat oss till är att det måste ju ändå vara en vattensköldpadda!? men sen har jag förstått att det finns ju en hel del olika arter och jag tycker inte han stämmer in på dom vanligaste jag läst om!

Kan någon hjälpa mig att identifiera honom vore jag jätte tacksam!

post-8784-0-20605900-1308148113_thumb.jp

Link to comment
Share on other sites

Jodå, det är en vattensköldpadda.

Chinemys reevesii , Reeves kärrsköldpadda

är det du har :)

/R

Link to comment
Share on other sites

Jodå, det är en vattensköldpadda.

Chinemys reevesii , Reeves kärrsköldpadda

är det du har :)

/R

Oj vad snabbt det gick! Vad glad jag blir! Jaså det är en Reeves kärrsköldpadda, kvällen är räddad, nu skall det gogglas på Reeves kärrsköldpadda! Ska lära mig allt jag kan!

Tack så mycket!

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag var också i kontakt med ett Zoo som tror att det är en Träsksköldpadda! Är det samma sak? eller liknar de varandra? jag menar eftersom jag fått två olika svar!

Jag tycker i och för sig att han likanr mest Reeves kärrsköldpaddan!

Vad säger ni?

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Träsksköldpadda :blink:

Vilket zoo var det?

Lägg in en ny bild på bukskölden så man ser om den är svart, men inte så stoooora bilder utan förminska den först.

/R

Link to comment
Share on other sites

Träsksköldpadda :blink:

Vilket zoo var det?

Lägg in en ny bild på bukskölden så man ser om den är svart, men inte så stoooora bilder utan förminska den först.

/R

hej!

Det heter Akvarielagret, www.akvarielagret.se ligger i Bromma.

Vet inte hur pass kunniga dom är på sköldisar, dom hade ju mest fisk men även en del sköldisar.

Här kommer en ny bild, den är lite mindre nu! (Sorry för den tidigare)

post-8784-0-78977100-1308174328_thumb.jp

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Jag var också i kontakt med ett Zoo som tror att det är en Träsksköldpadda! Är det samma sak? eller liknar de varandra? jag menar eftersom jag fått två olika svar!

Jag tycker i och för sig att han likanr mest Reeves kärrsköldpaddan!

Vad säger ni?

Det finns en art som heter svart träsksköldpadda Siebenrockiella crassicollis som liknar Chinemys reevesii.

Chinemys reevesii (hane) ser den ut som tycker jag eftersom det ser ut som om den har tre kölar på ryggskölden.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en art som heter svart träsksköldpadda Siebenrockiella crassicollis som liknar Chinemys reevesii.

Chinemys reevesii (hane) ser den ut som tycker jag eftersom det ser ut som om den har tre kölar på ryggskölden.

Siebenrockiella crassicollisel.black or smiling terrapine ar det inte.
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket, då vet jag vad det är för någon krabat nu.

Nu har jag ju naturligtvis en massa följdfrågor, men jag lägger in dom under rätt tråd.

Kul att det fanns så många "sköldpadds fans" det trodde jag inte!

Lasse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...