Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vad Är Detta För Sort?!


Klagshamn
 Share

Recommended Posts

Hej!

Mina barn önskade sig sköldpaddor och vi fick tag i några på blocket. En person hade "ärvt" dem av en släkting som flyttat utomlands... Vi fick ingen info om någonting så jag skulle uppskatta en artbestämning och eventuella specialråd angående just min art.

Mvh

/C

post-8764-0-20565600-1305986031_thumb.jp

post-8764-0-92220600-1305986054_thumb.jp

post-8764-0-92109900-1305986357_thumb.jp

Edited by Klagshamn
Link to comment
Share on other sites

Reeves kärrsköldpadda - Chinemys Reevesi. Här har du en bra sida om arten.

Länk

/R

Link to comment
Share on other sites

Oj tack för ett snabbt och bra svar, och för en bra länk! :) Det är bara det att mina sköldpaddor inte har den teckning på huvud och hals som bilderna på Chinemys reevesii har när jag tittar på nätet... Varför saknar mina paddor ansiktsteckningen? Jämför denna bild med dem på mina sköldpaddor... inte speciellt likt...

Chinemys_reevesii_02.jpg

Edited by Klagshamn
Link to comment
Share on other sites

Troligtvis är båda dina sköldpaddor hanar, många av hanarna har en tendens att bli svarta när dom blir vuxna.

/R

Link to comment
Share on other sites

Troligtvis är båda dina sköldpaddor hanar, många av hanarna har en tendens att bli svarta när dom blir vuxna.

/R

Nepp... en hona och en hane... :)

Link to comment
Share on other sites

Har du fått dem könsbestämda?

Har du bilder på båda där man ser huvud och sköld underifrån med svans.

Link to comment
Share on other sites

Har du fått dem könsbestämda?

Har du bilder på båda där man ser huvud och sköld underifrån med svans.

När vi fick dem sades det att det var en hona och en hane... På mina första bilder ovan syns halsen underifrån... Helt gråsvarta... utan någon teckning eller färgskiftning. De ser exakt lika dana ut på halsen. Dessutom har båda helt svarta ögon (syns tydligt på mina första bilder överst)... De bilder jag hittar på nätet på Chinemys reevesii tycks sammstämmigt visa att de har en tvådelad pupill (likt bilden jag postade ovan den 21 maj). Jag vill inte på något sätt verka mästrande eller underkänna Ronnies svar, för ni kan nog mer om dessa djur än de allra flesta... Jag är bara nyfiken på hur det kan komma sig att mina i så fall är så olika andra?! Här är svans-sköldbilder på båda där jag tycker mig se en skillnad vid svansen... men jag satte in en post under tråden artbestämning oxå, så vi lär väl snart få svaret? ;) Så ÄR det Chinemys reevesii jag har eller?

post-8764-0-39481400-1306443038_thumb.jp

post-8764-0-51618400-1306443047_thumb.jp

Edited by Klagshamn
Link to comment
Share on other sites

Reeves kärrsköldpadda - Chinemys Reevesii var mycket riktigt fallet... Förvirringen var i o fs välgrundad, men utredd. Tack för hjälpen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...