Jump to content
Forum Sköldpaddor

Proffshjälp Önskas..


hvh@home.se
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jag har precis köpt en Grekisk landskölpadda. Zingo är en hane på 9 år, är chipmärkt och har

tillhörande gult Cites-papper.

Jag har nu läst massor på alla möjliga webbsidor, samt detta forum och det verkar som att det

ibland är oklarheter vilken art det kan vara trots att det finns Cites-papper där det står skrivet arten.

Då jag nu söker en hona, dels främst för sällskap, men även kanske för framtida avel vill jag vara

helt säker på att min är en grekisk. Vad tror ni? Är det en grek eller ej?

Annan fråga...

Det piper/vislar lite ibland när han andas, kan det vara hans näbb som är lite för lång? Han är pigg

och äter bra mm.

Tredje frågan..

Jag fick med ett glasterarium, men tycker det var för litet och har nu byggt en ny inomhusbostad

till honom (120x80). Ni som är proffs, ser detta ok?

(Har även påbörjat en utebostad för användning lite senare när det blir sommar)

Är jätte tacksam för era svar och synpunkter.

Hälsningar

Helen

post-8760-0-69592200-1305794529_thumb.jppost-8760-0-69592200-1305794529_thumb.jppost-8760-0-69592200-1305794529_thumb.jppost-8760-0-69592200-1305794529_thumb.jp

post-8760-0-38695000-1305794639_thumb.jp

post-8760-0-58395400-1305794678_thumb.jp

post-8760-0-16040900-1305794704_thumb.jp

Edited by HvH
Link to comment
Share on other sites

Det är en hane Testudo hermanni boettgeri.

Du måste ordna med bättre belysning. Ta bort den röda IR-lampan och ersätt den med en kombinerad UV-/värmelampa. Kompletera med en dubbel lysrörsramp med två dagsljusrör.

Pipandet beror med stor sannolikhet på ojämn näbb.

Det verkar vara ett överskott på hanar av denna art, som ofta kopmmer från en uppfödninmg i Slovenien. Det är förbjudet att annonsera om köp, man måste faktiskt ha ett CITES-intyg som medger annonsering om köp.

Det är förbjudet att annonsera

Link to comment
Share on other sites

Hej P-A,

Tack för snabbt och bra svar!

Han är enligt Cites-intyget från Slovenien, så det var mitt i prick.

Jag skall inhandla bättre belysning.

Sorry för köpesdelen i mitt inägg! Ser om jag redigera bort det i mitt inlägget.

Hälsningar

Helen

Link to comment
Share on other sites

Barken i lådan kan du ta bort allteftersom det blir smutsigt och ersätta med en blandning av sand och jord, 50/50. Sanddelen du har nu kan du redan nu blanda ut med jord, kaktusjord alternativs såjord. Det är viktigt att det är utan mull och tillsatser i jorden.

Lycka till med din padda :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...