Jump to content
Forum Sköldpaddor

Vårat Första Ägg


freakydoris
 Share

Recommended Posts

Igår la en av våra rysshonor ägg, vi har inte haft skölpaddor så länge och jag är helt grön på detta.

Sambon byggde en äggkläckare och ägget ligger nu tryggt i den.

Men vad jag undrar om är om det kommer fler ägg hur långt emellan kommer dom?

Bör honorna skiljas åt?

Nu går den äggläggande honan själv, men hon la ägger när hon gick med hanen och den andra honan.

Är det något annat jag bör tänka på??

Läser allt jag bara kommer åt men direkta råd tas tacksamt emot, behöver jag säga att vi är överlyckliga!? :D

Link to comment
Share on other sites

Grattis!!

Brukar de gå tillsammans annars?

Jag har ( grekiska) 2 honor med en hane och han brukar inte störa dem när de lägger äggen då de brukar vara lagom sura innan. :rolleyes:

Ser du att de försöker gräva och att hanen stör kan du ju ta bort honom tillfälligt medan de gräver.

Ofta läggs några ägg per gång.( Men är det hennes första så kanske det inte blir lika många första gången men jag tror du kan räkna med att det kommer komma flera.)

Sen kan i allfall mina lägga en gång till efter några veckor, sen kan de oxså ibland lägga på hösten innan dvalan.

Se till att det finns ordentligt med möjlighet att gräva strax under sollampan. De vill gärna ha lite fuktad sand/jord och kan gräva ganska så djupt.

Jag gör en mindre kulle och det är populärt att gräva när jag nyligen fuktat underlaget.

Innan de ska till att lägga ägg kan honorna vara oroliga, vanka fram och tillbaks, dra sig över stenar, lukta på underlaget osv.

Du får hålla lite koll efter fler ägg. Antingen i underlaget eller på honornas vikt.

Link to comment
Share on other sites

Grattis!!

Brukar de gå tillsammans annars?

Jag har ( grekiska) 2 honor med en hane och han brukar inte störa dem när de lägger äggen då de brukar vara lagom sura innan. :rolleyes:

Ser du att de försöker gräva och att hanen stör kan du ju ta bort honom tillfälligt medan de gräver.

Ofta läggs några ägg per gång.( Men är det hennes första så kanske det inte blir lika många första gången men jag tror du kan räkna med att det kommer komma flera.)

Sen kan i allfall mina lägga en gång till efter några veckor, sen kan de oxså ibland lägga på hösten innan dvalan.

Se till att det finns ordentligt med möjlighet att gräva strax under sollampan. De vill gärna ha lite fuktad sand/jord och kan gräva ganska så djupt.

Jag gör en mindre kulle och det är populärt att gräva när jag nyligen fuktat underlaget.

Innan de ska till att lägga ägg kan honorna vara oroliga, vanka fram och tillbaks, dra sig över stenar, lukta på underlaget osv.

Du får hålla lite koll efter fler ägg. Antingen i underlaget eller på honornas vikt.

Ja dom går alltid tillsammans, hade tänkt flytta hanen men det har gått så bra så det har inte blivit av.

Det har varit lungt ett par dagar nu men Berit har inte ätit något, vilket är MYCKET ovanligt hon är som en slasktratt och slutar inte äta förrän maten är slut eller man tar bort den.

Pratade med hennes tidigare ägare som köpte henne som liten och hon har aldrig lagt ägg där så detta är hennes första, tror inte den andra honan lagt nått ägg heller..

Vi har i buren ca 15-20 cm mull/sand så det finns ordentligt att gräva i.

Hon la ägget i den svalare delen av hörnan där värmelampan sitter, jag skulle byta mull i lådan när jag förmodligen störde henne i äggläggandet.

Hoppas hon lägger några till snart för det är verkligen såå kul!! Nästan som att få barn själv :D

Vi har vägt alla tre idag och ska fortsätta göra det vid varje bad.

Tack för ditt svar! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Man behöver inte bada dem. Låt dem ha vatten i lådan så de kan dricka själva om de vill.

Vissa honor slutar äta tiden innan de lägger ägg.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Man behöver inte bada dem. Låt dem ha vatten i lådan så de kan dricka själva om de vill.

Vissa honor slutar äta tiden innan de lägger ägg.

Lycka till!

vatten har dom och det vet jag, men dom gillar ju att plaska runt :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Goda nyheter!

Ikväll kunde vi inte hålla oss längre utan vi lyste ägget och såg en massa blodådror!!

Vilken glädje :D

Hoppas nu att det fungerar hela vägen fram till kläckning..

En fråga bara, ägget ligger på vermiculite som vi fuktade enligt vad som stog på påsen.

Måste vi fukta det nån fler gång eller räcker det med fukten i kläckaren?

Där har vi 31 grader och 80-85% luftfuktighet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...